وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم توجه به امر ترویج تاکید کرد و گفت: با کمک مروجان می‌توانیم بهره‌وری و نفوذ دانش در بخش کشاورزی را بالا ببریم.

 سیدجواد ساداتی‌نژاد در مراسم اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی که در محل اجلاس سران برگزار شد، گفت: مروجان مهمترین عناصر وزارت جهاد کشاورزی و به عنوان سرپنجه‌های اصلی قدرت بخش کشاورزی ایران هستند که به کشاورزان کمک می‌کنند و به هر میزان دانش، توانمندی و دسترسی به فناوری آنان بیشتر باشد، عملا حوزه کشاورزی ما از اقتدار بالاتری برخوردار خواهد بود.

وی با بیان این که تخصیص حق بهره‌وری و کارآیی به مروجان پهنه لازم است، افزود: اگر به بخش ترویج توجه بیشتری کنیم، می‌توانیم بهره‌وری و نفوذ دانش در بخش کشاورزی را بالا ببریم.

مقام عالی وزارت با اشاره به اهمیت اطلاعات و آمار بخش کشاورزی، یادآور شد: مقام معظم رهبری در نمایشگاه دستاوردهای کشاورزی دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاورزی تأکید داشتند، بنابراین هرچه اطلاعات دقیق‌تر باشد، برنامه‌ریزی مناسب‌تر می‌شود، باید یکبار برای همیشه در حوزه اطلاعات به شرایط مطلوبی برسیم.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر این که تکمیل رصدخانه کشاورزی مهم‌ترین اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی است، یادآور شد: زمانی که اطلاعات ما دقیق و به‌روز باشد، یعنی بدانیم در کجا چه محصولی به چه میزانی و در کدام استان‌ها تولید می‌شود، امنیت و قدرت غذایی کشور نیز مشخص خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز امنیت غذایی در دنیا قدرت است، افزود: امروز حکمرانی غذا در دنیا مطرح است و هرچه تلاش ما در تولید مواد غذایی بیشتر باشد، صادرات نیز افزایش می‌یابد و از سوی دیگر قدرت کشور در منطقه افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این که با شروع دولت سیزدهم ۵ محور را در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی قرار داده‌ایم، اظهار کرد: باید غذای مردم ایران را تامین کنیم، در عین حال کشاورز نیز باید از معیشت مناسبی برخوردار باشد که تنها راه دستیابی به این مهم کشاورزی قراردادی است.

ساداتی‌نژاد گفت: به دنبال کشاورزی قراردادی واقعی هستیم؛ یعنی باید برای کشاورز تامین مالی انجام دهیم تا با افزایش بهره‌وری درآمدش بیشتر شود، به همین منظور نیاز است که بخش خصوصی پای‌ کار بیاید.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت از دیگر موضوعات دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: این الگو ابلاغ شده، البته دینامیک است و اعلام کردیم که می‌تواند بر اساس نظرات کارشناسان بروزرسانی و اصلاح شود.

مقام عالی وزارت اضافه کرد: تلاش داریم که در حوزه مالی به اجرای الگوی کشت کمک کنیم، البته در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار ردیف بودجه‌ای برای این بخش اختصاص یافته است که با وجود اینکه ممکن است این اعتبار کم باشد اما می‌تواند مسیر را برای اجرای این کار مساعد کند.

وزیر جهاد کشاورزی به سنددار شدن اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۴ درصد اراضی سند داشتند اما امروز ۲۳.۳ درصد از اراضی کشاورزی صاحب سند شده‌اند و تا پایان سال آینده رفع تداخلات را به اتمام می‌رسانیم و تا پایان دولت هم تمامی اراضی کشاورزی سنددار می‌شوند زیرا پیش از این کشاورز ما با وجود داشتن زمین برای دریافت تسهیلات بانکی امکان استفاده از این وثیقه را نداشت.

وی افزود: همچنین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از دیگر محورهای مهم وزارت جهاد کشاورزی است بنابراین باید از سرمایه‌گذاران دعوت شود که در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند و حمایت‌های لازم خودشان را در این بخش داشته باشند که این امر نیز به روسای جهاد کشاورزی استان و شهرستان‌ها برمی‌گردد.

ساداتی‌نژاد به برنامه کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال آتی اشاره کرد و افزود: بنا است تا بر پایه آب سبز، گونه‌های بومی، اقلیم و با مشارکت مردمی این مهم محقق شود.

به گفته وی، قرار است تا سال ۲۰۳۰ یک تریلیون درخت در دنیا برای ترسیب کربن و حفاظت از منابع طبیعی کاشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید