وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که مدرن‌ترین فعالیت کشاورزی کشور از دشت قزوین آغاز شده است، گفت: در این راستا احیا، صدور اسناد و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی دشت قزوین در دستور کار قرار دارد.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در آیین واگذاری اسناد به مالکین در روستای “حاجی‌تپه” شهرستان آبیک، گفت: هدف از سفر امروز بحث سنددار کردن اراضی است، زمین‌های کشاورزان باید سنددار شود تا کشاورزان در زمان دریافت تسهیلات بتوانند به عنوان وثیقه از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مساله به رسمیت شناختن مالکیت اراضی کشاورزان است.

ساداتی‌نژاد ضمن تقدیر از نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از بخش کشاورزی افزود: استان قزوین به عنوان شهر کشاورزی با توجه به باغات و دشت آن شناخته می‌شود.

وی با بیان این که مدرن‌ترین فعالیت کشاورزی در ایران از دشت قزوین آغاز شده است، یادآور شد: مقام معظم رهبری نیز تاکید بر روی احیای دشت قزوین داشته‌اند که برای ما فرمان به شمار می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اختصاص اعتبار برای احیای دشت قزوین در سفر ریاست جمهوری به این استان، تصریح کرد: امیدواریم تا پیش از پایان سال سفری به این استان با ماموریت احیای دشت قزوین انجام شود و این مهم را عملیاتی کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر طرح‌های هوشمندسازی کشاورزی در کشور آغاز شده است و استان قزوین در وهله اول برای ما قطب هوشمندسازی کشاورزی ایران به شمار می‌رود.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر صدور اسناد اراضی در دولت سیزدهم، گفت: اولین استان در صدور اسناد اراضی، استان قزوین است و جشن سنددار کردن اراضی در این استان را آغاز کرده‌ایم.

وی ضمن خداقوت به کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش، یادآور شد: پس از جنگ اوکراین، برخی از کشورهای دنیا دچار چالش در تامین غذا شدند که در کشور ما در این زمینه کمبودی وجود نداشت که نشان دهنده غیرت کشاورز، دامدار و باغدار کشور است.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که ایران دارای قدرت غذایی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به صدور واگذاری اسناد کشاورزی روستای حاجی‌تپه شهرستان آبیک استان قزوین گفت: با مشارکت و همراهی مسوولان استانی به ویژه استاندار، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی دارای سند زراعی این روستا به عنوان پایلوت پیگیری و به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد: در صورت یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و تجمیع چاه‌های آب این روستا و سایر دشت‌های استان توسط بهره‌برداران، مشوق‌های لازم از جمله توسعه مکانیزاسیون (تراکتور، کمباین، دنباله‌بند)، تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری، تامین نهاده‌های اولیه تولید (کود، سم، بذر و …) از سوی وزارت جهاد کشاورزی به بهره‌برداران به صورت یارانه‌ا‌ی در نظر گرفته خواهد شد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که روستای حاجی‌تپه به عنوان پایلوت، یکپارچه‌سازی اراضی را انجام دهد، افزود: از سال ۴۱ اصلاحات ارضی باعث خرد شدن اراضی شد، در حال حاضر برای اقتصادی و معیشتی شدن کشاورزی درصدد یکپارچه‌سازی اراضی هستیم؛ البته در این بین حق هیچ کشاورزی از بین نمی‌رود و سهم هر کشاورز بر اساس زمین خود مشخص است.

وی با بیان این که درآمد کشاورزان با یکپارچه‌سازی اراضی بیشتر می‌شود، گفت: اجرای این مهم نیازمند یک همت است، البته حمایت نمایندگان مردم این منطقه در مجلس و استاندار در این زمینه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید