وزیر جهاد کشاورزی از آغاز هوشمندسازی زنجیره مرغ در ۶ استان کشور خبر داد و گفت: طرح هوشمندسازی باید از مرغداری‌ها تا خرده‌فروشی‌ها اجرایی شود.

 سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به استان گلستان و در دیدار با سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان گفت: در دولت مردمی سیزدهم به طور کامل تنظیم بازار و مسایل مربوط به آنها را به اتحادیه‌ها واگذار کرده‌ایم، مساله‌ای که اتحادیه‌ها در سنوات گذشته به دنبال آن بوده‌اند.

وی ادامه داد: البته نیاز به حمایت در این زمینه برای اتحادیه‌ها وجود دارد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به این که مازاد و کمبود در حوزه مرغ وجود دارد، گفت: در حوزه تولید موجود زنده، یک بیماری، تغییر اقلیم و سایر مسایل ممکن است تولید را دچار چالش کند و نزدیکترین افراد به تولیدکنندگان اتحادیه آنها است.

وی با تاکید بر رسالت اصلی اتحادیه‌ها مبنی بر حمایت از تولید، گفت: حامی تولید در این زمینه اتحادیه‌های تولید هستند زیرا می‌توانند سریع‌تر وارد عمل شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نگرانی‌های موجود در این زمینه، افزود: اتحادیه مرغداران حامی تولید بوده و در زمان وجود تولید مازاد اقدام به خرید می‌کنند، البته تمام امکانات سردخانه‌ای شرکت پشتیبانی امور دام در اختیار اتحادیه مرغداران است، بنابراین پس از ذخیره‌سازی در زمان کمبود در بازار عرضه را آغاز می‌کنند.

وی همچنین از تامین مالی در این زمینه با پرداخت تسهیلات تاکید کرد.

مقام عالی وزارت با اشاره به ظرفیت های بی نظیر استان گلستان، گفت: این استان در بحث مرغ نیز از تولیدکنندگان اصلی در کشور به شمار می‌رود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به واگذاری بازار به شکل کلی برای مدیریت بازار طیور به  اتحادیه‌ها، یادآور شد: بنا است اتحادیه‌ها در صورت مازاد و کمبود بازار را تامین کنند و در صورت تفاوت قیمت مابه التفاوت را دولت پرداخت می‌کند.

به گفته وی، آغار این طرح با طیور خواهد بود و پس از آن در حوزه گوشت نیز عملیاتی می‌شود.

آغاز طرح هوشمندسازی زنجیره مرغ در ۶ استان کشور از مرغداری تا خرده‌فروشی

وزیر جهاد کشاورزی از آغاز هوشمندسازی زنجیره مرغ در ۶ استان کشور خبر داد و گفت: طرح هوشمندسازی باید از مرغداری‌ها تا خرده‌فروشی‌ها اجرایی شود زیرا با اجرای آن نقش واسطه‌ها و دلال‌ها حذف خواهد شد. در اجرای این طرح نقش دامپزشکی بسیار مهم است‌.

وی با بیان این که این طرح باید در گذشته عملیاتی می‌شد، بر عملیاتی شدن سریع زنجیره هوشمندسازی مرغ تاکید کرد و افزود: با اجرای این طرح تولیدکنندگان مرغ دغدغه‌ای نخواهند داشت و در صورت موفقیت، این طرح را در حوزه پروتئین قرمز، محصولات باغی و سایر محصولات نیز انجام می‌دهیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اهمیت سنددار شدن اراضی نیز گفت: دولت سیزدهم درصدد آن است تا پایان دولت سیزدهم تمام اراضی کشاوزی دارای سند شوند و برنامه‌ریزی شده تا پایان ۱۴۰۲ رفع تداخلات در کشور به صفر برسد.

وی با اشاره به حساسیت استان‌های شمالی در حوزه زمین، تصریح کرد: باید ترمز تغییر کاربری در استان‌های شمالی و کل کشور کشیده شود.

وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از مدیران و کارکنان بخش کشاورزی و اداره غله استان گلستان برای اجرای کشت قراردادی در استان گفت: کشاورزی قراردادی مدرن‌ترین ابزار در دنیا و کار جدیدی در کشور است، بنابراین اگر بخواهیم فرمان امسال مقام معظم رهبری را برای افزایش تولید، دستیابی به خودکفایی و کمک به معیشت کشاورز اجرایی کنیم و همچنین در جاهایی که خرده‌مالکی داریم، راهی جز اجرای کشاورزی قراردادی نداریم.

وی با بیان این که در سال گذشته کشاورزی قراردادی به صورت پایلوت در سطح ۲۵۰ هزار هکتار اجرا شد، امسال هم این کار انجام شده و در سال آینده باید به نهایت کار خود در کشاورزی قراردادی برسیم.

ساداتی‌نژاد با بیان این که استان گلستان در زمینه کشت قراردادی کار بسیار خوبی انجام داده، اظهار داشت: ایستادگی و حمیتی که مجموعه جهاد کشاورزی استان گلستان داشته قابل تقدیر است و امیدواریم امسال در برداشت محصول گندم هم بهتر از پارسال عمل کند زیرا استان گلستان یکی از قطب‌های تولید غله و امنیت غذایی کشور ماست و فوق‌العاده حایز اهمیت است و ما تلاش می‌کنیم در حوزه کشاورزی استان رسالتمان را به خوبی انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که مجموعه نمایندگان، استاندار و مجموعه عملیاتی ما در استان، انسجام خوبی دارند و تیم مدیریتی استان هم‌صدا هستند که نقطه قوت استان است، گفت: نمایندگان استان گلستان همیشه برای پیشبرد اهداف کشاورزی پای کاری هستند.

تفویض اختیار تصمیم‌گیری‌های بخش کشاورزی استان گلستان به مسوولان استان

وی با بیان این که استان گلستان، قطب مهم بخش کشاورزی و تامین کننده غذای کشور و برای ما حایز اهمیت است، گفت: رسما اعلام می‌کنم بعد از این اختیارات بنده برای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه کشاورزی استان گلستان به خود استان تفویض می‌شود و دیگر نیاز نیست برای تصمیم‌گیری منتظر تهران بمانند، بنابراین تصمیم‌گیری‌ها به استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مجموعه مدیران استان تفویض خواهد شد.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: تمام مدیران اعم از غله، دامپزشکی، منابع طبیعی، واگذاری اراضی، یکپارچه‌سازی، اسناد و … همه تحت فرماندهی رئیس سازمان هستند و باید با این مدیریت حرکت کنند و تصمیماتی که در حوزه کشاورزی در استان نیاز است به آقای زنگانه استاندار گلستان تفویض می‌شود.

توجه به کیفیت و مرغوبیت گندم در تعیین قیمت خرید

وزیر جهاد کشاورزی به ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان گلستان اشاره کرد و گفت: گلستان دومین قطب گندم کشور است و مرغوب‌ترین گندم کشور در این استان تولید می‌شود، بنابراین بعد از این باید در تعیین قیمت خرید گندم، به کیفیت گندم نیز دقت ‌کنیم.

به گفته وی، بعد از سال‌ها و در گام اول، در دولت سیزدهم درگیر قیمت گندم بودیم و این جسارت افزایش قیمت به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان یکی از موفقیت‌های بود که در این دولت اتفاق افتاد که کشاورزی را به سمت اقتصادی شدن برد.

ساداتی‌نژاد افزایش قیمت گندم را باعث رونق حوزه کشاورزی کشور برشمرد و افزود: گندم شاخص، خط‌کش و شاقول کشاورزی ایران است، وقتی به قیمت گندم دست می‌زنید یعنی برای اقتصاد کشاورزی ایران تعیین و تکلیف می‌کنید، چون همه محصولات، دور گندم جمع‌اند و با آن خودشان را تنظیم می‌کنند، لذا با افزایش قیمت گندم، تولید در ایران افزایش پیدا کرد و با این تصمیم، رونقی در حوزه کشاورزی ایران اتفاق افتاد که خروجی آن را در سال اول تحویل گندم دیدیم و در سال آینده بهتر خواهد شد.

به گفته وی، در گام دوم خرید گندم را باید از عمومیت پایین بیاریم و در جاهایی که کشاورز‌ان، گندم باکیفیت تولید می‌کنند حتما باید قیمت گندم مرغوب با سایر گندم‌ها تفاوت کند، برای تحقق این امر باید تحت برنامه حرکت کنیم چون این بحث کاملا علمی و فنی است.

لزوم راه‌اندازی آزمایشگاه اسب با تجهیزات در گلستان

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره این که صنعت اسب یک صنعت بزرگ و درآمدزا با ظرفیت‌های بی‌نظیر است، گفت: باید آزمایشگاه اسب  با تامین تجهیزات نیز راه اندازی شود.

وی در این استان از اتحادیه‌های مرتبط خواست تا از ظرفیت کشورمان برای صادرات به کشورهای همسایه استفاده شود و با واردات گندم پس از فرآوری آن را به کشورهای مختلف از جمله افغانستان صادر کند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به افزایش سطح گلخانه‌های کشور با توجه به دستور رییس جمهور، تصریح کرد: با دستور رئیس جمهورر باید ۱۵۰ هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود و سبزی و صیفی از فضای باز به فضای گلخانه‌ای به دلیل صرفه‌جویی آب منتقل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد و نیاز به ۱۲۵ هزار هکتار دیگر داریم.

ساداتی‌نژاد در پایان گفت: باید سهم گلخانه استان گلستان افزایش یابد با سرمایه‌گذاری در این زمینه شاهد اشتغال و تولید فراوان خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید