وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی قراردادی یکی محوری‌ترین اهداف دولت سیزدهم و یکی از مدرن‌ترین راه‌های حمایت کامل از کشاورزان است تا کشاورز دغدغه‌ای در تامین مالی نداشته باشد و بر کار کشاورزی خود تمرکز کند.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز از هفته دولت در سفر به استان قزوین و در دیدار با کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: شرایط دنیا در حوزه تامین غذا سخت است و شاید هیچ گاه مثل امروز اهمیت تامین غذا برای کشورها چالش‌برانگیز نشده بود، با جنگ اوکراین در برخی کشورها اتفاقات سیاسی افتاد، برخی کشورها دچار کمبود در تامین غذا و سهمیه‌بندی شدند. کشور ما با وجودی که در آستانه سال نو قرار داشت و افزایش حقوق و انرژی در سال جدید تورمی ایجاد می‌کرد، ضمن اینکه اصلاح اقتصادی نیز صورت گرفته بود، این سه اتفاق، یکی مربوط به حوزه بین‌المللی و دو مورد در حوزه اقتصادی داخل کشور، خوشبختانه کمبود و مشکلی در فراوانی غذا در کشور نداشتیم، صف و سهمیه‌بندی نداشتیم و این نتیجه عملکرد کارکنان و جامعه کشاورزان ایران است.

وی افزود: ما قدردان تلاش جامعه کشاورزی هستیم چون همیشه غیرتمندانه پای مردم ایران و تولید غذا ایستاده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم و بعد از ۱۲ سال قانون تمرکز اجرا شد و حوزه بازار به وزارت جهاد کشاورزی داده شد. ما تجربه‌ای در بازرسی نداشتیم و اصلا بخش بازرسی در این وزارتخانه وجود نداشت، هنوز هم از نظر ساختار نیروی انسانی مشکلاتی داریم. وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از ظرفیت نیروهای بسیجی پایگاه‌های وزارتخانه و بازنشستگان توانست امر مهم بازرسی را به خوبی اجرا کند.

به گفته وی، اگر نگاه بازار را قبل و از دوره‌ای که از آبان ماه قانون تمرکز به وزارت جهاد سپرده شده، مقایسه کنیم، هیچگاه چنین آرامشی را در ایام عید در حوزه غذا نداشتیم و این نتیجه نگاه جهادی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی است که غیرتمندانه و بسیار خوب بازار را کنترل کردند در حالی که ابزار لازم را نداشتند و این نشان می‌دهد که حس مسوولیت‌پذیری و جهادگری در نیروهای وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

کشاورزی قراردادی مدرن‌ترین روش برای حمایت از کشاورزان

ساداتی‌نژاد با بیان این که در دولت سیزدهم دو هدف محوری در وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است، گفت: کشاورزی قراردادی یکی از این اهداف است، شاید مدرن‌ترین اتفاق در دنیا در حوزه کشاورزی اجرای کشاورزی قراردادی است یعنی حمایت کامل از کشاورز که او دغدغه‌ای در تامین مالی نداشته باشد. نهاده‌ها و ترویج و بیمه و … را در اختیارش بگذاریم و کشاورز بر کار کشاورزی تمرکز کند و در روز آخر محصول را ارائه و تصفیه کند.

وی افزود: کشاورزی قراردادی مهمترین حمایت از معیشت کشاورز است که مقام معظم رهبری نیز در ابتدای سال توصیه کردند و دستور دادند که معیشت حوزه کشاورزان باید افزایش یابد و راهی جز این کار برایش وجود ندارد.

مقام عالی وزارت با بیان این که فاصله کشاورزان با کشاورزان پیشرو ۱۰ برابر است، بیان کرد: با حمایت از کشاورزان، بهره‌وری افزایش می‌یابد، کشاورز با همان زحمت و با همان میزان نهاده، می‌تواند‌ دو یا سه برابر بیشتر تولید ‌کند و میزان آورده و درآمدش بیشتر شود.

به گفته وی، برخی می گویند با آمدن بخش بازار در وزارت جهادکشاورزی، تولید فراموش می‌شود، اما خروجی‌ها نشانگر آن است که میزان خرید گندم در سال جاری در همین استان قزوین ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

توجه به تولید و بازار بخش کشاورزی در کنار هم

وزیر جهاد کشاورزی به افزایش میزان یارانه کود و کاهش قیمت کود برای حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: امسال ۲۵ درصد تولید برنج و ۳۰ درصد تولید جو افزایش پیدا کرده، در ذرت و سایر اقلام نیز افزایش تولید وجود دارد. همچنین ما می‌دانیم که کشاورزی یک موضوع زمان‌دار است و کاری که شروع می‌کنیم نتیجه‌اش را در سال زراعی آینده می‌بینیم. افزایش تولیدات در بخش کشاورزی نشان می‌دهد که ما تولید را فراموش نکرده‌ایم، فقط اعتقاد ما این است که تولید بدون بازار امکان ندارد، نمی‌شود ما تولید کنیم و بازار دست دیگری باشد یا واردات بدون توجه به تولید صورت گیرد، بنابراین همیشه بازار و تولید کنار هم و کمک کننده همدیگر هستند.

استان قزوین نماد کشاورزی دانش‌بنیان

ساداتی‌نژاد، ظرفیت‌های انسانی هوشمند و پرتوان استان قزوین را به عنوان ثروت کشور و باارزش‌تر از دشت قزوین برشمرد و تصریح کرد: علاوه بر دشت قزوین، یکی از گنج‌های اصلی این استان نیروی انسانی آن است، با توجه به سابقه و تاریخ این استان و بخصوص در هفته دولت وجود بزرگمردانی همچون شهید رجایی نشان می‌دهند که قزوین استانی پرظرفیت و دارای مدیران شایسته در سطح کشوری است.

وی ادامه داد: نگاه من این است که استان قزوین در حوزه کشاورزی می‌تواند نماد کشاورزی دانش‌بنیان باشد، یعنی ما باید بتوانیم هوشمندی و نوآوری را در حوزه کشاورزی را در این استان بکار گیریم و در این راستا یکی از ماموریت‌های مهمی که برای این استان در نظر گرفته‌ایم، احیای دشت قزوین است.

مقام عالی وزارت افزود: دشت قزوین یکی از باسابقه‌ترین دشت‌ها استان قزوین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های کشور است و مشخص است که کشاورزی در این منطقه هویت و قدمت دارد بنابراین باید احیای دشت قزوین را انجام دهیم و این تاکید رییس جمهور نیز هست و ایشان نیز نقلی از حضرت آقا داشتند که ایشان فرمودند برای احیای دشت قزوین کاری انجام دهیم.

به گفته وی، احیای دشت قزوین یعنی این که تولید به روش‌های فناوری و استفاده از دانش و نوآوری امروز در دشت قزوین صورت گیرد  این یکی از پروژه‌هایی است که باید انجام دهیم.

استفاده از تصاویر ماهواره‌ای قبل از تغییر کاربری اراضی کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی با شناسایی و رصد این مناطق با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای قبل از انجام تغییرات از دیگر ماموریت‌های این استان عنوان کرد و گفت: این امر به عنوان طرح پایلوت ابتدا در استان قزوین اجرایی می‌شود. به دلیل تجربه و وجود فرودگاه ویژه که قطب پهپادی استان است و با دریافت تصاویر ماهواره‌ای می‌توانیم این اتفاق را خلق کنیم. با توافقی که با آقای زارع‌پور انجام داده‌ایم، ماهواره خیام را که کشور را دو بار تصویربرداری می کند و تصاویر تا ۷۰ سانت ظرفیت وضوح دارد، در اختیار ما قرار می‌گیرد تا بتوانیم با رصد کردن، مکان‌هایی که تغییر کاربری صورت می‌گیرد را با کارکنان محدود خود، شناسایی و پیشگیری کنیم.

به گفته وی، زمین‌های کشاورزی استان قزوین ارزشمند است و مورد طمع و تغییر کاربری قرار گرفته‌اند و اگر مراقبت و پیشگیری صورت نگیرد، در آینده برای نسل بعد چیزی نداریم. بنابراین استان قزوین تا پایان سال به عنوان استان پیشرو در این زمینه حرکت می‌کند و بقیه استان‌ها را به پیروی از این استان پیش خواهیم برد.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها تاحدی به کشاورزی استان قزوین بی توجهی شده و صنعت مورد محبت قرار گرفته، صنعت هم دارای ارزش است و بخشی از آن برای ما است‏، فرآوری و صنایع تبدیلی و انتهای زنجیره‌های ارزش هم صنعت است و ما نیز به دنبال آن هستیم اما باید مواظب باشیم توجه به صنعت، حوزه کشاورزی را مورد محدودیت قرار ندهد زیرا غذا چیزی نیست که قابل رقابت باشد و چیزی بتواند با آن رقابت کند.

وی افزود: در تغییر کاربری اراضی ۱۴ هزار حکم اجرا نشده داریم، وقتی ساختمان و ویلایی ساخته شد تخریبش کلی هزینه دارد، همچنین برای کشاورزان و کارکنان اصلا خوشایند نیست که مجموعه‌ای که ساخته شده را خراب کنیم و این سخت‌ترین کار در وزارت جهاد کشاورزی است که مجبور شویم ساخته‌ای را تخریب کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص استفاده از ظرفیت فرودگاه قزوین برای حمل مسافر، بار و … گفت: این امر درخواست مردم استان قزوین است و قطعا وزارت جهاد در کنار مردم قزوین این فرودگاه را با اهتمامی که انجام شده، به زودی آماده خواهد کرد و پرواز مشهد از این استان انجام خواهد گرفت. در کنار این که این ظرفیت‌ها پهپادی و ظرفیت‌های مربوط به کارگاه و حمل و نقل باری نیز در این استان در این فرودگاه توسعه می‌یابد.

لزوم ایجاد ۸۰ هزار هکتار گلخانه دیگر در کشور

ساداتی‌نژاد به دستورات رئیس جمهور در بازدید از وزارت جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: این دستور این است که شما مسوول تامین غذای باکیفیت، سالم، باارزش با منشاء داخلی هستید. حرف‌هایی که ما در تحول وزارت جهاد کشاورزی و حوزه کشاورزی ایران می‌زنیم در این چهار کلمه نهفته است. تاکید ایشان این است که کشاورزی را در خصوص سبزی و صیفی از زمین‌های کشاورزی به گلخانه منتقل کنید. این مهم بدان معنی است که ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه در کشور نیاز داریم، در حال حاضر حدود ۲۰ هزار هکتار گلخانه در کشور داریم و این را باید ۵ برابر کنیم و ۸۰ هزار هکتار گلخانه دیگر ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شناختی که از ظرفیت و منابع انسانی در استان قزوین داریم باید کمک کنیم صنعتگران ما در سایر صنعت‌ها به سمت گلخانه‌ها پیش روند، چون حوزه گلخانه از نظر اقتصادی و بهره‌وری شرایط خوبی دارد. اگر بخشی از سرمایه را به تولیدات گلخانه‌ای در استان قزوین منتقل کنیم، با توجه به نزدیکی به تهران،  ظرفیت بسیار خوبی است. تسهیلات مناسب آن را نیز ارائه می‌دهیم. وجود ۱۸۰ هکتار گلخانه در این استان ظرفیت پایینی است، امیدواریم بتوانیم بخشی از ظرفیت ۸۰ هزار هکتاری را در قزوین اجرایی و پیش ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی، به دیگر وظیفه محوله از سوی رئیس جمهور در حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: بر این اساس ما باید کشت علوفه در ۵۰ میلیون هکتار از مراتع کشور را همانند کشت سبزی و صیفی، از حوزه آبی منتقل کنیم و این میزان سطح را به کشت کالاهای اساسی اختصاص دهیم.

دشت قزوین به عنوان یکی از چهار دشت منطقه آزاد کشاورزی کشور

مقام عالی وزارت با اشاره به ایجاد چند منطقه آزاد کشاورزی یا منطقه ویژه کشاورزی در کشور مثل دشت جیرفت، گفت: ما این کار را در چهار دشت کشور انجام می‌دهیم که یکی از این دشت‌ها دشت قزوین است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ما پاسخگوی خدمات مادی همکاران خود در وزارت جهاد کشاورزی نیستیم زیرا این وزارت جزو چهار وزارتخانه انتهای لیست از نظر متوسط پرداخت است، اظهار داشت: حجم کار و وظیفه و رسالت سنگینی که به عهده پرسنل ما است نشان می‌دهد که در این زمینه باید تدبیری را پیش ببریم و گفتگوهایی در این زمینه انجام داده‌ایم. البته دولت برای کل پرسنل تصمیمی گرفته که ابلاغ خواهد شد و می‌تواند اتفاق نسبی برای بهبود شرایط در سال ۱۴۰۱ باشد.

ارائه خدمات رفاهی سراسری به کارکنان وزارت جهاد کشاورزی

به گفته وی، جدای از آن هم در مجموعه وزارتخانه در چند حوزه کارهایی صورت می‌گیرد، اولا در حوزه رفاهی سامانه‌ای به زودی عرضه می‌شود که بتوانیم خدمات به کارکنان را در کل کشور و برای ۶۲ هزار نفر کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در استان‌ها اجرایی کنیم.

وی افزود: دومین مسئله مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی است که در این راستا طرح ۱۰۰ هزار واحدی مسکن را با سرعت پیگیری می‌کنیم. در استان کرمانشاه، هرمزگان و سیستان و بلوچستان این طرح آغاز شده، برای عزیزانی که بند (ج) سبز است از ظرفیت و امکاناتی که در طرح ملی مسکن نیز هست، از این ظرفیت استفاده می‌کنند بقیه کارکنان هم می‌توانند مشارکتی تسهیلاتی که در نظر گرفته شده دریافت کنند. ما منتظر هستیم با سرعت طرح مسکن در این استان رقم بخورد، از هر دو بخش کسانی که امکان مسکنی دریافت نکردند یا کسانی که مشارکتی بتوانند از این امکان برای خودشان یا فرزندانشان استفاده کنند.

ساداتی‌نژاد گفت: تلاش ما این است که در حوزه‌های افزایش حقوق نیز از امکانات خودمان و آنچه در اختیارمان است، استفاده کنیم، بخشی از این افزایش حقوق در درون دولت است که بتوانیم شرایط مطلوب تری را در حوزه حقوق و شرایطش ایجاد کنیم البته بقیه پرسنل دولت هم آنها هم این پیگیری را دارند و بخشی دیگر استفاده از امکانات خود وزارت جهاد است که تلاش می‌کنیم با استفاده از امکانات موجود، ارائه وام و … بخشی از مشکلات کارکنان را رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید