وزیر جهادکشاورزی سهم استان سیستان و بلوچستان را در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ۱۴ میلیون نهال‌کاری تعیین کرد و گفت: دولت مردمی در مدت ۴ سال یک میلیارد درخت را برای تحقق شعار «ایران سرسبز؛ ایران قوی» به دست مردم در سراسر کشور خواهد نشاند و سهم مردم شریف سیستان و بلوچستان سالانه ۳.۶ میلیون درختکاری است.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان سیستان و بلوچستان و در آغاز طرح کاشت نهال ۷۰۰ هکتاری “بند پارک” و افتتاح ۱۵۳ پروژه بخش کشاورزی، در جمع خبرنگاران گفت: سهم استان سیستان و بلوچستان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در دولت مردمی در ۴ سال ۱۴ میلیون درخت است که هر سال باید ۳.۶ میلیون درخت در این استان کاشته شود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال برنامه‌ریزی و تولید نهال در استان سیستان و بلوچستان شروع شده که امروز بخشی از نهال‌کاری‌های گذشته در سطحی بالغ بر ۱۵۰۰ هکتار به اتمام رسید.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، با برنامه‌ریزی انجام شده و با اهتمام ویژه استاندار سیستان و بلوچستان و مجموعه منابع طبیعی و مردم خوب این استان، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳.۶ میلیون درخت کاشته خواهد شد.

ساداتی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهره‌برداری همزمان ۱۵۳ پروژه در استان سیستان و بلوچستان،‌ گفت: یکی از پروژه‌های دارای ضرورت در استان سیستان و بلوچستان، تولید مرغ گوشتی در این استان بوده که با شروع به‌کار دولت مردمی اخذ مجوز برای مرغداری‌های گوشتی برای استان‌ها آزاد شده است.

به گفته وی، در این زمینه ۳۵۰ مجوز صادر شده که امروز ۱۰۰ مرغداری گوشتی با ظرفیت تولید ۲ میلیون قطعه به بهره‌برداری رسید‌.

مقام عالی وزارت ادامه داد: با بهره‌برداری انجام شده، استان سیستان و بلوچستان در تامین گوشت مرغ بی‌نیاز خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در ۱۵۳ پروژه به بهره‌برداری رسیده را ۵۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با بهره‌برداری این پروژه‌ها برای ۱۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۶۵۳ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.

وی اظهار امیدواری؛ در سال ۱۴۰۲ هم بتوانیم در بخش‌های مختلف از جمله صنایع تبدیلی، بخش‌های آبیاری و زهکشی و حوزه آبخیزداری، این پروژه‌ها را استمرار دهیم.

ساداتی‌نژاد گفت: امسال از بخش تهاتر نیز ۷۵۰ میلیارد تومان در پروژه “گرگروها” که یکی از مشکلات فرسایش خاکی بوده، هزینه خواهد شد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی سازمان منابع طبیعی در کنترل، مهار و حفظ خاک در منطقه اقدام کنیم.

وی درباره برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات گرمسیری نیز گفت: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی با توجه به ظرفیت استان سیستان و بلوچستان تولید موز است، در حال حاضر واردکننده این محصول هستیم و در برخی سال ها تا ۷۰۰ میلیون دلار نیز واردات موز داشته‌ایم که ارزبری زیادی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقلیم استان سیستان و بلوچستان گفت: درصدد هستیم تا با کمک بخش خصوصی پروژه تولید موز در این استان از تیر ماه با ۱۰۰ هکتار آغاز شود که تا سال بعد اولین تولید ۷ هزار تنی را در موزستان‌های صنعتی باکیفیت مناسب را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: این طرح در ادامه نیز تا ۱۰ هزار هکتار توسعه می‌یابد که می‌تواند تا ۹۰ درصد نیاز موز کشور در استان سیستان و بلوچستان تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید