وزیر جهاد کشاورزی از راه‌اندازی سامانه “ستکاوا” برای عرضه عمده مرغ گرم از هفته آینده خبر داد.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان مازندران در نشست صمیمی با همکاران سازمان جهاد کشاورزی این استان گفت: در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها کارکنان جهاد کشاورزی در سراسر کشور به صورت شبانه‌روزی مشغول به خدمت بوده‌اند.

وی ادامه داد: ثروت وزارت جهاد کشاورزی کارکنان آن هستند و تامین امنیت غذایی مردم کشور بر عهده آنان است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال ۸۰ بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر نیروی انسانی در این وزارتخانه وجود داشت اما در حال حاضر حدود ۶۳ هزار نفر نیروی انسانی دارد و ماموریت این وزارتخانه کم نشده است.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم بازار نیز به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، یادآور شد: ما هیچ تجربه ای در بازار نداشتیم و در ساختار نیز برای این منظور جایگاهی در نظر گرفته نشده است.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: همگان امروز بر این موضوع اذعان دارند که وزارت جهاد کشاورزی بهتر از دیگران بازار را کنترل کرده و در این موضوع پرسنلی در اختیار نداشته و تنها با پرسنل خود توانست کار تولید را در کنار بازار پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نگرانی در خصوص تولید با واگذاری بازار به وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته است، تصریح کرد: وقتی به تولید نگاه کنیم مانند تولید گندم، برنج، محصولات باغی، ذرت و سایر محصولات آمارها نشان می‌دهد که با اینکه بازار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده تولید فراموش نشده است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در خصوص بازار مصرف و تولید، گفت: بزرگترین حمایت از مصرف کننده حمایت از تولید کننده است، اگر بخواهیم مصرف پایدار همراه با امنیت غذایی داشته باشیم باید از تولید کننده حمایت شود زیرا اگر تولید نباشد قیمت مفهوم ندارد.

وی با طرح سوال «قله وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم چیست؟» پاسخ داد: اعتقاد داریم وزارت جهاد کشاورزی تنها غذا به مردم نمی‌دهد بلکه کشاورزی امروز تولید کننده قدرت برای جمهوری اسلامی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه جنگ اوکراین و روسیه نشان دهنده اهمیت امنیت غذایی در کشورها است، تصریح کرد: امروز بحث حاکمیت و حکمرانی غذایی در عرصه جهانی مطرح است، جمهوری اسلامی نیز در جنوب غرب آسیا بهترین شرایط برای اقتدار غذایی را دارد اما اقتدار غذایی در دست ما نیست.

وی با بیان اینکه امروز محصول ایرانی با برند سایر کشورها عرضه می‌شود، یادآور شد: این فعالیت ما را در این بخش سخت می‌کند و کشاورز ایرانی می‌تواند تولید کننده قدرت برای کشورمان باشد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، محصول ایرانی با برند سایر کشورها به کشورهای همسایه صادر می‌شود که باید به آن بپردازیم.

مقام عالی وزارت از معافیت ارزی ۵۰ درصدی صادرات نارنگی و پرتقال خبر داد و گفت: این مهم برای تقویت حوزه صادرات بوده تا حوزه قیمت به جایگاه خود برسد و سبب رونق این صنعت می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان تعاون روستایی نیز در هفته آینده در سفر به استان مازندران برای خرید تضمینی و حمایت از حوزه بازار وارد عمل می‌شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به وضعیت تولید گندم در کشور، یادآور شد: در این بخش اتفاق بزرگی افتاده و تولید و خرید این محصول افزایش یافته است، ما این مسئله را مدیون افرادی هستیم که در مراکز خدمات کشاورزی در حال فعالیت هستند.

وی با بیان این که کشت قراردادی در سال زراعی جدید از هفته آینده آغاز می‌شود و کشاورز ما برای تهیه کود هیچ هزینه ای نخواهد کرد‏، خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی ۱۵ هزار ‌میلیارد تومان برای این طرح اعتبار در نظر گرفته که در زمان برداشت محصول و خرید گندم با کشاورزی تسویه حساب می‌کنیم تا حوزه تولید بتواند به پایداری کامل برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وابستگی غذایی در حوزه دام و طیور در پایتخت وجود دارد، یادآور شد: با توجه به نگرانی بحث دلالی در این حوزه از هفته آینده سامانه “ستکاوا” برای عرضه عمده مرغ گرم با اتصال مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های استان‌های شمالی به فروش و محل مصرف در تهران تامین کنیم و امیدواریم امنیت تولید در حوزه مرغ در شمال کشور و عایدی مرغداران را با پایداری کامل پیش برود.

وی ضمن اشاره به بحث زهکشی استان‌های شمال کشور یادآور شد: خودکفایی برنج اهمیت دارد و برای ساماندهی این امر ۲ میلیارد دلار تومان اعتبار طی ۴ سال لازم دارد که ریاست جمهوری موافقت خود را براساس تهاتر نفت برای این مبلغ اعلام کردند تا بتوانیم در بحث برنج به خودکفایی برسیم.

ساداتی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هویت‌مندی کشاورزان و سنددار کردن زمین‌های کشاورزی یادآور شد: این مهم یک کار فراقوه‌ای است و یکی از ملاک‌های استان‌ها برای ارزیابی این امر به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: انشالله با طرح هفته‌های کاری در قطب‌های تولید حضور می‌یابیم و مسایل و مشکلات را در هر استان به صورت حضوری حل خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید