وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای حفظ منابع تولید، تاکنون ۳۵ میلیون هکتار اصلاح آبخیزداری در کشور اجرا شده است و با دستور رئیس‌جمهور در یک دوره ده ساله، سالانه ۱۰ میلیون هکتار اصلاح آبخیزداری انجام خواهد شد.

سید جواد ساداتی‌نژاد امروز جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ در سفر یکروزه به آذربایجان شرقی و در دیدار با امام جمعه تبریز، با بیان این که استان آذربایجان شرقی استان مهم و قطب امنیت غذایی کشور بخصوص در دیم است، گفت: در این راستا طرح جهش دیمزارها را در کل عرصه دیمزارهای استان آذربایجان شرقی اجرا می‌کنیم.

وی با بیان این که آذربایجان شرقی با تولید ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی، در حوزه تولید غذا در کشور قدر است، اظهار داشت: امسال کشاورزان استان آذربایجان شرقی با وجود همه کمبودها و سختی‌ها، سه برابر گندم تحویل داده‌اند که تحسین‌برانگیز است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوبه سفر برای استان داریم که امیدواریم در هفته آینده نمایندگان مجلس برای طرح دوفوریتی به ما کمک کنند تا ظرف یک سال، سفره مصوبات استانی را جمع ‌کنیم.

وی افزود: جدای از مصوبات سفر، از محل مولدسازی نیز برای استان آذربایجان شرقی با روحیه‌ای که استاندار و دیگر مسوولان استان دارند، کار ویژه‌ای انجام خواهیم داد.

ساداتی‌نژاد به دستور ویژه رئیس‌جمهور در خصوص تولید غذای باکیفیت، سالم، ارزان و با منشاء داخلی اشاره و تصریح کرد: طرح مردمی‌سازی روی سفره مردم انجام شد، وزارت جهاد کشاورزی غیرتمندانه ایستاد و با وجودی که در همه دنیا با جنگ اوکراین در بحث غذا کمبود پیدا کرد و صف تشکیل شد، اما در ایران کمبودی نداشتیم و این نشانگر غیرت کشاورزان کشور است. از آنجایی که تولید بدون بازار مفهومی ندارد، در این بین وظیفه بازار نیز به ما محول شد، و با وجود نبود ساختار مناسب و کمبود نیروی، تنظیم بازار بهتر از گذشته صورت گرفت.

وی با بیان این که امسال کشاورزی به سمت اقتصادی شدن حرکت کرد، افزود: در حوزه کشاورزی در سال اول دولت با افزایش قیمت گندم، ۱۳۰ درصد رشد قیمت داشتیم و کشاورزی که در سال گذشته ۶۰ میلیون تومان در هکتار تولید کرده بود، امسال میزان تولید به ۱۶۰ میلیون تومان رسید.

وزیر جهاد کشاورزی بر سنددار کردن اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: در آغاز دولت سیزدهم تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی دارای سند بود، در ۱۱ ماه گذشته ۶ درصد اراضی سنددار شده‌اند و تا پایان دولت ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی سنددار خواهد شد که هم جلوی تغییر کاربری اراضی و زمین‌خواری گرفته می‌شود و هم از آب و خاک کشور صیانت می‌شود.

ساداتی‌نژاد به اجرای الگوی کشت با قدرت و قوت، رفع مشکل آرد و نان، خرید تضمینی دام و طیور عشایر، واگذاری فعالیت‌های بخش کشاورزی به تشکل‌ها، تشکیل قرارگاه امنیت غذایی و توجه به دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و افزود: در بخش دانش‌بنیان‌ها ۹۵ بذر جدید به زودی با حضور رییس جمهور رونمایی خواهد کرد لذا اعتقادمان بر این است در حوزه دانش باید مشکلات کشاورزی را حل کنیم.

وی بر حفظ منابع تولید تاکید کرد و افزود: در بحث حفظ منابع تولید با توجه به شرایط کشور، ۱۲۵ میلیون هکتار اوضاع آبخیزداری کشور باید اصلاح شود، تاکنون ۳۵ میلیون هکتار اصلاح آبخیزداری انجام شده و ۹۰ میلیون باقی مانده است که به دستور رئیس‌جمهور سالانه در سطح ۱۰ میلیون هکتار اصلاح آبخیزداری باید صورت گیرد تا در یک دوره ۱۰ ساله این مهم پایان یابد. با طرح دوفوریتی هفته آینده اصلاح آبخیزداری در استان آغاز خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که کشت قراردادی از ابتدای دولت در دستور کار قرار دارد، گفت: کشاورزی قراردادی یعنی کشاورز ما کشت را براساس الگوی کشت آغاز کند، ما بدون دریافت پول، نهاده‌های تولید را به کشاورز می‌دهیم و در پایان کار، هنگام گرفتن محصول، تصفیه انجام می‌شود، با این کار تولید افزایش می‌یابد.

به گفته وی، این مدرن‌ترین روش حمایت از کشاورزی در جهان است. ۴۰ درصد محصولات کشاورزی در دنیا به این صورت بدست می‌آید و ما در ایران قبل از این دولت، تنها یک درصد کشاورزی قراردادی داشتیم. لذا اجرای کشت قراردادی در گندم در سطح ۲۵۰ هزار هکتار را در سال گذشته شروع کردیم و امسال در سطح گندمزارهای کشور کشت قراردادی را توسعه می‌دهیم.

ساداتی‌نژاد با بیان این که امسال با وجود این که بازار در اختیار ما قرارگرفت، در تولید گندم از ۴.۵ میلیون تن خرید به ۷.۵ میلیون تن رسیدیم، ۳۰ درصد تولید جو و ۲۵ درصد تولید برنج در کشور افزایش یافت، خاطرنشان کرد: این امر نشانگر این است که همه شاخصه‌های تولیدی ما مورد توجه بوده، و با آمدن بازار به جهاد، نه تولید فراموش نشد، بلکه رشد نیز یافت.

وی ادامه داد: در تولید گندم از ۸ میلیون تن سال گذشته به ۱۱ میلیون تن رسیدیم، در محصولات باغی امسال واردات روغن زیتون به کشور را ممنوع کردیم و با زحمت و غیرت کشاورزان در همه شاخصه‌های تولید، شرایط مطلوبی را داریم.

دیدگاهتان را بنویسید