وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقتصادی کردن کشاورزی با کشت قراردادی رقم می‌خورد.

 سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر دوم هیات دولت به استان خراسان جنوبی در جلسه شورای اداری شهرستان فردوس، با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در ابتدای سال درباره حرکت به سوی خودکفایی، گفت: ما باید اقتصاد و معیشت کشاورزمان را نیز رشد دهیم.

 وی با تاکید بر اینکه کشاورزی ایران خرده‌مالکیتی است، تصریح کرد: کشاورزی در دنیا یک فعالیت اقتصادی به شمار می‌رود اما در کشور ما هر زمانی که اسم کشاورز و دامدار می‌آید اوضاع اقتصادی بد در ذهن تداعی می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که کشاورزی دارای اقتصاد است، یادآور شد: کشت و صنعت‌های بزرگ با دریافت تسهیلات و ایجاد ارزش افزوده به رفع مشکلات تولید می‌پردازند اما زمانی که کشاورزی خرده‌مالکیتی باشد کشاورز ما دارای مشکلات می‌شود زیرا میزان زمین محدود بوده و نمی‌تواند تامین اعتبار کند.

به گفته وی، خرده‌مالکیتی در کشور سبب کاهش اقتصاد کشاورزی می‌شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به این که در دنیا برای رفع مشکل کشاورزی خرده‌مالکیتی به سمت کشاورزی قراردادی پیش رفته‌اند، گفت: در کشاورزی قراردادی صنایع تبدیلی، شرکت‌های بزرگ و یا دولت با کشاورز قرارداد می‌بندد و از ابتدا محصول را خریداری می‌کند.

وی ادامه داد: مزیت کشت قراردادی آن است که کشاورز خرده‌مالکیت مشکل تامین مالی نخواهد داشت.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه تا ابتدای دولت سیزدهم کشاورزی قراردادی در کشور ما تنها یک درصد را به خود اختصاص داده بود، یادآور شد: متوسط کشاورزی قراردادی در دنیا ۴۰ درصد است و این موضوع سبب می‌شود تا کشاورزان دغدغه نداشته باشد.

به گفته وی، تا پایان دولت در مرحله اول، کشاورزی قراردادی را به ۲۰ درصد خواهیم رساند.

ساداتی‌نژاد با بیان این که در حال حاضر کشاورزی قراردادی در کشور با بیمه و کود آغاز شده است، یادآور شد: کشاورزان نیز باید در کشاورزی قراردادی مشارکت کنند تا به سمتی برویم کشاورز ما دغدغه نداشته باشد.

وی درباره الگوی کشت در کشور نیز گفت: پس از نیم قرن اجرای الگوی کشت در کشور ابلاغ شده و ما راهی جز اجرای الگوی کشت برای حمایت از کشاورز و سازگار شدن با اقلیم نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: از امسال در لایحه بودجه ۱۴۰۲ یارانه الگوی کشت لحاظ می‌شود و براساس یارانه الگویی پیش خواهیم رفت.

ساداتی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صدور اسناد اراضی در کشور، گفت: تقریباً در تمام روستاها کشاورزان با منابع طبیعی مشکل دارند و در این رابطه مراجعات فراوانی انجام می‌شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی تا پایان ۱۴۰۲ تمام تداخلات اراضی با نگاه کمک به کشاورزان حل خواهد شد و تا پایان دولت سیزدهم نیز تمام اراضی سند دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: صدور اسناد اراضی مانع از تغییر کاربری خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: قنات “بلده” رگ حیات اقتصادی کشاورزی ما در شهرستان فردوس است و هویت این شهرستان به شمار می‌آید و ذخیره، نگهداشت، تنظیم و استفاده در پایین دست برای کشاورزان مهم بوده و ان‌شاءلله بر اساس مصوبه سفر تا پایان سال ۳۰ میلیارد دیگر به این پروژه تزریق خواهد شد تا با سرعت عملیات آن انجام شود و در سال آینده نیز باقی مانده مطالبات پروژه نیز پرداخت خواهد شد.

وی گفت: به دنبال اجرای این طرح هستیم و بنا داریم آن را در استان های دیگر نیز اجرا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حمایت از حوزه دام در کشور یادآور شد: با دستور رئیس جمهور بسته حمایتی در ستاد اقتصادی تصویب شده که به هر یک از دو صندوق عشایری و دامپروری ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود تا بتوانند نهاده را به صورت اعتباری در اختیار دامداران قرار دهند.

وی افزود: خرید تضمینی نیز در هیچ استانی برای دام مازاد انجام نشده اما در استان خراسان جنوبی انجام شده و کماکان استمرار دارد.

ساداتی‌نژاد گفت: در بحث مرغ مازاد نیز اتحادیه مرغداران استان باید مرغ را خریداری و منجمد کرده و در زمان لزوم آن را به فروش برساند؛ البته مابه‌التفاوت آن را به عنوان دولت پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور اتحادیه‌ها در خرید مرغ و گوشت، تصریح کرد: این مهم به دلیل حضور اتحادیه‌ها در هر منطقه است و دولت مردمی در صدد آن است تا کار را به مردم واگذار کند‌؛ در مورد گوشت نیز اتحادیه‌ها باید فعال شوند.

ساداتی‌نژاد از برنامه‌ریزی برای باغات انار در دو آفت موجود در منطقه خبر داد و گفت: درباره نوسازی باغات انار نیز آمادگی لازم در این خصوص وجود دارد.

مقام عالی وزارت با بیان این که بزرگترین حمایت از مصرف کننده حمایت از تولید کننده است، افزود: در حال حاضر یکپارچه‌سازی مدیریت تولید و مصرف برای تولید کننده ما بهتر بوده و قطعاً با تولید می‌توان برنامه‌ریزی بهتری برای مصرف‌کننده داشت.

وی یادآور شد: در تلاش هستیم تا تولید در کشور پایدار بماند و مصرف‌کننده نیز بتوانند غذای خود را به راحتی تامین کند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به ماموریت رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی، یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید غذای باکیفیت، سالم، ارزان و ایرانی است و ما تمام تلاش مان برای احقاق این امر است.

وی با اشاره به جنگ اوکراین و سهمیه‌بندی شدن برخی محصولات در بعضی از کشورهای مدعی در تولید محصولات کشاورزی، تصریح کرد: در کشور کمبودی در هیچ محصولی وجود نداشته و این موضوع بسیار مهم است. البته این مهم با توجه به اجرای طرح اقتصادی دولت بوده و نشان می‌دهد که تولیدکننده ایرانی تولید کننده باغیرتی است و مردم ما نیز دسترسی به تمام محصولات داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید