وزیر جهاد کشاورزی گفت: روحیه و نگاه جهادی از دوران دفاع مقدس تاکنون در وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته و جهاد هنوز هم ادامه دارد.

صبح امروز پنجشنبه، سی و چهارمین گردهمایی فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد با حضور سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مسوولان کشوری و لشکری در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این همایش، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهادگر دفاع مقدس اظهار کرد: روحیه و نگاه جهادی از دوران دفاع مقدس تاکنون در وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته و جهاد هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: اقدامات جهادگران در دوران دفاع مقدس و در روستاها بسیار سخت بوده و مدیریت بسیار قوی را لازم داشته است و گاها در بحران‌های موجود کمبود نگاه و تفکر جهادی احساس می‌شود.

ساداتی‌نژاد با بیان این که امروز فعالیت جهاد در راستای امنیت غذایی است، خاطرنشان کرد: جنگ امروز ما تامین پایداری غذا برای مردم است، پس از جنگ اوکراین مردم دنیا به وضوح اهمیت غذا را دریافته‌اند.

وی افزود: امروز در دنیا غذا به عنوان یک قدرت، حکمرانی، حاکمیت و اقتدار غذا مطرح است و یک ابزار قدرت و حکمرانی جهانی است، جنگ روسیه و اوکراین چالش بزرگ امنیت غذایی را در دنیا ایجاد کرد لذا وظیفه جهاد کشاورزی امروز تامین پایدار امنیت غذایی کشور است.

مقام عالی وزارت عنوان کرد: جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از کشورهای اروپایی را دچار صف، سهمیه و کمبود کرد اما با تلاش جامعه کشاورزی ایران، هیچ کمبود و صفی در کشور مشاهده نشد که نشان دهنده تفکر جهادی و ایستادگی جامعه کشاورزی ایران پای تامین سفره مردم است.

وی با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی ۵ هدف را از ابتدای دولت سیزدهم دنبال می‌کند، گفت: اولین اقدام اجرای قانون تمرکز پس از ۱۲ سال بوده است، حوزه بازار در وزارت جهاد کشاورزی نوپا بود و امکانات کافی نداشتیم اما با گذشت یک سال نشان دادیم که بودن بازار تولید مفهومی ندارد و تصمیم الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی درست بوده است.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: ما قانون تمرکز را با کمک بازنشستگان و بسیجیان وزارتخانه، از آبان سال ۱۴۰۰ اجرایی کردیم و امروز پایداری غذا را مدیون تلاش این افراد در سراسر کشور هستیم، با واگذاری بازار به جهاد در سال گذشته، تولید گندم، جو و سایر نهاده‌ها و کالاهای اساسی در کشور ارتقا یافت لذا تجربه فرماندهی واحد موفق بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که دومین طرح محوری ما کشاورزی قراردادی است، تصریح کرد: مدرن‌ترین الگوی کشاورزی و حمایت از معیشت کشاورز در دنیا کشاورزی قراردادی است، در کشور ما یک درصد محصول از این طریق انجام می‌شد که در یک سال گذشته در گندم و برنج این نوع کشاورزی را آزمایش کردیم و در سال زراعی جدید هم استمرار خواهد داشت.

وی افزود: نتیجه کشاورزی قراردادی، افزایش خرید گندم و تولید گندم با وجود خشکسالی بوده است.

ساداتی‌نژاد در رابطه با اقدام محوری سوم وزارت جهاد کشاورزی گفت: اقدام محوری سوم ما صدور سند اراضی کشاورزی است، پس از ۴۳ سال اراضی کشاورزی همچنان سند ندارد و کشاورز ما هویت ندارد و نمی‌تواند تسهیلات دریافت کند.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم در این ۴ سال تمام اسناد اراضی کشاورزی را صادر کنیم. ۶۸۰ درصد صدور سند در سال اول دولت سیزدهم رشد داشته و بیش از ۲.۵ میلیون هکتار رفع تداخلات انجام شده است.

مقام عالی وزارت ابراز امیدواری کرد: تا پایت سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات اراضی کشاورزی ایران به اتمام می‌رسد و تا پایان دولت اسناد اراضی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اقدام محوری چهارم مردمی‌سازی یارانه‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: مردمی‌سازی یارانه‌ها بر روی اقلام اساسی با متولی‌گری وزارت جهاد کشاورزی انجام شد که کار بسیار سختی بود اما توانستیم آن را به سرانجام برسانیم.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: وظیفه وزارت جهاد کشاورزی در مردمی‌سازی یارانه‌ها، حفظ فراوانی و وجود مواد غذایی در جامعه بود که با قدرت این عملیات را به انجام رساند. ما کوچک‌ترین کمبودی در هیچ کجای کشور نداشتیم در حالی که دنیا درگیر بحران غذا بود.

وزیر جهاد کشاورزی، الگوی کشت را پنجمین اقدام محوری وزارت جهاد کشاورزی دانست و عنوان کرد: از سال ۱۳۵۱، نیم قرن است که مقرر شده الگوی کشت در کشور انجام شود، در برنامه دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم و امروز در برنامه هفتم هم به این طرح تاکید شده اما تا امروز تنها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: با تلاش تمام همکاران می‌خواهیم امسال الگوی کشت را در کشور اجرا کنیم که کار ساده‌ای نخواهد بود و به یک همیت و همکاری عمیق نیازمند است. تلاش می‌کنیم ابزارهای سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی را در خرید تضمینی، غیرتضمینی و یارانه‌های کشت را به کار بگیریم تا الگوی کشت اجرا شود و بهره‌وری آب را افزایش دهیم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه چالش اصلی ما در بخش کشاورزی بهره‌وری است، افزود: ما باید بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، غذای سالم، باکیفیت، ارزان و با منشا داخلی، ماموریت رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: ما به فرماندهان جهادگر دفاع مقدس افتخار می‌کنیم و از شما دعوت می‌کنیم تا در این شرایط کشور ما را همراهی کنید.

گفتنی است؛ در پایان این همایش از تمبر یادمان شهیدان ورشابی، عظیمی، زواره و جانباز شهید همتی و نرم افزار چندرسانه‌ای شهید جهادگر حجت ملاآقایی توسط وزیر جهاد کشاورزی، معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید