وزیر جهاد کشاورزی بهره‌وری از آب در بخش کشاورزی را مهمترین هدف طرح الگوی کشت دانست و گفت: در صورت استقرار آبیاری زیرسطحی با فناوری بدست آمده با همکاری نخبگان، بهره‌وری آب تا ۵۰ درصد ارتقا می‌یابد و تولید نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی شامگاه دیروز در حاشیه نشست با نخبگان بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: کشاورزان در بازاریابی، خرید محصولات و تامین مالی برای تولید دغدغه داشتند، با اجرای کشاورزی قراردادی در دولت سیزدهم که مهم‌ترین ابزار حمایت مالی کشاورز است، توانستیم در سال گذشته ۲۶۰ هزار هکتار و امسال با احتساب کشت پاییزه یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار کشاورزی قراردادی را اجرایی کنیم و این روند در سال آینده توسعه خواهد یافت.

وی افزود: توسعه طرح جهش دیم به بیش از ۴ میلیون هکتار در اراضی دیم، ارتقای اقتصاد کشاورزان و افزایش امنیت غذایی را به همراه خواهد داشت.

ساداتی‌نژاد یارانه کشت را از الزامات طرح الگوی کشت برشمرد و خاطرنشان کرد: در تلاشیم در بودجه سال آینده اعتبار مناسبی برای اجرای این طرح اختصاص یابد تا ضمن حمایت از کشاورزان و ترغیب آنان به اجرای الگوی کشت از منابع در اختیار استفاده بهینه را داشته باشیم.

وی افزود: کلزا و سویا مشمول دریافت یارانه الگوی کشور هستند و برای اولین بار ۶ میلیون تومان برای هر هکتار سویا یارانه می‌دهیم و در آینده با به‌روز شدن طرح، رقم اختصاص یافته افزایش می‌یابد تا کشاورزان براساس الگوی کشت و فضای اکولوژیکی و سازگاری به فعالیت خود ادامه دهند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بهره‌وری آب از مسایل مهم کشاورزی است که به فناوری شدیدا وابسته است و ما برای رفع موانع با توسعه پارک‌ها و دهکده‌های فناوری و ایجاد ظرفیت استقرار ۲۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان، زمینه بهره‌وری بخش کشاورزی را فراهم کرده‌ایم تا با استفاده از دانش نخبگان کشاورزی و بهره‌ور شدن بخش کشاورزی، ضمن ارزان‌سازی تولید غذا، از منابع در دسترس استفاده بهینه داشته باشیم.

وی بیان کرد: در آبیاری زیرسطحی نیز با همکاری نخبگان به فناوری مطلوب دست پیدا کردیم که در صورت حمایت از استقرار آن خواهیم توانست ۵۰ درصد بهره‌وری آب و تولید محصول را افزایش دهیم.

ساداتی‌نژاد در پایان گفت: از وزارت نیرو برای تحویل حجمی آب و اختصاص آب قابل برنامه‌ریزی درخواست کرده‌ایم تا کشاورزان در حوزه‌های مختلف آبخیز با کمترین دغدغه از مزایای الگوی کشت بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید