وزیر جهاد کشاورزی گفت: نقد شجاعانه و بی‌پروا از ویژگی‌های نخبگان و از لوازم پویایی در امور است، لذا بکارگیری این قشر فرهیخته در ستاد و بدنه اجرایی دولت از جمله بخش کشاورزی برای پیشبرد فعالیت‌ها ضروری است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در ششمین روز از دهه مبارک فجر در دیدار با نخبگان بخش کشاورزی، پای صحبت آنان نشست و با ابراز خرسندی از دیدار با فرهیختگان و چهره‌های علمی جوان کشور گفت: حضور شما عزیزان در هیات‌های علمی و مشاوره در موسسات وزارت جهاد کشاورزی ضروری است.

وی راه‌ برون‌رفت از مشکلات کشور را بهره‌وری دانست و تاکید کرد: با شیوه‌های گذشته به جایی نمی‌رسیم و چاره کار در تغییر مقیاس انجام کارهاست و این جز با بهره‌وری (دانش و فناوری) حاصل نمی‌شود، در سایه فناوری قادریم گام‌های بزرگتری برداریم و در زمان کوتاه عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی به رئوس برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: رصد داده‌ها و اطلاعات کشاورزی، پایداری امنیت غذایی، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، دیپلماسی غذایی و صدور اسناد اراضی کشاورزی رئوس برنامه‌های این وزارت است و امیدواریم بتوانیم تا پایان دولت این کارها را به سرانجام مطلوب برسانیم.

وی داده‌ها و اطلاعات را پاشنه آشیل وزارت جهاد کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: نبود اطلاعات دقیق ضعف ریشه‌ای است که سال‌ها گریبان‌گیر بخش کشاورزی بوده و ما برای پیشبرد امور نیازمند داده‌های دقیق هستیم در حالی که داده‌ها تاکنون به صورت برآورد و تخمین احصا می‌شد.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: آمار دقیق، برنامه‌ریزی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار را ممکن می‌سازد و با احاطه بر مسایل کشاورزی و مدیریت برنامه‌محور می‌توانیم این هدف بزرگ را محقق کنیم به این منظور رصدخانه کشاورزی را راه‌اندازی کردیم که به صورت قرارگاهی اداره می‌شود.

وی بیان کرد: عنایت رهبر انقلاب بر آمار نشانگر اشراف ایشان بر مشکلات نیم قرن بخش کشاورزی ایران است لذا از محورهای دولت سیزدهم فرماندهی و کنترل در حوزه غذا مبتنی بر آمار و اطلاعات دقیق علمی است، آمار غیردقیق بیش‌بود و کمبود به دنبال دارد و بازار محصولات کشاورزی در فصول مختلف را دچار نقصان می‌کند.

ساداتی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش پایداری امنیت غذایی را دغدغه دیگر دولت و وزارت جهاد کشاورزی خواند و گفت: در یک سال و نیم گذشته با وجود مردمی‌سازی یارانه‌ها و سختی‌های موجود، کالا در بازار فراوان بود و ما هم به عنوان متولی امنیت غذایی برای تداوم آن چند سازوکار را پیاده کردیم.

به گفته وی، اولین سازوکار، تعیین الگوی کشت است که الزامات آن نیز باید فراهم شود و دوم؛ کشاورزی قراردادی است که مدرن‌ترین ابزار دنیا برای کشاورزی به ویژه در نظام کشاورزی خرده‌مالکی است. کشاورزی قراردادی در دنیا ۴۰ درصد است و ما با تزریق منابع مالی و ورود بخش خصوصی باید حداقل ۲۰ درصد کشاورزی را قراردادی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را دیگر برنامه راهبردی دولت سیزدهم برشمرد و افزود: کشاورزی با سهم تولید ۱۱ درصدی، فقط از ۴ درصد سرمایه‌گذاری بهره‌مند است، بنابراین از ماموریت‌های اصلی روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی جذب سرمایه‌گذار خارج از بخش کشاورزی است تا بتوان صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش را توسعه بخشید.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: در دیپلماسی غذایی، همچون صادرات مرغ به عراق، کیوی به هند، سیب به پاکستان و فلفل دلمه‌ای به روسیه گشایش‌هایی ایجاد شده و با معاهده اوراسیا‏، گام‌هایی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی برداشته‌ایم.

ساداتی‌نژاد صدور اسناد اراضی کشاورزی را هویت‌بخشی به کار کشاورز عنوان کرد و گفت: بدین منظور کار ویژه‌ای از سوی دولت انجام شده و تاکنون برای صدور اسناد اراضی رکورد قابل توجهی ثبت شده است، صدور اسناد از ۴ درصد به ۱۶ درصد ارتقا یافته و تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید، پس از آن می‌توانیم ابزار و ادوات کشاورزی نوین (کمباین، تراکتور و …) را در اختیار کشاورز قرار دهیم تا ستون فقرات کشاورزی استوار شود.

به گفته وی، با کشاورزی معیشتی کاری از پیش نخواهیم برد، باید کشاورزی، اقتصادی شود و هدف دولت در قیمت‌گذاری گندم در سال جاری اقتصادی شدن کشاورزی بود. از آنجایی که سایر محصولات وابسته به گندم هستند، با اقتصادی شدن گندم، بقیه کالاهای کشاورزی نیز اقتصادی می‌شوند، همین امر باعث رشد ۱۷ درصدی غلات شد در محصولات باغی هم رشد داشته‌ایم، گندم شاقول است اگر حفظ شود کشاورز دیگر زمین خود را رها نمی‌کند.

مقام عالی وزارت با بیان این که آبخیزداری پایه است و تلاش می‌کنیم آن را از یک میلیون هکتار به ۹ میلیون هکتار در سال برسانیم تا در بازه زمانی ۱۰ ساله، عملیات آبخیزداری در گستره کشور به اتمام برسد، تصریح کرد: مردمی‌سازی از راهکارهای تامین اعتبار مورد نیاز برای انجام این پروژه عظیم است با این تغییر مقیاس “طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت” هم اجرایی شده است.

به گفته وی، برای سرسبزی کشور و وجهه بین‌المللی همگام با دیگر کشورها همچون ترکیه‏، پاکستان،‏‏‏ عربستان و … این طرح را هم به پیش خواهیم برد.

وزیر جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری را کلید موفقیت برنامه‌ها دانست و گفت: بهره‌وری غیر از دانش و فناوری نیست ما ۲۶۰ نیاز فناورانه داریم و درخواست می‌کنیم که در رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها مورد پژوهش و تحقیق قرار گیرد. با فناوری قادر خواهیم بود غذا را ارزان کنیم، ماندگاری محصول و انبارداری را بهبود بخشیم و از ضایعات بالای کشاورزی که درصد قابل توجهی از سرمایه کشور را هدر می‌دهد، جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ما با وجود سختی‌ها توانستیم ۷۱ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهیم، به طوری که از ۲۸۰ به ۴۸۰ شرکت رشد داشته‌ایم و با ایجاد ظرفیت ۲ هزار شرکت در دهکده‌ها و پارک‌های فناوری، بستر مناسبی برای حضور نخبگان فراهم ساخته‌ایم. در این مدت ۱۸ درصد مراکز رشد را توسعه داده‌ایم و در تولید بذر از ۴۰ به ۹۰ بذر اصلاح شده رسیده‌ایم، ۱۷ درصد در نهال گواهی شده رشد داشته‌ایم و ۴۳۸ درصد سطح زیر کشت گندم را توسعه داده‌ایم، همچنین با طرح جهش دیمزارها ۱۶۰ درصد سطح زیر کشت گندم را افزایش داده‌ایم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: اگر بتوانیم با فناوری و کمک نخبگان ۳۰ درصد ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش دهیم در حقیقت از هدرروی ۱۳ میلیارد متر مکعب آب در سال جلوگیری می‌شود، با تعمیم همین نگاه، امنیت غذایی پایدار در دسترس است بنابراین با بهره‌ور کردن فعالیت‌ها از منابع موجود حداکثر استفاده را خواهیم برد.

دیدگاهتان را بنویسید