وزیر جهاد کشاورزی از اجرای پروژه نمونه مدیریت جامع منابع آب “از آبخیز تا جالیز” در شهرستان فردوس خبر داد.

 سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر دوم هیات دولت به استان خراسان جنوبی و در بازدید از شهرستان فردوس این استان، در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت‌های خوب کشاورزی در شهرستان فردوس وجود دارد، پروژه نمونه مدیریت جامع منابع آب “از آبخیز تا جالیز” در این شهرستان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این پروژه نگاه یکپارچه و زنجیره‌ای به بحث منابع آب تا انتهای حوزه کشاورزی وجود دارد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، در این طرح مخزن ذخیره استخر یک میلیون متر مکعب ظرفیت دارد.

وی افزود: قنات “بلده” رگ حیات اقتصادی کشاورزی ما در شهرستان فردوس است و هویت این شهرستان به شمار می‌آید و ذخیره، نگهداشت، تنظیم و استفاده در پایین‌دست برای کشاورزان مهم بوده و ان‌شالله براساس مصوبه سفر تا پایان سال ۳۰ میلیارد دیگر به این پروژه تزریق خواهد شد تا با سرعت عملیات آن انجام شود و در سال آینده نیز باقی مانده مطالبات پروژه نیز پرداخت خواهد شد.

ساداتی‌نژاد درخصوص آبیاری نوین در این منطقه، افزود: امیدواریم براساس ظرفیت‌های قانونی و مصوبات سفر، آبیاری نوین در قسمت پایین‌دست قنات ایجاد شود و بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت‌های منابع آبی منطقه داشته باشیم.

وی درباره وضعیت باغات انار در منطقه نیز گفت: در شهرستان سرایان و فردوس در باغات انار بحث آفات کرم گلوگاه و آفت دانه سفید وجود دارد که در این زمینه ماموریت به سازمان حفظ نباتات داده شده تا بتوانیم براساس مطالعات علمی در باغات منطقه با کمک کشاورزان این موضوع را رفع کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های این منطقه در تولید انار و صادراتی بودن آنها، یادآور شد: امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیز دغدغه کشاورزان را رفع کنیم.

وی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی، سردخانه و انبار، تصریح کرد: هر سرمایه‌گذاری که در این منطقه در حوزه صنایع، سردخانه و انبار اقدام به سرمایه‌گذاری کند در واگذاری زمین و اعطای تسهیلات مناسب از محل تبصره ۱۸ به سرمایه‌گذاری کمک می‌کنیم.

مقام عالی وزارت ادامه داد: در بحث صنایع لبنی نیز ظرفیت خوبی در تولید شیر در این منطقه وجود دارد و سرمایه‌گذارانی که در صنایع شیر نیز علاقمند باشند تسیهلات لازم به آنها پرداخت می‌شود تا ارزش افزوده تولید کشاورزی در منطقه محفوظ بماند.

دیدگاهتان را بنویسید