وزیر جهاد کشاورزی حمایت از صنایع فرآوری و تبدیلی کشاورزی را یکی از موضوعات محوری وزارت متبوع در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و گفت: برای پایداری الگوی کشت باید زنجیره ارزش را کامل کنیم که این امر می‌تواند امنیت معیشت کشاورزان را تامین کند و کشاورزان از ارزش افزوده بخش کشاورزی بهره‌مند شوند.

سید جواد ساداتی‌نژاد امروز جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ در سفر یکروزه به آذربایجان شرقی و در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی ساخت پروژه شهرک افزودنی‌های غذایی، دارویی و کشاورزی وطن در شهرستان هشترود، گفت: الگوی کشت یک ضرورت برای همه کشورها است که بر پایه شرایط اقلیمی و اکولوژیکی بتوانند یک تولید اقتصادی را در مناطق خودشان برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: به لطف خداوند‏، با تاکید رئیس جمهور و براساس قانون بودجه ۱۴۰۱، از مهر ماه اجرای الگوی کشت ابلاغ شد و همه با هم باید تلاش کنیم تا الگوی کشت در کشور عملیاتی شود.

ساداتی‌نژاد با بیان این که الگوی کشت فقط متعلق به وزارت جهاد نیست و همه دستگاه‌ها باید در آن مشارکت کنند‏، بیان کرد: براساس مصوبه‌ای که در شورای عالی آب با حضور رئیس جمهور انجام شد، معاون اول رئیس جمهور، رئیس کارگروه الگوی کشت در کشور است و در استان‌ها هم کارگروه استانی الگوی کشت به ریاست استانداران تشکیل می‌شود و تلاش می‌کند که الگوی کشت را در استان‌ها عملیاتی کند.

به گفته وی، برای اینکه الگوی کشت بتواند مستقر شود، ما یارانه‌های کشت را کاملا روی الگوی کشت انجام می‌دهیم، در این راستا از امسال هم یارانه کود را براساس الگوی کشت روی محصولات اساسی اعمال می‌کنیم و از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز برای صیانت از کشاورزان و جلوگیری از متضرر شدن آنها، عوارض محصولات آب‌بر را روی الگوی کشت اعمال خواهیم کرد.

مقام عالی وزارت گفت: تمام تلاش ما این است که کشاورزان محصولات اساسی را برای خودکفایی و امنیت پایدار غذایی تولید کنند و معیشت کشاورز نیز تامین شود.

وزیر جهاد کشاورزی، آذربایجان شرقی را یکی از قطب‌های مهم کشاورزی ایران، با جایگاه ویژه از نظر منابع انسانی و سرمایه‌گذاری خواند و گفت: ۱.۲ میلیون هکتار اراضی، استان آذربایجان شرقی را به قطب امنیت غذایی کشور تبدیل کرده است.

‏وی با بیان این که برای پایداری الگوی کشت، باید زنجیره ارزش را کامل کنیم، افزود: این اتفاق امروز با کمک سرمایه‌گذاران استان آذربایجان شرقی در این منطقه به عنوان شهرک افزودنی‌های گیاهی، دارویی و کشاورزی انجام شده است، که می‌تواند تامین کننده امنیت معیشت کشاورزمان باشد، زنجیره ارزش را تکمیل کند، ارزش افزوده از بخش کشاورزی خارج نشود و کشاورزمان بتوانند از این ارزش افزوده بهره‌مند شوند.

ساداتی‌نژاد حمایت از صنایع فرآوری و تبدیلی کشاورزی را یکی از موضوعات محوری وزارت جهاد کشاورزی اعلام و تصریح کرد: در حوزه زنجیره ارزش در ۳۱ استان کشور دچار نقص هستیم، یکی از موضوعات مهم و محوری ما در سال ۱۴۰۲ که در حال حاضر در قانون بودجه نیز، لایحه آن در حال انجام است، حمایت از صنایع فرآوری و تبدیلی کشاورزی است‏.

وی ادامه داد: این موضوع در سفرهای رییس جمهور نیز یکی از محورهای مهم بوده و امیدواریم در هفته آینده با اتفاقی که در حمایت از حوزه کشاورزی خواهد افتاد، بتوانیم یک جهش را در اجرای پروژه‌های بخش کشاورزی داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که تلاش ما بر این است که کشاورزان بدون دغدغه کشت‌شان را انجام دهند، گفت: برای حمایت از گندمکاران در کشت پاییزه امسال، یارانه کشت برای گندمکاران اعمال می‌کنیم و کشت قراردادی را نیز شروع کرده‌ایم تا کشاورزان گندمکار بدون دغدغه تامین مالی، از بیمه و کود لازم برای انجام کشت برخوردار ‌شوند و زمانی که محصولشان را تحویل می‌دهند، تصفیه حساب صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید