وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنظیم بازار مردمی برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده که یک اقدام جدید است، مردم به کمک تولیدکنندگان و مرغداران آمدند و مشکل مازاد تولید را در کشور برطرف کردند، ذخیره‌سازی مردمی قیمت مرغ در بازار را متعادل کرد؛ این یک اقدام جدید در این دولت بوده است که نشان می‌دهد اعتماد به مردم به نفع کشور است.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی که در جریان سفر هیات دولت به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور به شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی سفر کرده است، در جلسه کمیته برنامه‌ریزی کشاورزی شهرستان سرایان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای سال امسال فرمودند ما باید هم به خودکفایی برسیم و هم از معیشت کشاورزان حمایت کنیم‌.

وی با بیان این که مدرن‌ترین کاری که در نظام‌های خرده‌مالکی کشاورزی در دنیا انجام می‌شود کشاورزی قراردادی است، تصریح کرد: عمده کشاورزان ما خرده‌مالک هستند و برای حل بحران‌ها و تامین مالی با مشکل مواجه می‌شوند بنابراین نمی‌توانند تولید اقتصادی داشته باشند.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: کشاورزی در کشور ما اقتصادی نیست بلکه معیشتی است و باید آن را به حوزه تجاری و اقتصادی کشاورزی تبدیل کنیم که کشاورزی قراردادی یکی از راه‌های مهم در این زمینه است اما تاکنون تنها یک درصد تولید محصول در ایران توسط کشت قراردادی انجام شده در حالی که در دنیا ۴۰ درصد محصولات به صورت قراردادی تولید می‌شوند.

وی افزود: در کشاورزی قراردادی کشاورز با صنایع تبدیلی قرارداد امضا خواهد کرد، نهاده‌های تولید را بخش صنعت، بخش خصوصی و یا دولت در اختیارش قرار می‌دهند و دغدغه تامین کود، سم، بذر، بیمه و آموزش را نخواهد داشت و پس از برداشت محصول تسویه حساب خواهد کرد که این اقدام عملکرد در واحد سطح را افزایش می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در دولت سیزدهم یکی از اقدامات محوری گسترش کشاورزی قراردادی در کشور است که در گام اول تا ۲۰ درصد اجرا خواهد شد، در این راستا باید نظام‌های بخش خصوصی توجیه شوند و حوزه‌های بانکی از بخش خصوصی حمایت کنند؛ در حال حاضر این کار را در تولید برنج و گندم شروع کرده‌ایم و در حوزه‌های باغبانی و زراعت هم پیش خواهیم برد.

وی در رابطه با اجرای الگوی کشت در کشور گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم اجرای الگوی کشت است و ما یارانه‌های بخش کشاورزی را از این پس بر روی الگوی کشت قرار می‌دهیم. در خراسان جنوبی و شهرستان‌های آن باید مشخص شود چه محصولی را کشت می‌کنند که اقتصادی باشد و با آب و خاک همخوانی داشته باشد.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: الگوی کشت پس از ۵۰ سال ابلاغ شده است و امیدواریم که بتوانیم آن را در کشور اجرایی کنیم، در بودجه سال ۱۴۰۲ هم‌ ردیف یارانه الگوی کشت را لحاظ کرده‌ایم. طرح الگوی کشت طرح فرا قوه‌ای است و باید تمام دستگاه‌ها به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی تاکید کرد: باید آموزش‌های لازم به کشاورزان در جهت اصلاح مصرف آب کشاورزی به منظور صیانت از آب در مناطق مختلف کشور توسط بخش ترویج داده شود. قانون الگوی کشت باید گام به گام در کشور اجرا شود و تعدیل پروانه‌ها همزمان و همگام با اجرای طرح الگوی کشت پیش رود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال به دستور ریاست جمهوری ۱۳۵ درصد قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داده‌ایم که یک اقدام بزرگ در بخش کشاورزی بود و ۸۳ هزار میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت شده است. قیمت گندم قیمت تمام محصولات کشاورزی در ایران را تعیین می‌کند و در حوزه کشاورزی در سال ۱۴۰۱ شرایط خوبی را به دلیل افزایش قیمت گندم داشتیم.

وی تصریح کرد: هفته گذشته پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون توسط بانک کشاورزی ابلاغ شده است.

مقام عالی وزارت در زمینه رفع تداخلات کشاورزی نیز گفت: در دولت سیزدهم ما تمام اراضی کشاورزی را صاحب سند خواهیم کرد، کشاورز با سنددار شدن اراضی کشاورزی هویت‌دار می‌شود و می‌تواند از سند به عنوان وثیقه استفاده کند، تا سال ۱۴۰۲ تمام رفع تداخلات اراضی انجام خواهد شد و تا پایان دولت همه اراضی کشاورزی صاحب سند خواهند شد.

وی افزود: اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی باید مرغ مازاد را به قیمت مصوب از مرغداران خریداری و فریز کند و در زمان نیاز به بازارعرضه کند، اگر ضرری متوجه اتحادیه شد دولت مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند لذا تنظیم بازار از این پس توسط خود اتحادیه‌ها باید انجام شود.

ساداتی‌نژاد ضمن تقدیر از مردم ایران خاطرنشان کرد: تنظیم بازار مردمی برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است که یک اقدام جدید بود، مردم به کمک تولیدکنندگان و مرغداران آمدند و مشکل مازاد تولید را در کشور برطرف کردند، ذخیره‌سازی مردمی قیمت مرغ در بازار را متعادل کرد؛ این یک اقدام جدید در این دولت بوده است که نشان می‌دهد اعتماد به مردم به نفع کشور است.

وی افزود: امسال ۱۰ میلیارد تومان به صندوق‌های استانی تزریق خواهد شد تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دامدار کارت را برای استان خراسان جنوبی مجددا راه‌اندازی خواهیم کرد، در این راستا مذاکرات را برای امهال دامدار کارت انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: همچنین از سرمایه‌گذاران برای احداث سردخانه در استان خراسان جنوبی حمایت خواهیم کرد.

ساداتی‌نژاد در رابطه با پرورش شترمرغ و شتر در استان خراسان جنوبی عنوان کرد: اقلیم منطقه برای پرورش شتر و شترمرغ مناسب است و بسته حمایتی را برای حمایت از پرورش دهندگان این دام خواهیم داشت، همچنین برای مصرف گوشت شترمرغ باید فرهنگ‌سازی و آموزش در نظر گرفته شود این گوشت می‌تواند بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز ما را تامین کند.

وی با بیان این که زعفران یک محصول استراتژیک و مهم برای کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: این محصول شناسنامه تجاری ایران در بازارهای جهانی است لذا باید از این محصول صیانت شود.

مقام عالی وزارت با اشاره به این که رئیس‌جمهور در ستاد اقتصادی بسته‌های حمایتی را برای حمایت از دامداران در نظر گرفته و تصویب شده است، ادامه داد: به صندوق دامپروری و صندوق عشایر هم هر کدام ۵ هزار میلیارد تومان تزریق خواهد شد تا بتوانیم نهاده‌ها را به دامداران اختصاص دهیم. امسال از بند ت تبصره ۸ قانون بودجه پنج هزار میلیارد تومان به صندوق‌های حمایتی کشاورزی کمک خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر مقام والای زن در ایران، حضرت زهرا (س) را الگوی اسلامی زنان ایرانی دانست و بیان کرد: زن ایرانی مادر، همسر و مکمل اقتصاد خانواده است لذا به صندوق زنان در سرایان کمک ویژه خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما تقویت اتاق اصناف کشاورزی به عنوان بازوی توانمند وزارت جهاد کشاورزی است.

ساداتی‌نژاد در پایان گفت: طبق ماموریت رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی، ما وظیفه تولید غذای ارزان، باکیفیت، در دسترس و با منشاء داخلی را داریم و باید برای تولید غذایی ارزان هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید