وزیر جهاد کشاورزی گفت: دام صنعتی می‌تواند مشکل تامین گوشت قرمز کشور را برطرف کند لذا می‌توانیم در استان زنجان و با نژاد افشاری طرح پایلوت را با کمک محققان آغاز کنیم.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست صمیمی با اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی، کشاورزی و تولیدی تشکل‌‌های استان زنجان اظهار کرد: سهم کشاورزی در سرمایه‌گذاری به درستی داده نشده است، ۱۱.۷ درصد سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی بوده اما بالاترین سهم سرمایه‌گذاری در این بخش ۴ درصد است؛ بدین معنی که حدود ۸ درصد کسری سرمایه‌گذاری در سال‌های قبل وجود داشته که باید جبران شود.

وی افزود: تنها راه جبران سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران سایر بخش‌ها اعم از فولاد و پتروشیمی در بخش کشاورزی است.

ساداتی‌نژاد با بیان این که زنجان استان هوشمند در بخش کشاورزی است، ادامه داد: استان زنجان در زمینه دانش‌بنیان پیشتاز بوده است.

وی با اشاره به بند ت تبصره ۸ که ارزش آن ۳۰ هزار میلیارد تومان است، خطاب به نمایندگان مردم زنجان در مجلس، گفت: طرح دو فوریتی اگر در روز یکشنبه اعلام وصول شود و تا آخر هفته به وزارت جهاد کشاورزی داده شود، طی یک سال ۳۰ هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد و یک اقدام خوب و گشایش بزرگ در حوزه‌های کشاورزی و منابع آبی خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که حفظ امنیت غذایی مردم در گرو کشاورزی قراردادی است، تصریح کرد: کشت قراردادی را سال گذشته شروع کرده‌ایم، در گندم توسعه داده‌ایم و به تدریج به باغ هم خواهد رسید. بهترین روش حمایت از بخش کشاورزی در دنیا برای کشاورزی خرده مالکی کشاورزی قراردادی است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ کشاورزی قراردادی را در اعتبارات قانون بودجه لحاظ خواهیم کرد تا مشکل تامین مالی نداشته باشد. کشاورزی قراردادی را با دولت شروع کرده ایم تا ریل‌گذاری آن انجام شود و پس از آن بخش خصوصی باید این طرح را پیش ببرد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه الگوی کشت با وجود کم آبی دارای اهمیت بالایی برای کشور است، گفت: تمام یارانه‌ها را بر روی الگوی کشت می‌آوریم و در این مسیر به کمک دولت و مجلس نیاز داریم، در حال حاضر یارانه کود را بر روی کالاهای اساسی اعمال می‌کنیم.

وی ادامه داد: هر تن کود در اسفند ماه ۳۰۰ یورو بوده و امروز ۹۰۰ یورو است که ما با یارانه آن را تنها ۱۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ به کشاورزان می‌دهیم که برای اقلام غیر الگوی کشت اختصاص داده نمی‌شود. همچنین تخفیف ۵۰ درصدی آب بها و برق بها برای اجرای الگوی کشت در نظر گرفته‌ایم.

مقام عالی وزارت با بیان این که یارانه کشت به محصولات الگوی کشت تعلق می‌گیرد، عنوان کرد: امسال برای سویا در هر هکتار ۶ میلیون تومان یارانه کشت لحاظ شد و به ۳۰ همت برای اجرای الگوی کشت نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه صدور سند باید در دولت سیزدهم به پایان برسد، گفت: از سال ۹۴ که قانون کاداستر شروع شده تنها ۴ درصد این کار انجام شده اما در سال اول دولت ۶ درصد اراضی سنددار شدند، تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام رفع تداخلات را انجام می دهیم و تا پایان دولت هم تمام اراضی باید سنددار شوند.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که زنجان باید رتبه اول رفع تداخلات و صدور اسناد را داشته باشد و جشن سنددار شدن اراضی کشاورزی باید در زنجان گرفته شود.

وی با اذعان بر اینکه بخش کشاورزی از نبود اطلاعات به شدت رنج می‌برد، گفت: آمار دقیقی از تولیدات در کشور نداریم و اطلاعات در حد برآورد است و بدون این اطلاعات نمی‌توانیم به درستی تصمیم بگیریم، لذا به رصدخانه کشاورزی در ایران نیاز داریم. در دنیا از آنجایی که غذا مانند اسلحه است به همان اندازه هم اطلاعات آن حائز اهمیت است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در دنیا دومین فرماندهی کنترل متعلق به غذا است میزان تولید بنگاه‌های غذا کاملا مشخص است، امروز غذا حاکمیت و قدرت دارد و اوکراین این مسئله را به دنیا ثابت کرد.

وی افزود: فاز اول رصدخانه کشاورزی ایران تا پایان سال ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد و تا پایان دولت به صورت کامل راه‌اندازی خواهد شد.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اقدام کنیم، گفت: باید سرمایه‌گذاران را به بخش کشاورزی ترغیب کنیم که به این منظور تمام اختیارات وزیر جهاد کشاورزی در استان‌ها را به استانداران تفویض می‌کنم و تمام اداره کل‌ها به عنوان زیرمجموعه جهاد کشاورزی استان با دستور رئیس سازمان اقدام خواهد کرد و اجازه تصمیم مستقل ندارد، لذا تصمیمات اتخاذ شده استاندار با همکاری رئیس سازمان نیازی به ارجاع به ستاد و دفتر وزارت ندارد.

وی افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری برای واگذاری اراضی و تسهیلات در استان تصمیم‌گیری می‌شود تا سرعت استقرار صنایع تبدیلی را در استان افزایش دهیم و صنعت در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد: از این پس ما ممنوعیت صادرات در کشور نداریم و در زمینه دام دو سال است که صادرات انجام می‌شود، تنها با عوارض بازار کشاورزی را کنترل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که کشورهای حاشیه خلیج فارس از دام ایرانی استقبال می‌کنند ما دام ایرانی را صادر می‌کنیم و دام با قیمت ارزان‌تر به کشور وارد می‌کنیم تا مصرف کننده ما با گرانی قیمت مواجه نشود که به این منظور قرارگاه دیپلماسی غذایی را در روزهای چهارشنبه راه‌اندازی کرده‌ایم و از این طریق پس از ۱۶ سال صادرات سیب به پاکستان را از سر گرفتیم، مشکل صادرات مرغ به عراق پس از ۶ سال برطرف شده است، همچنین صادرات ۵ محصولات کشاورزی به چین توافق شده و مشکلات صادراتی به روسیه برطرف شده است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه بازار پس از ۶۰ سال به بخش کشاورزی بازگشته است، تصریح کرد: در این زمینه ساختار، بازرس و تجربه نداشتیم اما به اذعان باقی بخش‌ها بهتر از قبل بازار کنترل شده است، تمام شاخص‌های تولیدی اعم از گندم، برنج، ذرت و باغات رشد داشته‌ایم که به دلیل الحاق بازار به بخش کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه فشار مردمی‌سازی یارانه‌ها بر روی بخش کشاورزی بوده است، گفت: از تمام زیربخش‌های کشاورزی اعم از پرسنل تا کشاورزان، بازرسان، دامدارن و بهره‌برداران بخش تشکر می‌کنم، در عمده کشورهای مدعی پس از جنگ اوکراین کمبود و سهمیه‌بندی رخ داد اما در ایران با وجود مردمی‌سازی یارانه‌ها در کنار جنگ اوکراین با کمبود، صف و سهمیه‌بندی مواجه نشدیم که نشان از غیرت و همت کشاورز و دامدار ایرانی است.

مقام عالی وزارت افزود: ۸۳ هزار میلیارد تومان گندم خریداری شده و ۱۳۰ درصد رشد در قیمت خرید تضمینی گندم داشته‌ایم و این نشان دهنده حمایت دولت و شخص رئیس جمهور از بخش کشاورزی است اما در بخش دامی بهره‌برداران فشار بالایی را متحمل شدند و من به عنوان وزیر جهاد کشاورزی شرمنده این قشر هستم که با غیرت پای سفره مردم ایستاد.

وی با بیان اینکه زنجان می‌تواند با نژاد افشاری قطب تولید دام سبک کشور شود، گفت: ما در تولید مرغ در کشور مشکلی نداریم و رکوردار هستیم و با سامانه ستکا به صورت هوشمند و در زنجیره مرغ به فروش می‌رسد و تولیدات شناسنامه‌دار هستند که از این طریق حذف دلال رقم می خورد.

ساداتی‌نژاد در ادامه عنوان کرد: باید بر روی تولید صنعتی دام سبک در کشور کار کنیم، تولید صنعتی دام سبک با ۹۰ روز پرواربندی که معادل دو برابر زمان تولید مرغ است، می‌تواند کشور را در تامین دام ارتقا دهد. دام عشایر قیمت مشخصی دارد و می‌تواند دام خود را صادر کند اما دام صنعتی می‌تواند مشکل تامین گوشت قرمز کشور را برطرف کند لذا می‌توانیم در استان زنجان و با نژاد افشاری طرح پایلوت را با کمک محققان آغاز کنیم.

وی با اشاره به این که ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت را در بخش دامداران شروع خواهیم کرد، افزود: برای ماشین‌آلات کشاورزی از هفته آینده تسهیلات شروع خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ کمبودی در زمینه نهاده دامی در کشور نداریم، گفت: نهاده های دامی بر روی سامانه بازارگاه بارگذاری شده و هیچ محدودیتی در این سامانه وجود ندارد و تا ۵ برابر اجازه خرید داده می شود. این سامانه در حال حاضر تنها ورود و خروج نهاده را اطلاع رسانی می کند و تمام دامداران کوچک و بزرگ و اتحادیه ها می توانند در این سامانه حضور داشته باشند.

وی در رابطه با هنرستان‌های کشاورزی گفت: ۴۰ هنرستان کشاورزی در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم و خرید تضمینی زیتون از فردا شروع خواهد شد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در بیمه کشاورزی ضعیف هستیم و صندوق بیمه برای جبران خسارت در سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است، ادامه داد: پیگیری و بازنگری در این زمینه انجام خواهد شد و سازمان برنامه و بودجه تا پایان ماه ۵۰ درصد از ۶ هزار میلیارد تومان خسارت بخش کشاورزی را پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: کشاورزی خصوصی‌ترین بخش کشاورزی ایران است و باید طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شود تا اجرای آن تضمین شود. بخش خصوصی و اتحادیه‌ها باید منسجم شوند و از پراکندگی و موازی کاری بپرهیزند تا قدرتمند شوند.

در این مراسم، آیین رونمایی از انجمن نژادی گوسفند افشاری و سامانه توزیع کالای اساسی ستکا توسط وزیر جهاد کشاورزی انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید