وزیر جهاد کشاورزی از تهیه بسته حمایتی در حمایت از دامداران با دستور رییس جمهور در ستاد اقتصادی خبر داد.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به استان اردبیل و در جلسه با تشکل‌ها و نخبگان کشاورزی شهرستان خلخال، گفت: اردبیل استانی است که بالغ بر ۳۰ درصد اشتغال مردمان آن کشاورزی است.

وی با اشاره به بازدید از استخرهای معیشتی “گورانسراب” و “بلیل” در شهرستان خلخال، افزود: اتمام این دو پروژه بالغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و عملیات آن از هفته آینده آغاز خواهد شد و یکی از این استخرهای معیشتی در ۲۲ بهمن به بهره‌برداری می‌رسد .

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در استان اردبیل حدود ۳۰۰ استخر ذخیره آب وجود دارد؛ از استاندار اردبیل خواست تا با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی تامین اعتبار لازم برای این منظور را با همراهی این وزارتخانه در بخشی از عملیاتی کردن پروژه‌ها انجام دهد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به ظرفیت خوب در باغات این استان، گفت: در این منطقه ۳ هزار هکتار باغ گردو وجود دارد که باید سرشاخه‌کاری را در این باغات با سرعت انجام دهیم، هزینه آن ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود و با مشارکت کشاورزان اجرایی خواهد شد و ظرف ۳ سال سرشاخه کاری در باغات این منطقه با مشارکت باغداران انجام می‌شود.

وی بر لزوم تامین نهال لیبل آبی در تولید محصول “به” در شهر “گیوی” به دلیل پایین بودن میزان تولید تاکید کرد.

مقام عالی وزارت با اشاره به نگاه ویژه دولت به حوزه کشاورزی گفت: در استان اردبیل دو برابر سال قبل گندم خریداری شد و در مجموع حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان دولت برای خرید گندم پول پرداخت کرده که ۲ هزار میلیارد تومان از ۵ سال گذشته بیشتر بوده و نشان می‌دهد نگاه دولت به حوزه کشاورزی ویژه است.

وی ادامه داد: در باغداری و کشاورزی افزایش تولید را شاهد بوده‌ایم؛ ۳۰ درصد افزایش تولید در جو، گندم، علوفه و باغات افزایش تولید را شاهد بوده‌ایم که نتیجه تلاش در این حوزه است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اجرای مردمی‌سازی یارانه‌ها در سال جاری، افزود: درود بر شرف مرغداران و دامداران عزیز ما که پای سفره مردم ایستاده است.

وی از تهیه بسته حمایتی در حمایت از دامداران با دستور رییس جمهور در ستاد اقتصادی خبر داد و گفت: امیدواریم این مهم بتواند شرایط را بهبود دهد به ویژه از دوام مولد جوان که این حوزه حرکت کند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از مذاکره با سازمان تامین اجتماعی برای بسته بیمه‌ای زنبورداران خبر داد و گفت: زنبور ناجی غذای ما است و اگر زنبور نباشد محصول در حوزه کشاورزی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ تا به امروز ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در ۷ ماه گذشته تسهیلات پرداخت کرده در حالی که این رقم قابل مقایسه با سایر شبکه بانکی کشور نیست؛ بانک کشاورزی ظرف ۲۴ ساعت ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه گندم پرداخت کرد.

به گفته وی، نیاز بخش کشاورزی در پرداخت تسهیلات بالاتر است و در پرداخت تسهیلات به دلیل ویژه بودن بخش کشاورزی باید با کارمزد پایین، تسهیلات پرداخت شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به دامدار کارت، گفت: در این حوزه خرید نهاده با دامدار کارت بوده و بنا است سایر خریدها مانند علوفه‌ها و سایر مسایل را با دامدار کارت انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این استان در محصولات کشاورزی خام‌فروش است، یادآور شد: در حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری در این استان سرمایه‌گذاران در صورت سرمایه‌گذاری تسهیلات و زمین توسط وزارت جهاد کشاورزی در اختیار وی قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: در بحث گردشگری کشاورزی توافقنامه‌ای با وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسیده و در این زمینه هر حمایتی لازم باشد انجام می‌دهیم، در پرداخت تسهیلات گردشگری کشاورزی نیز آمادگی داریم و این منطقه یکی از مناطق گردشگری کشاورزی با وجود باغات زیبا در منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید