وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: منافع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح یارانه ها در میان مدت به بخش کشاورزی باز می‌گردد.

سید جواد ساداتی‌نژاد امروز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت درباره اهمیت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اجرای طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها گفت: افزایش قیمت محصولات کشاورزی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی طبیعی است و با این حال کشاورزان، دامداران و مرغداران باغیرت پای تولید و تامین غذای مردم ایستاده‌اند تا کمبودی در کشور نداشته باشیم.

وی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دلیل افزایش قیمت ناشی از آن، کاری سختی توصیف کرد و در عین حال اظهار داشت: آثار مثبت این اقدام در میان‌مدت و بلندمدت برای اقتصاد کشور نمایان می‌شود.

ساداتی‌نژاد با دفاع از اجرای طرح مردمی‌سازی توسط دولت تصریح کرد: کسی زیر بار اجرای این طرح نمی‌رفت در حالی که اجرای این طرح باید در سال نخست دولت انجام می‌شد و رییس جمهوری با شجاعت پای آن ایستاد.

وی با بیان این که اتخاذ و اجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ بالاترین خسارت را به بخش کشاورزی وارد کرد، گفت: اجرای این تصمیم موجب شد سرمایه از این بخش تولید کشاورزی خارج و به سمت واردات برود و نتیجه‌اش تشدید تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تضعیف رقابت در حوزه کشاورزی بود.

وزیر جهاد کشاورزی حوزه غذا را بی رقیب دانست و اذعان داشت: به رغم اجرای طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و همزمانی آن با بازار مصرف عید و ماه رمضان و همچنین بهم ریختن امنیت غذا با شروع جنگ روسیه و اوکراین و استرس‌های ناشی از آن، اما به گونه‌ای عمل کردیم که با وجود افزایش قیمت‌ها در کشور کمبود و صفی برای محصولات استراتژیک ایجاد نشد.

پرداخت ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به دامداران و مرغداران

وی در مورد حمایت از تولیدکنندگان در شرایط اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها افزود: در راستای حمایت از تولید کنندگان در این شرایط ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای دامداران و مرغداران از محل طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها تخصیص یافته که از این مبلغ تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط بانک کشاورزی پرداخت شده و روند اعطای مابقی این تسهیلات ادامه دارد.

ساداتی‌نژاد ضمن تقدیر از بانک کشاورزی در حمایت و همکاری در پرداخت تسهیلات و مطالبات کشاورزان گفت: بانک کشاورزی ظرف ۲۴ ساعت ۱۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران را نیز پرداخت کرده است.

وی با ارایه کالابرگ الکترونیکی در روند اجرایی‌سازی طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها ابراز موافقت کرد و اظهار داشت: کالابرگ الکترونیکی به تولید کمک می‌کند ضمن آن که رییس جمهوری نیز بر آن تاکید دارد، منتها زیرساخت آن مهیا نبوده و اگر کالابرگ به ثمر برسد ما از آن استقبال می‌کنیم.

صادرات آزاد است

مقام عالی وزارت در تشریح سایر اقدامات در بخش کشاورزی برای تنظیم و تعادل بازار تصریح کرد: پس از اجرایی شدن طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها نگاه ما به آزادسازی صادرات بود و از این رو ممنوعیت صادرات را برداشتیم و با عوارض و واردات بازار را کنترل می‌کنیم.

وی در همین حال افزود: دولت عوارض جدیدی را برای صادرات وضع نکرده و عوارضی که اکنون است مربوط به قانون بودجه ۱۴۰۱ است و مجلس باید آن را لغو کند.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: اکنون در حال مذاکره با سران سه قوه برای برای حل این مساله هستیم، اما در کلیت باید گفت صادرات محصولات کشاورزی آزاد است.

قیمت برنج کاهش می یابد

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه قیمت برنج گفت: امسال تا ۲۵ درصد افزایش تولید برنج را پیش‌بینی شده و محصول باکیفیتی داریم و از این رو کاهش قیمت در بازار این محصول را خواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برداشت ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت اذعان داشت: با این حال برای حمایت از تولید کنندگان برنج کشور از واردکنندگان خواسته‌ایم توزیع برنج را در فصل برداشت انجام ندهند.

وی با تاکید بر این که ذخایر استراتژیک برنج در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اظهار داشت: در مورد قیمت برنج خارجی مشکلی در بازار نداریم و اگر سوداگری در این مورد انجام شود شرکت بازرگانی به بازار ورود پیدا می‌کند، اما نمی‌توانیم برای تنظیم بازار برنج محلی وارد بازار شویم چون جایگزینی برای آن نداریم و از این رو بازار این نوع برنج براساس عرضه و تقاضا حرکت می‌کند.

ساداتی‌نژاد با این حال پیش‌بینی کرد با ورود برنج محلی تولید امسال به بازار، قیمت آن کاهش و بازار این محصول متعادل شود.

وی در مورد افزایش سرانه مصرف آرد در برخی شهرها و مناطق نیز گفت: اگر در جایی مانند شهرهای گردشگری مصرف آرد بالا برود و فرمانداری‌ها این افزایش را اعلام کنند، ما نیز میزان سرانه آرد آن شهر را بالا می‌بریم و در مورد عشایر نیز بر اساس گزارش سازمان امور عشایر در صورتی که لازم باشد، سرانه آنان را افزایش خواهیم داد.

تامین گندم و آرد تا پایان امسال

ساداتی‌نژاد در همین حال اطمینان داد: بر اساس تولید و خرید گندم، تا اسفند ۱۴۰۱ مشکلی در تامین گندم و آرد مورد نیاز مردم وجود ندارد و در سال زراعی آینده تامین گندم نان نیز با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته به طور کامل در داخل انجام می‌شود.

وی در عین حال تصریح کرد: محدودیتی برای واردات گندم حوزه صنف و صنعت نیز وجود ندارد و این حوزه می‌تواند دو میلیون تن گندم مورد نیاز خود را وارد کند.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد مشکل مربوط به صادرات صنف و صنعت پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه اذعان داشت: مشکل آنان به قیمت پایه صادراتی گمرکی و تغییرات ارزی که باید برگردانند مربوط می‌شود و ما در این زمینه در حال مذاکره با سازمان گمرک هستیم.

وی افزود: اگر در زمینه صادرات صنف و صنعت به بحرانی در زمینه هزینه‌های تمام شده محصول و فاصله آن با بازارهای جهانی روبرو شویم از مشوق‌های صادراتی استفاده خواهیم کرد.

پرداخت یارانه کاشت سویا برای نخستین بار

ساداتی‌نژاد به تولید و تامین دانه‌های روغنی در کشور اشاره و تصریح کرد: ما از تولید دانه‌های روغنی در کشور حمایت می‌کنیم به طوری که امسال برای نخستین بار برای کاشت هر هکتار سویا در حوزه‌های شمالی کشور ۶ میلیون تومان به کشاورزان یارانه کاشت پرداخت شد.

وی ادامه داد: ما برای افزایش تولید دانه‌های روغنی برنامه داریم، اما برخی از این دانه‌ها آب‌بر هستند و کشت ۱۰۰ درصدی آن در داخل کشور صلاح نیست و باید به سمت کشت فراسرزمینی برویم یا کشت جایگزین مانند کنجد و کاملینا را انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که مصرف روغن در ایران بالا است بر اصلاح مصرف این محصول و تنوع‌بخشی به سبد مصرف روغن تاکید ورزید.

وی اضافه کرد: بخشی از واردات دانه‌های روغنی به دلیل استفاده از کنجاله آنان است و برای حل این مساله باید به سمت خوراک دامی جایگزین و خوراک بومی و داخلی برویم و از وابستگی در این بخش فاصله بگیریم.

سقف ۲۰ درصدی واردات با اولویت کشت فراسرزمینی

ساداتی‌نژاد در تشریح سیاست کشت فراسرزمینی نیز گفت: کم‌آبی و رعایت الگوی کشت در این شرایط موضوع مهمی است و یکی از راهکارها با توجه به کم آبی، کشت فراسرزمینی است و از این رو در وزارتخانه اداره کل کشت فراسرزمینی تشکیل شده است.

وی با اشاره به این که شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی تصویب و ابلاغ شده است، اذعان داشت: متقاضیان براساس این شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های موجود می‌توانند مجوز کشت فراسرزمینی اخذ کنند.

ساداتی‌نژاد از دریافت مجوز کشت فراسرزمینی توسط پنج متقاضی تولیدکننده خبر داد و گفت: این تولیدکنندگان جدید در اهلیت‌سنجی برای کشت فراسرزمینی شرکت کردند و توانستند مجوز دریافت کنند.

وی افزود: ایران در حال حاضر در کشورهای روسیه، قزاقستان، ونزوئلا، برزیل و غنا کشت فراسرزمینی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز داشت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز آمده است در راستای امنیت غذایی تا سقف ۲۰ درصد واردات‌مان با اولویت کشت فراسرزمینی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید