وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای تحقق رشد تولید که در شعار سال ۱۴۰۲ مورد تاکید است، سازمان شیلات ایران نقش قابل توجهی خواهد داشت.

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در دیدار نوروزی با رئیس، معاونین و مدیران این سازمان، عملکرد شیلات در سال ۱۴۰۱ را خوب ارزیابی کرد و بر نقش آبزیان در پر کردن بشقاب پروتئینی مردم تاکید کرد.

وی به اهمیت و ارزش غذایی آبزیان اشاره کرد و افزود: با توجه به مفید بودن پروتئین آبزیان، ماهی می‌تواند جایگاه مناسبی در تامین پروتئین جامعه داشته باشد و باید در ترویج مصرف ماهیانی چون تیلاپیا اقدام شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های طبخ آبزیان نقش بسزایی در معرفی و آموزش طبخ انواع ماهی برای مردم دارد که باید با کمک بخش خصوصی با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به شعار سال جاری تصریح کرد: برای تحقق رشد تولید در بخش کشاورزی سازمان شیلات می‌تواند نقش قابل توجهی ایفا کند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مناسب در این بخش شاهد رشد تولید در مقایسه با سال گذشته باشیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به نقش بازار محصولات شیلاتی، عرضه مستقیم آبزیان در بازار را دارای اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: با تولید برنامه‌های رسانه‌ای به ویژه تلویزیونی درباره مصرف آبزیان و روش مناسب طبخ آن، برنامه‌ریزی‌هایی باید انجام شود تا مردم به سمت این پروتئین مفید ترغیب شوند و از فشار بازار بر دام سبک (گوشت قرمز) کاسته شود.

وی در پایان از تلاش رئیس، مدیران و کارکنان سازمان شیلات ایران به دلیل عملکرد خوب در سال ۱۴۰۱ تقدیر و تشکر کرد.

بسیج تمامی ظرفیت‌های شیلات برای تحقق اهداف برنامه تحولی

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران نیز در این دیدار ضمن تبریک سال جدید گفت: با بسیج تمامی ظرفیت‌های شیلاتی، برای تحقق اهداف برنامه تحولی با قدرت پیش خواهیم رفت.

سیدحسین حسینی به برنامه تحولی شیلات اشاره کرد و افزود: برای تحقق اهداف برنامه تحولی، اقدامات دقیق و کارشناسی شده‌ای در حال انجام است و با بسیج تمامی ظرفیت‌ها این برنامه را با قدرت پیش خواهیم برد.

وی افزود: توجه به موضوعاتی چون بازسازی ذخایر، صید فراسرزمینی و کشتی‌های پشتیبان، تغییر روش صید از گوش‌گیر به لانگ لاین و تقلیل سهم بیمه صیادان از ۲۷ به ۷ درصد و اخذ مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام شده است.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: برای افزایش تولید، افزایش بهره‌وری در آب‌های شیرین و استفاده از سواحل برای تولید در دستور کار است.

وی از حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی از حوزه شیلات قدردانی کرد و افزود: با تلاش مضاعف همکاران در سال جدید برای تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده حرکت خواهیم کرد.

حسینی از پرداخت به موقع معوقه‌های همکاران شیلات خبر داد و تصریح کرد: با مساعدت‌ وزارت جهاد کشاورزی، پاداش بازنشستگان نیز برای نخستین بار به موقع پرداخت شد.

وی افزود: شورای عالی تحقیقات نیازمند اعتبار است که امیدواریم مساعدت‌های لازم در این زمینه نیز انجام شود.

در ادامه این نشست به موضوعاتی چون آبزی‌پروری در سواحل، تحقق برنامه زنجیره ارزش صنعت شیلات، اجرای کشاورزی قراردادی به صورت پایلوت در ۴۴ منطقه سواحل مکران استان سیستان و بلوچستان، اقتصادی کردن بنادر صیادی با تاکید بر آموزش تکنیسین و گردشگری، جذب ۵۰۰ نیروی شیلاتی از طریق آزمون استخدامی فراگیر، افزایش تولید در حوزه آبزی‌پروری و تولید تیلاپیا، افزایش تولید میگو در واحد سطح، پیگیری برای حل مشکل سرمایه در گردش و اعتبارات ادوات ماهی در قفس و تامین بچه ماهی در این بخش اشاره شد.

گفتنی است؛ وزیر جهاد کشاورزی به موضوع بازار محصولات شیلاتی توجه خاص داشت که در این باره اقدامات انجام یافته در سازمان شیلات همچون آماده ارائه بودن طرح ملی آبزی‌مصرفی از مزرعه تا سفره خانوارهای ایرانی، انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان شهرداری‌ها و میادین تهران برای احداث بازار شیلاتی غرب تهران که در حال انجام است و آماری از روند رو به رشد صادرات محصولات شیلاتی ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید