وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ باید رفع تداخلات اراضی به اتمام برسد تا با صدور سند بتوانیم کاربری اراضی را حفظ کنیم، از تفکیک اسناد جلوگیری کنیم و با اعطای مشوق به مالکان اراضی را یکپارچه‌سازی کنیم.

 سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در گردهمایی سراسری نمایندگان حاکم شرع و مدیران امور اراضی کشور در مشهد، اظهار کرد: در ابتدای دولت وزارت جهاد کشاورزی ۵ برنامه محوری داشت که یکی از این برنامه‌ها صدور اسناد اراضی کشاورزی بود که طبق این برنامه باید صدور سند تا سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد.

وی با بیان این که موضوع صدور اسناد اراضی فراقوه‌ای است، تصریح کرد: قانون حدنگار سال ۹۴ تصویب شده و تا سال ۱۴۰۰ تنها ۴ درصد از آن اجرایی شده است البته صدور اسناد ملی منابع طبیعی انجام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون صدور اسناد اراضی کشاورزی از ۴ درصد به ۲۳ درصد رسیده است.

وی در خصوص قرارگاه صدور اسناد گفت: در این قرارگاه که روزهای سه‌شنبه ۶:۳۰ صبح برگزار می‌شود، نمایندگان تمام ارگان‌های دولتی، غیردولتی و مجلس شورای اسلامی ذی‌ربط حضور دارند.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ باید رفع تداخلات اراضی به اتمام برسد تا با صدور سند بتوانیم کاربری اراضی را حفظ کنیم، از تفکیک اسناد جلوگیری کنیم و با اعطای مشوق به مالکان اراضی را یکپارچه‌سازی کنیم.

وی افزود: این اقدام در روستایی در استان زنجان انجام شد و به کشاورزان اعلام شد که هر کدام از مالکان که اراضی خود را با هم ادغام کنند تا ۵ سال کود، تراکتور، کمباین و آبیاری قطره‌ای رایگان دریافت خواهند کرد.

مقام عالی وزارت با تاکید بر جلوگیری از تفکیک اراضی گفت: این اراضی میراث بین نسلی کشور هستند و باید برای نسل‌های آینده هم باقی بمانند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در کشور به زمین وابسته است، عنوان کرد: نباید بن‌بستی در توسعه کشور و صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران و ایجاد اشتغال وجود داشته باشد، در این راستا باید با صیانت از منابع طبیعی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی در جهت تولید، اشتغال و رفاه مردم گام برداریم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: استفاده از فناوری در حفظ اراضی را از سال ۱۴۰۲ شروع خواهیم کرد‌ که به این منظور از ماهواره خیام استفاده می‌کنیم، این ماهواره رصد و پایش دقیق از اراضی خواهد داشت به حدی که تخلیه مصالح در اراضی را هم رصد کرده و اطلاع‌رسانی می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با اشاره به اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت در کشور گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون ۹۳۰ هزار اصله درخت در کشور کاشته شده است، با کاشت سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در ۴ سال یک میلیارد درخت خواهیم کاشت.

وی افزود: امسال از ۱۵ اسفند ماه این طرح را با کاشت ۴۰ میلیون اصله نهال آغاز خواهیم کرد که از طریق آب سبز آبیاری می‌شوند.

ساداتی‌نژاد در رابطه با ظرفیت تولید نهال در کشور خاطرنشان کرد: سالانه ۴۰۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید می‌شود. با این طرح می توانیم مردم را به حامیان درخت تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای امر مهم درختکاری، گفت: از آنجایی طرح کاشت یک میلیارد درخت، طرحی مردمی است باید بنیاد درختکاری با حضور خیرین و مردم تشکیل شود تا گام به گام در اجرای این طرح پیش رویم.

دیدگاهتان را بنویسید