وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در فصل کشت پاییزه هیچ مشکلی در تامین نهاده‌های کشاورزی نداریم و تامین نهاده‌ها به خوبی انجام شده است.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه دومین جلسه نظارت ستادی استانی که به منظور نشست هماهنگی اقدام اجرایی الگوی کشت محصولات زراعی استان فارس برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای اجرای الگوی کشت و بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، با ابلاغ اجرای طرح الگوی کشت به استان‌ها وارد فاز اجرایی شدیم.

وی افزود: هر دوشنبه برنامه اجرای الگوی کشت را در یکی از استان‌ها پیگیری می‌کنیم و با حضور استاندار، روسای سازمان‌ها و نمایندگان مجلس در هر استان موانع و مشکلات طرح را بررسی و برطرف می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که استان فارس استان مهم در امنیت غذایی است، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با قدرت طرح الگوی کشت را در این استان اجرایی کنیم و الزامات مختلف را مهیا کنیم.

وی افزود: اقدامات عملیاتی الگوی کشت در استان فارس در سه دشت شروع شده و باید سطح الگوی کشت را بر اساس شرایط آبی بهینه کنیم و میزان مصرف آب کاهش می‌یابد، سطح زیر کشت و محصول با توجه به شرایط منطقه برنامه‌ریزی می‌شود لذا براساس نگاه به افزایش معیشت، افزایش بهره‌وری و تولید را خواهیم داشت.

ساداتی‌نژاد در زمینه تخصیص نهاده‌های کشاورزی تصریح کرد: ما در فصل کشت پاییزه هیچ مشکلی در تامین نهاده‌های کشاورزی نداریم و به خوبی تامین شده است، کودهای فسفاته و پتاسه نسبت به ۱۴۰۰ افزایش قیمت ما ۱۵ تا ۳۰ درصد بوده و مابقی بر اساس یارانه الگوی کشت در استان‌ها لحاظ می‌شود.

وی افزود: با توجه به افزایش جهانی قیمت کود، با دستور رئیس جمهور یارانه برای کود در نظر گرفته شده است، قیمت کود از ۳۰۰ دلار به ۹۰۰ دلار افزایش یافته است اما با تامین یارانه ۳۰ درصد از قیمت کود را کشاورز و ۷۰ درصد را دولت یارانه پرداخت خواهد کرد که این یارانه متناسب با الگوی کشت استانی خواهد بود.

مقام عالی وزارت گفت: اجرای کشاورزی قراردادی هم به منظور تامین مالی در کشت گندم انجام شده تا معیشت کشاورز با مشکل مواجه نشود.

اجرای الزامات تعرفه ای و عوارضی از سال ۱۴۰۲

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تعرفه محصولات جالیزی عنوان کرد: ما باید الگوی کشت را اجرا کنیم و یکی از الزامات آن، تعرفه‌ای و عوارضی است، اگر یک محصول آب‌بر در استانی نباید کشت شود، برای اجرای الگوی کشت که یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید توسط آن آب، خاک و غذا را حفظ کنیم به سمت عوارض خواهیم رفت اما کشاورزانی که کشت انجام داده‌اند نباید متضرر شوند، به همین منظور الزامات عوارضی را از سال ۱۴۰۲ شروع خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید