وزیر جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا به عنوان قله کشاورزی دولت سیزدهم خبر داد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران به توضیح شرایط حوزه امنیت غذایی در کشور و جهان و تشریح اقدامات و فعالیت‌ها در سال اول دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی پرداخت و گفت: امروز در دنیا بعد از جنگ روسیه و اوکراین شرایط ویژه‌ای در حوزه غذا ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در قانون اساسی تمام کشورهای جهان یکی از وظایف دولت‌ها تامین امنیت غذایی است که بعضی کشورها امنیت غذایی را مستقلا در قانون اساسی دارند و برخی دیگر امنیت غذایی را جزئی از امنیت ملی تعریف می‌کنند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به وجود امنیت غذایی در قانون کشورمان، افزود: پس از جنگ اوکراین شرایط سختی در حوزه غذا در دنیا ایجاد شد که رقابت در حوزه غذا را ایجاد کرد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، در دنیا به دلیل این جنگ قیمت غلات و غذا افزایش یافت و شرایط ویژه‌‌ای برای کشورها ایجاد شد، به طوری که برخی کشتی‌های حامل مواد غذایی را در مسیرها تحویل دادند و سبب برخی تغییرات سیاسی در بعضی از کشورها، ناشی از مباحث امنیت غذایی بود.

وی گفت: در این راستا بسیاری از کشورهای مدعی در جهان شاهد کمبود، سهیمه‌بندی و صف در برخی کالاهای غذایی شدند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به افزایش جایگاه غذا در دنیا پس از جنگ اوکراین، تصریح کرد: این موضوع همچنین سبب شده تا قدرت غذا در کشورها ارتقا یابد و به امنیت غذایی و قدرت غذایی تبدیل شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، امروزه غذا به یک عامل قدرت در دنیا تبدیل شده است.

وی با اشاره به تولید ۳۷ درصدی غذای دنیا در آمریکا با جمعیت ۴ درصدی، یادآور شد: لذا کشورها به دنبال قدرت غذایی هستند و قدرت غذا در دنیا نشان داد که هم‌تراز قدرت نظامی و یا بالاتر از آن است‌.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: جمهوری اسلامی ایران به دلیل وضعیت اقلیمی و جغرافیایی و نعمت‌های خدادادی در جنوب غرب آسیا بهترین موقعیت تولید غذا (محصولات کشاورزی) را دارد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه کرسی اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا از نظر ظرفیت و پتانسیل تولید از آن کشور ماست، تصریح کرد: متاسفانه امروز کشور دیگری بر این کرسی تکیه زده و چشم‌انداز ما برای قله کشاورزی در دولت سیزدهم رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است.

وی افزود: ۵ محور اصلی در حوزه غذا در دولت سیزدهم انتخاب شده که اولین آن حوزه تولید است و حفظ امنیت غذایی و پایداری غذا از تاکید رئیس جمهور در برنامه تحول دولت سیزدهم بوده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز بخش زیادی از صحبت‌هایشان در آغاز سال مربوط به حوزه کشاورزی، غذا، خودکفایی، کاهش وابستگی و افزایش معیشت کشاورزان بوده است.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه محوری‌ترین برنامه در حوزه امنیت غذایی کشاورزی قراردادی است، تصریح کرد: مدرن‌ترین روش کشاورزی در دنیا کشت قراردادی است. در این نوع روش کشت به کشاورز کود می‌دهیم تا او دغدغه خرید نداشته باشد سم، بیمه، بذر اصلاح شده برای تولید بالاتر می‌دهیم و در زمان تولید در زمان خرمن با او تسویه می‌کنیم، بنابراین توجه کشاورز ما تنها معطوف به تولید می‌شود.

وی یادآور شد: در سال گذشته در ۲۵۰ هزار هکتار از گندمزارهای کشور کشت قراردادی انجام دادیم و ان‌شاالله برای سال زراعی جدید که از انتهای شهریور آغاز می‌شود گندم را در سراسر کشور به صورت کشت قراردادی انجام می‌دهیم.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید قیمت کود را ۴۵ درصد کاهش دادیم.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه پس از تاکیدات مقام معظم رهبری در ابتدای سال قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دادیم، تصریح کرد: در سوم فروردین ماه قیمت خرید تضمینی گندم را دولت از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان افزایش داد.

به گفته وی، در سال گذشته میزان تولید گندم ۸.۵ میلیون تن بوده و این در حالی است که امسال میزان تولید گندم به ۱۱.۵ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: در سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم ۴.۵  میلیون تن بوده در حالی که امسال بالغ بر ۷.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شده است.

ساداتی‌نژاد درباره تولید برنج در کشور گفت: سال گذشته ۱.۸  میلیون تن برنج در کشور تولید شده و اما امسال ۲.۳ میلیون تن از این محصول را در حال تولید هستیم‌.

وی افزود: امسال در جو نیز ۳۰ درصد رشد داشته ایم. در ذرت نیز تولیدات سال گذشته ۱۳ میلیون تن بوده و امسال ۱۵.۵ میلیون تن شده است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید پنبه نیز گفت: امسال ۲۵ درصد رشد داشته‌ایم بدین معنی که حوزه تولید غذا و محصولات کشاورزی با حمایت حدی تولید در کشور افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور خط مشی در دیدار از وزارت جهاد کشاورزی داشتند و آنکه وزارت جهاد کشاورزی در ۴ حوزه وظیفه به ترتیب، تامین غذای باکیفیت، سالم، ارزان و با منشا داخلی وظیفه انجام وظیفه دارد.

ساداتی‌نژاد گفت: تمام برنامه تحولی در این ۴ حوزه نهفته است که ما بتوانیم غذای سالم، پایدار، عادلانه، در دسترس همگان، مناسب و ارزان تولید کنیم.

وی درباره تولید ارزان، گفت: ارزان تولید کردن به معنی بهره‌وری بالاتر است‌ که دو راه دارد که اول با نهاده‌های مناسب حمایت کنیم.

وی افزود: بنابراین با افزایش تولید در هر هکتار سرانه را کاهش میدهیم که فقط به کمک دانش، علم و فناوری محقق می‌شود‌.

مقام عالی وزارت ادامه داد: در راه دوم حذف دلال و واسطه‌های در مسیر که سبب افزایش قیمت می‌شوند در دستور کار قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی از پیگیری دو موضوع در حوزه کلان خبر داد و افزود: حجم آبی در تولید محصول در کشور سبزی و صیفی زیاد است که با دستور رئیس جمهور از امسال، حرکت سبزی و صیفی را از زمین‌های آبی به گلخانه آغاز می‌کنیم زیرا گلخانه‌ها کم آب بر هستند و برای این منظور ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه نیاز است که با وجود ۲۰ هزار هکتار گلخانه در حال حاضر باید میزان گلخانه‌ها را ۵ برابر کنیم و زمین‌های آبی را به سمت تولید راهبردی مانند گندم که امنیت غذایی ما به آن وابسته است ببریم.

وی ادامه داد: علوفه نیز از زمین های آبی به مراتع می‌بریم تا زمین های آبی را به کشت های اساسی مانند گندم اختصاص دهیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به سند اراضی کشاورزی، یادآور شد: زمین های کشاورزان ما فاقد سند است و تنها ۴ درصد زمین‌های کشاورزی تا قبل از دولت سیزدهم سند داشته است.

وی افزود: براساس قانون در سال ۹۹ باید کل زمین‌های کشاورزی سند دار می‌شده که این اتفاق نیفتاده است‌.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، برنامه ریزی های انجام شده در دولت سیزدهم که تا تمامی اراضی کشاورزی سنددار شوند.

وی افزود: بر این اساس از سال ۹۴ تا شهریور۱۴۰۰ از ۱۸ میلیون اراضی کشاورزی جمعا ۲.۵ میلیون هکتار رفع تداخل شده که ۱.۱ میلیون هکتار تنها در ۱۰ ماهه گذشته رفع تداخلات انجام شده است. در مجموع در طول ۶ سال گذشته ۲۱۰ هزار هکتار اراضی را سند تک برگ صادر شد که در ۱۰ ماهه امسال ۶۵۰ هزار هکتار اراضی را سند تک برگ داده ایم و انشاالله تا ۲ سال آینده با رفع تداخلات و تا پایان دولت سند اراضی کشاورزی را به کشاورزان می‌دهیم.

وی افزود: باید در سفره غذای همسایگان نقش بزرگی داشته باشیم و این موضوع امنیت آور است؛ در حال حاضر ما ۲ درصد در سفره همسایگان خود حضور داریم.

ساداتی‌نژاد افزود: سعی شده تا مشکلات این حوزه را رفع کنیم. به طور نمونه ۱۶ سال بود که صادرات سیب درختی به پاکستان انجام نمی‌شده که از امسال آغاز شده است. در مورد صادرات فرآورده‌های مرغ و گوشت به عراق ۶ سال است که صادرات انجام نمی‌شده که صادرات رسمی آن نیز مجددا از سر گرفته شد.

به گفته ساداتی نژاد، صادرات کیوی به هند در حال انجام است؛ بازار غذای چین با صادرات عسل آغار شده است و همچین مشکل صادرات لبنیات با روسیه حل شده و صادرات مرکبات با چین برای اولین بار آزاد شده است.

وی تصریح کرد: به سمتی رفتیم تا با اولویت همسایگان، تولیدات را به کشورهای همسایه صادر کنیم تا هم کشاورز ما در تولیدش دغدغه نداشته باشد و هم کشاورزی قراردادی بتوانیم مشتری محصول را بشناسیم.

به گفته ساداتی نژاد، با اجرای کشت قراردادی دیگر شاهد بیش بود و کمبود در محصولات مختلف اعم از سیب زمینی، گوجه و… نخواهیم بود و محصول کشاورز ما بر روی زمین نمی ماند.

وی با اشاره به شعار سال، گفت: در امسال بیش از ۲۳۰ نیاز حوزه کشاورزی کشور را به فناوری به شرکت های دانش بنیان ارائه کردیم. همچنین اولین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در کشور افتتاح شد.

به گفته وی، ۳ دهکده نوآوری را راه اندازی شده که نخبگان جوان بتوانند مسائلی را که در حوزه دانش بنیان پیگیری می‌کنند در آنجا ارائه دهند و به کشاورزان منتقل کنند. همچنین کاروان بهره وری را در روستاهای کشور راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه بحث آب در کشور برای ما حائز اهمیت است، تصریح کرد: ما تضاد در این حوزه داریم از طرفی دچار کمبود آب هستیم و از سوی دیگر دچار سیل می‌شویم، بنابراین باید آبخیزداری را در کشور تقویت کنیم و برای این کار لایحه آبخیزداری را به دستور رئیس جمهور به دولت و مجلس می‌فرستیم. در حال حاضر سالانه ۱.۱ میلیون هکتار حوزه آبخیز را آبخیزداری می‌کنیم و ۹۰ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز مانده که در حالت عادی ۹۰ سال برای آن زمان لازم است. بنابراین با دستور رئیس جمهور باید سالی تا ۱۰ میلیون هکتار از اراضی آبخیزداری انجام شود تا ۱۰ ساله بتوانیم مشکل سیل در کشور را حل کنیم و آب را ذخیره کنیم و با آن حمایت از تولید انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: آنچه وظیفه ما در وزارت جهاد کشاورزی که تامین غذا بوده را علیرغم مشکلات امنیت غذایی در دنیا و هدفمندی یارانه‌ها انجام داده ایم و هیچگونه کمبود، صف و سهمیه‌بندی در غذا نداشته‌ایم که نتیجه برنامه‌ریزی دقیق دولت سیزدهم بوده که ما توانستیم فراوانی غذا را داشته باشیم، با نگاه به حوزه جهانی قیمت غذا که نزولی است و با برنامه ریزی هایی که در راستای ارزان سازی غذا انجام شده تا غذای سالم، فراوان، عادلانه و با قیمت مناسب را در اختیار مردم قرار دهیم که هم تولید پایدار بماند و هم مصرف کننده آن را با قیمت عادلانه دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید