وزیر جهاد کشاورزی از ابلاغ الگوی کشت در شهریور امسال خبر داد و گفت: در اجرای طرح الگوی کشت از ابزار قیمت‌گذاری محصولات و تخفیف آب‌بها استفاده می‌کنیم.

سید جواد ساداتی‌نژاد در نشست مطبوعاتی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت افزود: ما از ابزار قیمت در مورد گندم در قالب شورای قیمت‌گذاری و با مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌های کشاورزی استفاده کردیم و با افزایش متناسب قیمت، تولید این محصول در دو مرحله افزایش یافت.

وی تصریح کرد: ابزار دیگر برای اجرای الگوی کشت، آب بها است و رییس جمهوری نیز تاکید کرده است از طریق آب بها، کشاورزان را تشویق به رعایت الگوی کشت کنیم.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: ما بر اساس الگوی کشت حرکت می‌کنیم و راه‌اندازی رصدخانه کشاورزی هم در این راستا کمک کننده است.

به روز شدن آمار بخش کشاورزی تا پایان دولت سیزدهم

وی آمار و اطلاعات را یکی از محورهای اصلی طرح تحول کشاورزی دانست و توضیح داد: اگر آمار و اطلاعات دقیق در زمینه سطوح کشت محصولات و تعداد واقعی دام و طیور را نداشته باشیم نمی‌توانیم برنامه‌ها و اهدافمان را عملیاتی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که بخش کشاورزی در حوزه آمار و اطلاعات ضعیف است، اظهار داشت: آمار و اطلاعات در حوزه غذا اهمیت بیشتری دارد و ما بر اساس این آمار تولید، صادرات و واردات انجام می‌دهیم.

وی گفت: در راستای تهیه آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی از ابتدای شروع کار دولت، رصدخانه کشاورزی را راه‌اندازی کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم فاز نخست خروجی آن تا پایان امسال صورت گیرد و تا پایان دولت سیزدهم آمار و اطلاعات بخش کشاورزی به روز و دقیق شود.

ساداتی‌نژاد تهیه آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی را اقدامی زیربنایی توصیف و تصریح کرد: دومین فرماندهی کنترل دنیا بعد از حوزه نظامی، حوزه غذا است.

توسعه صادرات بر پایه دیپلماسی

وی دیپلماسی کشاورزی را از دیگر محورهای مهم در طرح تحول کشاورزی بیان کرد و اظهار کرد: بر پایه دیپلماسی کشاورزی توانستیم راه صادرات مرکبات و عسل را به بازار چین باز کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در همین حال صادرات سیب پس از ۱۶ سال به پاکستان، کیوی به هند و لبنیات به روسیه را مرهون دیپلماسی کشاورزی عنوان کرد و گفت: ما به دنبال صادرات مرغ و لبنیات به عراق هستیم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از ۴.۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید شد و بخشی از این محصولات می‌تواند در بازار بزرگ چین عرضه شود.

ساداتی‌نژاد در همین حال اظهار داشت: ما بازارهای هدف دیگر را مد نظر داریم.

۱.۱ میلیون هکتار اراضی رفع تداخل شدند

وی صدور شناسنامه برای اراضی کشاورزی را یکی دیگر از محورهای تحول در بخش کشاورزی عنوان و تصریح کرد: در ۱۰ ماهه امسال قرارگاهی در این زمینه تشکیل دادیم و توانستیم برای ۶۵۰هزار هکتار سند صادر کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این در حالی است که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ هزار هکتار سند برای اراضی کشاورزی صادر شده است.

وی اضافه کرد: از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی نیز در کل ۳.۵ میلیون هکتار رفع تداخل شده که ۱.۱ میلیون هکتار آن را ظرف ۱۰ ماهه اخیر انجام داده‌ایم.

ارسال لایحه آبخیزداری به دولت

ساداتی‌نژاد درباره آبخیزداری نیز اعلام کرد: لایحه آبخیزداری پس از تدوین روز گذشته به دولت ارسال شد و رییس جمهوری نیز نگاه مثبتی به توسعه این حوزه در کشور دارد.

وی با بیان این که ۹۰ میلیون هکتار حوزه آبخیزداری در کشور وجور دارد، اذعان داشت: در بهترین حالت سالانه یک تا ۱.۵ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور صورت می‌گیرد و این در حالی است که سالانه باید ۸ تا ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری انجام دهیم.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای اجرایی شدن این رقم سالانه نیاز به ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است و تامین این بودجه برای دولت ممکن نیست و از این رو برای تامین اعتبار به مشارکت مردمی و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیاز داریم.

 وی با بیان این که برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت هم باید مردمی‌سازی انجام شود، اذعان داشت: سالانه می‌توانیم ۴۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید کنیم در حالی که کشورهای پاکستان و ترکیه از کاشت دو میلیارد درخت صحبت می‌کنند.

ساداتی‌نژاد در زمینه بخش شیلات نیز گفت: این بخش ظرفیت خوبی برای ثروت و اشتغال‌زایی است و نیاز به تامین مالی داخلی و خارجی به ویژه در حوزه تولید میگو دارد.

وی با بیان این که تولید آبزیان در ۵۰ درصد از ظرفیت آب‌های داخلی و همچنین در ۵۰ درصد از آب‌های ساحلی صورت می‌گیرد از سرمایه‌گذاران خواست در حوزه شیلات کشور سرمایه‌گذاری کنند.

اجرای طرح احداث ۱۰ شهرک کشاورزی در جنوب کشور

وزیر جهاد کشاورزی در همین حال از اجرای طرح پایلوت احداث ۱۰ شهرک کشاورزی در جنوب کشور و در کنار ساحل خبر داد و اذعان داشت: این شهرک‌ها مجموعه‌هایی برای سکونت، تولید آبزیان، ساخت صنایع دستی و صادرات هستند و اقتصاد خانواده در آن شکل می‌گیرد.

وی افزود: تامین مالی ساخت این شهرک‌ها مهم است و قصد داریم از ظرفیت اعتباری طرح مسکن ملی استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید