وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی برخلاف تلقی رایج؛ حوزه یارانه‌بگیر و ضعیف نیست و در صورت ورود علم و فناوری، اقتصادی و درآمدزا می‌شود، بی‌گمان کشاورزی از بسترهای باثبات برای سرمایه‌گذاری در کشور است.

صبح امروز تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برنامه تحولی دولت مردمی برای ایران قوی به منظور افزایش سطح نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی با رویکرد تقویت امنیت غذایی بین وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با اشاره به ظرفیت انسانی و زیرساختی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه با گستره وسیع استانی می‌تواند با استفاده از فناوری‌های نو متناسب با اقلیم‌های متفاوت ایران در حوزه امنیت غذایی کشور نقش الگو را ایفا کند.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نقش تروجی را به همراه آموزش و مهارت آموزی به بخش کشاورزی منتقل کند و رسالت دانشگاه آزاد نقش‌آفرینی در تربیت نیروی انسانی است که در این زمینه موفق عمل کرده است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، سندی فناورانه به انضمام نقشه راه امنیت غذایی در دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شده که می‌تواند در تحول فرآیند تولید غذای کشور عملیاتی و اجرا شود.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از ظرفیت مطلوب انسانی و زیرساختی می‌تواند کشاورزی سنتی و معیشتی را به سمت کشاورزی تجاری و اقتصادی حرکت دهد البته در حال حاضر این حرکت کند است و داروی سرعت بخشیدن به آن افزایش بهره‌وری با استفاده از علم و فناوری است و دانشگاه هسته اصلی تولید فناوری به شمار می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: بخش کشاورزی برخلاف آنچه در اذهان نقش بسته حوزه یارانه‌بگیر و ضعیف نبوده و می‌تواند در صورت ورود علم و فناوری بخشی بسیار فعال و درآمدزا باشد، تجربه کشورمان نشان داده که در بسیاری از بحران‌ها، بخش کشاورزی رشد خود را حفظ کرده و بی‌گمان از بسترهای باثبات برای سرمایه‌گذاری در کشور است.

حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت مدل تربیت حرفه‌ای در کشاورزی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر کشاورزی دانش‌بنیان (تولید و اشتغال)، افزود: در حدود ۵ میلیون خانوار به صورت مستقیم در بخش کشاورزی فعال هستند و صنعت غذا در این بخش حرف جدیدی را می‌زند.

محمدمهدی طهرانچی با تاکید بر این که در گذشته مسیر دانشگاه مسیری جامع‌ نبوده، گفت: در حال حاضر با عدم استقبال از آموزش کشاورزی و صنعتی که مرتبط با صنعت غذا است، مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه باید آموزش حرفه‌محور با کمک وزارت جهاد کشاورزی در این راستا انجام شود، یادآور شد: کسی که فارغ‌التحصیل دانشگاه در رشته کشاورزی می‌شود، باید فضای تجاری کار برای او آماده باشد که این مهم در حال حاضر محقق نشده است.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، برای این منظور به مدلی احتیاج داریم که تا بین “دانش و فناوری” و “صنعت” آشتی ایجاد کنیم و این مهم محقق نمی‌شود مگر با حرکت دانشگاه به سمت مدل جدیدی که مدل تربیت حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: در قدم اول در بحث امنیت غذایی با جذب استعدادهای برتر، این مهم را محقق خواهیم کرد، در این راستا باید عرصه‌های مدرن کشاورزی داشته باشیم و این عرصه‌ها دارای آخرین فناوری‌ها باشند.

طهرانچی با اشاره به وجود ۱۷۰۰ هیات علمی با گستره ۴۰۰ شهر، یادآور شد: تغییر نگرش در آموزش عالی برای بخش کشاورزی باید محقق شود.

وی همچنین از حمایت و احیای هنرستان‌ها برای تربیت تکنسین، ارشد حرفه‌ای و دکترای حرفه‌ای اعلام آمادگی کرد و گفت: به دنبال ارتقای بهره‌وری هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید