وزیر جهاد کشاورزی از ایجاد شهرهای مولد کشاورزی بر بستر شیلات و تعیین ۵ نقطه ساحلی در جنوب کشور در فاز نخست خبر داد.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یکروزه به استان قم و در حاشیه دیدار با تشکل‌های بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران، گفت: استان قم ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش دام‌پروری و تأمین پروتئین دارد و همچنین در بحث الگوی کشت نیز بر پایه اقلیم و اکولوژی منطقه پیشرفت‌های خوبی را داشته است.

اهمیت استقرار الگوی کشت بر اساس ابلاغ در استان‌ها

وی افزود: در حال حاضر یکی از موضوعات مهم ما در استان‌ها، استقرار الگوی کشت بر اساس ابلاغ است که هر هفته در استان‌های مختلف کنترل‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود تا به سمت اجرا پیش رود.

ساداتی‌نژاد با تأکید بر این که اجرای الگوی کشت به هم‌افزایی و همگرایی نیاز دارد، یادآور شد: همچنین برای اجرای این طرح به پیوست ترویجی هم نیاز است. امروز نشستی با همه استان‌ها در قم برگزار می‌شود و در بحث ترویج و فرهنگ‌سازی الگوی کشت مسایلی را با همه استان‌ها در این جلسه هماهنگ خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نهایی شدن طرح شهرهای مولد کشاورزی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در روز گذشته، گفت: فاز اول بر بستر شیلات است و ما در سواحل شرایط بسیار مطلوبی را داریم.

وی ادامه داد: این مهم برای شهرهایی که بر بستر کشاورزی (شیلات و گلخانه) می‌تواند بحث سکونت را حل کنند و خانه‌های طرح ‌شده در این مکان‌ها می‌تواند اشتغال بخش کشاورزی را نیز در کنار خود داشته باشند.

وجود تولید و سکونت کنار هم در شهرهای مولد کشاورزی 

ساداتی‌نژاد با تأکید بر این که این خانه‌ها به ‌نوعی روستاهای مدرن امروزی خواهند بود، یادآور شد: در شهرهای مولد کشاورزی تولید و سکونت در کنار هم وجود دارد. در شهرهای جدید با توجه به عامل توسعه‌ای که برای این شهرها تعیین‌ شده صنایع فرآوری و بحث‌های مربوط به بازار اعم از داخلی و صادراتی در آن شهر مستقر شود.

وی افزود: لذا هر خانه مولد در کنار سکونت، اشتغال و تولید را انجام می‌دهد و خرید نهاده‌ها و محصول عملاً توسط عامل توسعه انجام می‌گیرد؛ به‌نوعی در این شهرها کشاورزی قراردادی به‌عنوان یک بستر برای حمایت از اشتغال و اسکان آن منطقه داریم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: در فاز اول به دستور معاون اول رئیس‌جمهور در ۵ نقطه این فعالیت را در جنوب کشور شروع خواهیم کرد و بر اساس آن تجربه تلاش می‌کنیم تا این مهم را گسترش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید