وزیر جهادکشاورزی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، این استان را دروازه ورود سرمایه‌گذاری به کشور خواند و دریا را نعمتی بی‌پایان برای مردم و استان برشمرد.

سید جواد ساداتی‌نژاد که در پنجاهمین سفر استانی خود به هرمزگان سفر کرده است، پس از افتتاح چند طرح شیلاتی در قشم، وارد مرکز استان شد و در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: استان هرمزگان در مجموع ثروت‌ در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و … در بین استان‌ها‏، از پیشتازان کشور و دروازه ورود سرمایه‌گذاری به ایران است و با وجود دریا خداوند نعمت بی‌پایانی نصیب مردم و این استان کرده است.

وی ادامه داد: بیشترین اعتبار استانی در بخش کشاورزی در بین‌ استان‌ها، به هرمزگان اختصاص دارد و این نشان از تفکر امنیت غذایی در مجموعه مدیریتی استان است. بنده هم اختیارات وزارت جهادکشاورزی را به استاندار تفویض کرده‌ام تا در بخش‌های مختلف از جمله شیلات، منابع طبیعی و کشاورزی به صورت مستقل تصمیم‌گیری کنند.

وزیر جهادکشاورزی، اشراف نماینده ولی فقیه و استاندار بر مسایل کشاورزی استان را ستود و گفت: این خصوصیت فرصت مغتنمی برای پیش‌برد برنامه‌های کشاورزی است.

وی در ادامه گفت: تولید و معیشت، هر دو دغدغه ماست از این رو دولت سیزدهم ابزار کشاورزی قراردادی را برای افزایش تولید و اصلاح معیشت کشاورز به اجرا گذاشت و امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با مکانیزم کشاورزی قراردادی و اولویت گندم زیر کشت رفته است و با تعمیم آن به سطوح مختلف شامل سبزی، صیفی و باغات بخش زیادی از دغدغه‌ها، کمبودها و بیش‌بودها در بازار رفع می‌شود.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر لزوم آمار و اطلاعات متقن و دقیق در کشاورزی، داده‌های صحیح را اساس اجرای طرح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی اعلام کرد و گفت: وقتی نیاز کشور را بدانیم و از میزان کشت محصول باخبر باشیم، بخش خصوصی و میادین عرضه و تامین کنندگان محصولات با تعیین سرانه استان می‌توانند سرانه و حتی مصرف ماهانه استان‌ها و کشور را محاسبه کرده و با ابزار کشاورزی قراردادی بازار را باثبات مدیریت کنند و مازاد نیاز هم به صادرات اختصاص یابد.

وی تأسیس رصدخانه کشاورزی ایران را از اقدامات اساسی در دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: بارگذاری اطلاعات دقیق و پایه به اندازه یک دولت طول می‌کشد بنابراین در پایان این دولت میراثی ماندگار برای مدیریت کلان کشاورزی برجا خواهد ماند و امنیت غذایی با کشاورزی پیش‌بینی‌پذیر سهل‌الوصول خواهد بود.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به تولید پایه‌های مقاوم به بیماری جادوی جادوگر در نهال مرکبات نیز گفت: برای تولید این گونه موفق بوده‌ایم و می‌توانیم این پایه را به کشاورزان ارائه کنیم، حتی حاضریم برای این نهال، یارانه هم پرداخت کنیم، تا باغداران برای کاشت اقدام کنند.

 

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی با صادرات و واردات محصولات کشاورزی مشکلی ندارد نوسانات ارزی و یا کمبود در کشورهای همسایه مطلوبیت صادرات را به همراه دارد و این وزارتخانه برای کنترل بیش‌بود و کم‌بود از ابزار عوارض استفاده می‌کند تا مصرف کننده و تولید کننده با هم منتفع شوند.

ساداتی‌نژاد در خصوص بیمه محصولات کشاورزی اظهار داشت: امسال ۶ هزار میلیارد تومان در بحث بیمه داشتیم و برای سال آینده نیز همین رقم در نظر گرفته شده است که امیدواریم این عدد از سوی مجلس افزایش یابد، بحث بیمه در کشاورزی بسیار حایز اهمیت است و در اغلب کشورها، دولتی است زیرا بیمه‌های تجاری به دلیل ریسک بالا وارد این حوزه نمی‌شوند.

وزیر جهاد کشاورزی بر بهبود ذخایر دریایی تاکید کرد و گفت: برای بهبود ذخایر دریایی ۱۰۰ میلیارد تومان در سفر در نظر گرفته شده است، دریا سفره خدادادی است و باید با برنامه‌ریزی سعی ‌کنیم با تقویت زیستگاه‌ها و احداث زیستگاه‌های مصنوعی، ذخایر دریایی را تقویت شود.

وی بحث صیادان غیرمجاز را پیش کشید و ادامه داد: صیادان غیرمجاز هم می‌توانند با ایجاد تعاونی‌های مشترک و اجرای کشاورزی قراردادی در حوزه شیلات به تولیدکنندگانی تبدیل ‌شوند که پرورش ماهی در قفس را، با تولید قراردادی با قرارگاه سازندگی، انجام دهند، در این بین قرارگاه در نقش شرکت پشتیبان، نهاده را تامین و در مقابل محصول را خریداری کنند تا بحث صیدهای غیرمجاز حل و فصل شود.

گفتنی است؛ وزیر جهاد کشاورزی در این سفر با حضور در گلزار شهدای بندرعباس به مقام والای شهدای این شهر ادای احترام کرد. سیدجواد ساداتی‌نژاد در این سفر از نمایشگاه توانمندی‌های صندوق‌های خرد بخش کشاورزی استان هرمزگان نیز بازدید کرد. وی همچنین در نشست صمیمی با تشکل‌ها و فعالین بخش کشاورزی استان هرمزگان حضور یافت.

دیدگاهتان را بنویسید