وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح توسعه نخلستان‌ها با ارقام تجاری خرما آغاز خوبی برای تجاری و اقتصادی شدن نخلستان‌های کشور و مایه امید باغداران برای ادامه فعالیت با صرفه اقتصادی است.

 سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در پنجاه و سومین سفر استانی به سیستان و بلوچستان و در حاشیه آغاز طرح توسعه نخلستان‌ها با ارقام تجاری خرما گفت: در بازدید از شهرستان میرجاوه طرح بزرگترین نخلستان تجاری کشور مطرح بوده که با رقم تجاری و صنعتی بسیار خوبی همراه است.

وی افزود: ایران رتبه سوم تولید خرما در جهان را به خود اختصاص داده است و استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌های پیشرو در زمینه تولید خرما در کشور است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به شرایط مطلوب باغات در استان سیستان و بلوچستان و جایگاه ویژه این استان در تولید خرما، بیان کرد: رقم مناسب تجاری خرما با توجه به سازگاری آب و هوای این منطقه با فعالیت مشترک استانداری، بخش خصوصی و همراهی جهاد کشاورزی منطقه در نظر گرفته شده که می‌تواند وضعیت خوبی در تولید و صادرات رقم بزند.

وی با بیان این که این مهم شروع خوبی برای تجاری و اقتصادی شدن نخلستان‌های کشور است، افزود: با این اتفاق تولید و صادرات خرما طی سه سال آینده در این منطقه رقم خواهد خورد.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشکر از ابتکارات استانداری سیستان و بلوچستان، گفت: امروز در فاز اول طرح در ۳۰۰ هکتار نخل کاشت شده که در سه سال آینده به بار می‌نشیند و در مجموع در ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار، حدودا برای ۳ هزار نفر از مردم بومی شغل ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت مردم منطقه در زمین‌های واگذار شده در این طرح، بیان کرد: با برنامه‌ریزی در تولید و صادرات، کشت قراردادی با مردم بومی آغاز شده است که می‌تواند برای فعالیت جوانان و ایجاد انگیزه برای کار در روستاها، امیدآفرین باشد.

ساداتی‌نژاد درباره تولید سایر میوه‌های گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان گفت: در تولید میوه‌های گرمسیری ظرفیت‌های بالقوه‌ای در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که حمایت از آن نتایج ‏درخشانی در ایجاد اشتغال، جلوگیری از ‏خروج ارز و رشد اقتصادی به همراه خواهد داشت، بخش خصوصی نیز در این زمینه ورود خوبی را داشته است.

وی با بیان این که در سال‌های آینده شاهد اتفاقات خوبی در این بخش خواهیم بود، افزود: اگر بتوانیم با شرایط و ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان پیش برویم می‌توانیم طی ۳ تا ۴ سال آینده تا ۹۰ درصد از واردات موز بی‌نیاز شویم، زیرا این محصول ارزبری زیادی برای کشور دارد.

به گفته مقام عالی وزارت، در سال‌های مختلف بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات موز اختصاص می‌یابد در حالی که این منطقه ظرفیت خوبی را برای تولید این محصول دارد.

وزیر جهاد کشاوزی گفت: افزایش سطح باغات موز در استان سیستان و بلوچستان در حدود ۱۵ هزار هکتار، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند، این ظرفیت در این منطقه وجود دارد و ارقام مناسبی برای تولید در منطقه در نظر گرفته شده است.

وی اظهار امیدواری کرد؛ در سال آینده اولین مزارع کشت موز را شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید