وزیر جهاد کشاورزی، گفت: با مذاکراتی که انجام شده فاینانس در استان‌های کشور براساس آمایش برای ایجاد زنجیره ارزش تولید انجام می‌شود تا کشاورز بتواند از زنجیره ارزش تولید خود بهره‌مند شود.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان مازندران و در دیدار با محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در این استان، به توان و ثروت نهفته استان مازندران اشاره کرد گفت: این استان به عنوان لنگری برای تولید غذا در کشور به شمار می‌رود و باید تلاش کنیم تا تولید ثروت و اشتغال در این استان توسعه پیدا کند و ظرفیت‌ها در حد اعلای خود به کشور کمک کند.

وی با بیان این که با شروع به کار دولت سیزدهم نقصانی در تامین غذا در کشور نداشته‌ایم، یادآور شد: در طول یکسال گذشته برای پایداری غذا که یکی از ضرورت‌های مردم بود، قرارگاهی با نام «امنیت غذایی» در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین باعث چالش غذایی در کشورهای دنیا شده است، یادآور شد: کشورهایی که در تامین و پایداری غذا صاحب نام بوده‌اند در این مهم دچار مشکل شده و رو به سهمیه‌بندی آورده‌اند.

وی افزود: کشور ما در فراوانی است و این نتیجه برنامه‌ریزی بوده که در امنیت غذایی کشور انجام شد و در تلاش هستیم برای این مهم نظام سامانه‌ای به آن بدهیم تا به طور کامل این زنجیره را رصد کنیم.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه استان مازندران به عنوان تامین کننده غذا جایگاه ویژه‌ای دارد، یادآور شد: استان‌های شمالی تامین کننده پروتئین پایتخت به شمار می‌روند.

ساداتی‌نژاد به سنددارشدن اراضی کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: این مهم چالش زیادی برای کشاورزان ما ایجاد کرده و خرد شدن اراضی نتیجه نداشتن سند است.

وی با بیان اینکه چهار درصد از اراضی کشاورزی تا شروع دولت سیزدهم دارای سند بوده است، یادآور شد: در ۱۰ ماه گذشته میزان سنددار کردن اراضی را به ۱۰ درصد رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تصویب قانون کاداستر در سال ۹۴ گفت: باید تا سال ۹۹ تمامی اراضی کشاورزی کشور دارای سند می‌شد اما در زمان آغاز این دولت تنها ۴ درصد دارای سند بودند که برنامه داریم تا پایان دولت تمام اراضی دارای سند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع حائز اهمیت زنجیره ارزش صنایع تبدیلی است که استان مازندران در این زمینه دارای ضعف است، کشاورز در این حوزه زحمت می‌کشد اما ثروت برای او انباشته نمی‌شود زیرا خام‌فروشی می‌کند، با مذاکراتی که انجام شده باید فاینانس در استان‌های کشور براساس آمایش برای این منظور انجام شود تا کشاورز بتواند از زنجیره ارزش تولید خود بهره‌مند شود.

ساداتی‌نژاد با بیان این که در حوزه اطلاعات و داده‌ها نیز در حوزه کشاورزی دچار مشکل هستیم، گفت: این مهم سبب می‌شود تا با کمبود و بیش‌بود در تولید مواجه باشیم و برای این منظور رصدخانه کشاورزی ایران ایجاد شده و بنا داریم تا پایان امسال اولین فاز اطلاعات رونمایی ‌شود و بتوانیم تا پایان دولت کل اطلاعات کشاورزی و غذا را در اختیار داشته باشیم.

به گفته وی، دومین فرماندهی قدرت در دنیا غذا است و این مهم بسیار اهمیت دارد‏، بنابراین تلاش می‌کنیم تا از کشاورز ایرانی حمایت کنیم و امسال نیز افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اتفاق نادر بوده و این مهم سبب ارتقای معیشت کشاورزان شده است.

وی ادامه داد: کشت قراردادی نیز از هفته آینده آغاز می‌شود و در سال زراعی گذشته در تولید محصولات کشاورزی رشد داشته‌ایم و این مهم به دلیل حمایت از کشاورزان بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تلاش داشته‌ایم تولید کشور پایدار بماند و با برنامه‌هایی که وجود دارد سال آینده در گندم نان به خودکفایی پایدار خواهیم رسید و بنا داریم این مسیر را در اقلام مختلف غذا پیش ببریم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به واگذاری بازار در دولت سیزدهم به وزارت جهاد کشاورزی، یادآور شد: در ابتدای دولت فرماندهی کل سفره مردم به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ کشاورزان اوضاع مالی بهتری داشتند و رضایت نسبی در بخش کشاورزی افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید