وزیر جهاد کشاورزی گفت: نیازها را در همه بخش‌ها شناسایی می‌کنیم و تاکنون ۳۰۰ نیاز فناورانه کشاورزی از معاونت‌ها و موسسات جمع‌آوری شده است.

سید جواد ساداتی‌نژاد در سفر یک روزه به استان آذربایجان شرقی و در اختتامیه دهمین نمایشگاه «نوآوری ربع رشیدی»، گفت: پرشتاب‌ترین کار در زمانه امروز ما رویدادهای علم و فناوری و اتفاق‌های نوآورانه است که در حال وقوع است.

وی ادامه داد: ثروت در دنیای امروز مدیون علم و فناوری است و مدل ثروت در دنیا تغییر کرده و شرکت‌هایی که در حوزه دانش و فناوری‌اند، در صدر تمام تابلوها در حوزه ثروت‌آفرینی هستند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که وظیفه ما در کشور تولید ثروت برای نسل آینده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز تولید ثروت را عبادت عنوان کردند، لذا کار بسیار فعالانه و درست و رو به رشدی در حوزه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی در حال وقوع است که هر روز رو به شکوفایی است.

به گفته وی، کارهای بسیار قوی و خوب در حوزه فناوری و دانش‌بنیان در این نمایشگاه آینده روشنی را در حوزه کشاورزی و آب را نوید می‌دهد.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: نیاز حوزه کشاورزی در بخش فناوری و نوآوری نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی نسبت به سایر بخش‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: باید با سرعت بیشتری این مهم را جبران کنیم.

مقام عالی وزارت با اشاره به‌ شعار سال، گفت: وزارت جهاد کشاورزی اولین وزارتخانه‌ای بود که آیین‌نامه شعار سال را در دولت تصویب کرد تا بتواند در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنان کار مجدانه‌ای را آغاز کند تا این شرکت‌ها بتوانند رشد کنند.

به گفته وی، پارک‌های علم و فناوری کشاورزی تاکنون وجود نداشته که از امسال آغاز به کار کرده و تاکنون دو پارک علم و فناوری کشاورزی در کشور راه اندازی شده است.

ساداتی‌نژاد از راه‌اندازی ۵ دهکده نوآوری کشاورزی در کشور خبر داد و افزود: در این دهکده‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان طرح‌های خود را پیش می‌برند.

وی افزود: ایجاد مزرعه‌های نوآوری در دستور کار است تا یک مجموعه به هم پیوسته را برای رونق بخش کشاورزی ایجاد کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در حوزه‌های مختلف در بخش کشاورزی نیاز به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان داریم، افزود: یکی از مهم‌ترین آنها نهاده‌های فناورانه است.

وی افزود: در بخش‌های بذرهای هیبریدی، کود، سم، تجهیزات آبیاری، تولید نهال سالم و گواهی شده، واکسن، گلخانه و تغذیه دام و طیور نیازمند حضور شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

ساداتی‌نژاد با بیان این که در زمان‌هایی شرکت‌های دانش‌بنیان در فروش محصولات به مشکل می‌خورند، تصریح کرد: برای این منظور ابتدا نیازها را در همه بخش‌ها شناسایی می‌کنیم و تاکنون ۳۰۰ نیاز فناورانه کشاورزی از معاونت‌ها و موسسات جمع‌آوری شده است.

وی گفت: استان آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی دارای اهمیت است و سالانه ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود که یکی از قطب‌های امنیت غذایی کشور است به شدت در این استان به نفوذ دانش و فناوری در حوزه کشاورزی نیاز داریم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با تاکید بر اینکه کشاورزی ایران به تحول نیاز دارد، افزود: اگر کشاورزی اقتصادی نباشد از بین میرود و برای اینکه اقتصادی شود نیاز به ورود دانش و فناوری به کشاورزی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید