وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت اکوسیستمی کشور برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت احصا شده است و کاشت درخت براساس آمایش سرزمین به طور عمده در عرصه‌های غرب و شمال کشور و در برخی مناطق داخلی با آبدهی برای استقرار انجام می‌شود.

سیدجواد ساداتی‌نژاد امروز صبح با حضور در دانشگاه افسری تربیت پاسدار امام حسین در نشست با جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، جمعی از پاسداران و بسیجیان و وبنیار با فرماندهان استانی سراسر کشور به مناسبت هفته منابع طبیعی، با ابراز خرسندی از آغاز اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: مقام معظم رهبری دیروز در روز درختکاری مثل سنوات گذشته، اقدام به کاشت درخت کردند و در سخنانی ارزشمندی فرمودند “کاشت یک میلیارد درخت با کمک مردم شدنی است”، بنابراین فرمایشات ایشان فرمان بزرگی برای اجرای طرح درختکاری در کشور است.

وی با بیان این که اکوسیستم ایران ظرفیت کاشت یک میلیارد درخت در ۴ سال را دارد، افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون ۹۳۰ میلیون درخت در کشور کاشته‌ایم و بالاترین میزان تولید نهال ۳۰ میلیون بود، امسال با کمک مردم و بخش خصوصی با احیای ۲۳۸ نهالستان‌ رها شده و از بین رفته، ظرفیت تولید ۴۰۰ میلیون نهال در یک سال وجود دارد، پس می‌توانیم سال آینده ۲۵۰ میلیون نهال در سال تولید و کشت کنیم.

به گفته مقام عالی وزارت، مردم ایران به لحاظ تاریخی اهل آبادانی هستند و کاشت درخت در دین نیز توصیه شده است، همچنین مقام معظم رهبری هم سال‌هاست کاشت نهال را در روز درختکاری انجام می‌دهند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دنیا تا سال ۲۰۳۰ می‌خواهد یک تریلیون درخت بکارد و کشورها در کاشت درخت با هم رقابت می‌کنند که هر کشور سهمی در این خصوص داشته باشد و بتواند در ترسیب کربن پیشتاز باشد که این مهم یک شخصیت بین‌المللی نیز برای آنها ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که رقابت جهانی برای کاشت درخت بین کشورها وجود دارد، افزود: در این راستا عربستان ادعای کاشت ۵۰ میلیارد درخت (۲۰ میلیارد در عربستان و ۳۰ میلیارد در خاورمیانه) را دارد و پاکستان کاشت ۲ میلیارد، ترکیه ۷ میلیارد، چین ۸۰ میلیارد و افغانستان ۱ میلیارد درخت را آغاز کرده‌اند، ایران نیز با کاشت یک میلیارد درخت واقع‌بینانه و شفاف در این رقابت جهانی حرکت می‌کند.

ساداتی‌نژاد با بیان این که باید در کاشت درخت پاسخی برای حوزه بین‌المللی نیز داشته باشیم، گفت: اقتصاد ایران پرکربن و هفتمین تولید کننده co۲ جهان و ۴۷ مین کشور ترسیب دهنده کربن است، بنابراین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است با کاشت سالانه ۲۵۰ میلیون درخت در طول چهار سال این فاصله را کم کنیم.

وی بر استفاده از آب سبز برای استقرار این درختان تاکید کرد و گفت: براساس آمایش انجام شده توسط کمیته علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع با کمک اساتید دانشگاه‌های کشور، مکان‌های کاشت درخت تعیین و تایید شده است، بنابراین اگر متوسط در هر هکتار ۴۰۰ درخت بکاریم، ۲.۵ میلیون هکتار عرصه‌های کشور برای این امر انتخاب شده‌اند که عمده این عرصه‌ها در غرب و شمال کشور است بنابراین درختکاری به صورت عمده در جاهایی انجام می‌گیرد که از آب بارش و آب سبز استفاده می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ظرفیت اکوسیستمی کشور برای کاشت درخت احصا شده است و برای کاشت درخت در برخی مناطق داخلی نیز آبدهی برای استقرار درخت انجام می‌شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به بیانات رهبری در خصوص زراعت درختان چوبده گفت: زراعت درختان چوبده در برخی مناطق همچون زراعت درختان میوه و گندم لازم است، با کاشت درخت‌هایی که سرعت رشد بالایی دارند، می‌توانیم از چوب این درختان استفاده کنیم و تولید چوب در کشور انجام شود، این کاشت نیز باید برپایه اکوسیستم ایران با یک کار علمی و آمایشی انتخاب شده و عمدتا برپایه آب سبز مستقر ‌شود.

وی در خصوص نگهداری و حفاظت از درختان کاشته شده اظهار داشت: طبیعی است که بخشی از درختان کاشته شده به دلیل بیماری، کم‌آبی و … ممکن است خشک ‌شوند، نباید کار درختکاری را رها کرد بلکه باید با وکاری، نهال جدید جایگزین شود.

وزیر جهاد کشاورزی، با بیان این که با کمک سپاه انجام کارها شدنی است بر استفاده از توان و ظرفیت سپاه در کاشت یک میلیارد درخت تاکید کرد و افزود: محیط زیست و منابع طبیعی عنصرهای پایدار سرزمین‌مان هستند و سپاه باید در حوزه محیط زیست مدعی باشد. ترکیه رکوردار کاشت ۱۱ میلیون درخت در ۳ ساعت است که در گینس هم ثبت شده است، ما باید با فرمان رهبری برای آبادانی و سرسبزی کشور، اراده‌ای محکم و توان مردم با پیشتازی سپاه این رکورد را از آن خود کنیم تا با کاشت گونه‌های بومی و محلی، اتفاق بزرگی در پایداری منابع طبیعی کشور صورت گیرد.

گفتنی است؛ در حاشیه این مراسم وزیر جهاد کشاورزی و جاشین فرمانده کل سپاه پاسداران چند اصله نهال غرس کردند.

دیدگاهتان را بنویسید