وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید پس از نیم قرن الگوی کشت در کشور انجام شود و مهمترین ابزار اجرای آن کشاورزی قراردادی است. باید براساس کشاورزی قراردادی از کشاورز حمایت کنیم و تولید را افزایش دهیم، نقش کشاورزی قراردادی حمایت از کشاورز، افزایش تولید، کاهش وابستگی، رسیدن به خودکفایی و تامین معیشت کشاورز است.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی که صبح امروز به منظور بازدید از طرح‌های بخش کشاورزی به استان گلستان سفر کرده است، در دیدار با کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ سال سختی برای بخش کشاورزی اعم از کشاورزان و کارکنان جهاد کشاورزی در کشور بود.

وی ادامه داد: دست کشاورزان و دامداران کشور را می‌بوسم که با وجود شرایط سخت اقتصادی پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها، با غیرت پای تامین سفره مردم ایستاده‌اند، همچنین با ایجاد حکمرانی واحد تولید و بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی زحمت مضاعفی در سازمان‌ها ایجاد شد.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: تفکر جهادی از زمان دفاع مقدس تاکنون در وزارت جهاد کشاورزی نهادینه شده است و با همت نیروی انسانی از صف و کمبود در کشور جلوگیری شد. جنگ اوکراین به تمام دنیا نشان داد قدرت غذا بالاتر از تمام قدرت‌های دیگر است و حکمرانی غذا را در دنیا به نمایش گذاشت؛ علی رغم صف و کمبود در دنیا، ما در کشور با کمبود و صف مواجه نشدیم، خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی کمبود است.

وی افزود: خانواده کشاورزی ایران به بهترین شکل ممکن در این اصلاح اقتصادی عمل کرده است که قابل تقدیر است. تلاش می‌کنیم در زمینه مسایل رفاهی پرسنل سازمان‌های کشاورزی در کشور اقدامات لازم انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با ابلاغ الگوی کشت در کشور گفت: باید پس از نیم قرن الگوی کشت در کشور انجام شود و مهمترین ابزار اجرای آن کشاورزی قراردادی است. باید بر اساس کشاورزی قراردادی از کشاورز حمایت کنیم و تولید را افزایش دهیم، نقش کشاورزی قراردادی حمایت از کشاورز، افزایش تولید، کاهش وابستگی، رسیدن به خودکفایی و تامین معیشت کشاورز است.

وی افزود: سال گذشته کشاورزی قراردادی به صورت آزمایشی انجام شده و امسال گسترش یافته اما هنوز مشکلاتی دارد، باید بذر را در سبد کشت قراردادی قرار دهیم تا کشاورز در کنار بیمه، کود، سم و آموزش از بذر اصلاح شده و مرغوب استفاده کند و هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه تکمیل کننده کشاورزی قراردادی ورود صنایع تبدیلی به بخش تولید است، گفت: دولت نباید عامل اجرای کشاورزی قراردادی باشد و باید بخش خصوصی به این کار ورود کنند. کشاورزی قراردادی در تمام ابعاد بخش کشاورزی اعم از دامداری، مرغداری، شیلات، باغات و زراعت باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: باید سند تک برگ در اختیار کشاورز باشد تا بتواند از طریق آن تسهیلات دریافت کند و از تغییر کاربری اراضی جلوگیری شود لذا استان گلستان باید در این زمینه فعال‌تر شود، صدور سند یک کار فراقوه‌ای است و یکی از ملاک‌های ارزیابی روسای سازمان‌های استانی و شهرستانی محسوب می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات تمام شود و تا پایان دولت تمام اراضی کشاورزی کشور سنددار شوند.

وی در رابطه با واگذاری امور به اتحادیه‌ها گفت: کشاورزی خصوصی ترین بخش اقتصادی کشور است و باید کار را به اتحادیه ها بسپاریم، در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مازاد مرغ ورود نخواهد کرد، خرید و انجماد مازاد مرغ توسط اتحادیه ها انجام می شود و در زمان لزوم به بازار عرضه خواهد شد و این امر به حوزه دام، کلزا، گندم، پنبه و … تعمیم خواهد یافت.

ساداتی‌نژاد در زمینه هوشمندسازی تولید و تامین کالاهای اساسی عنوان کرد: این کار را با مرغ و گوشت قرمز شروع کرده‌ایم، این کار باید در تمام شهرستان‌ها انجام شود، باید بدانیم مرغی که در یک مرغداری در کلاله تولید می‌شود در تهران توسط چه کسی مصرف می‌شود. از امروز تقریبا تمام مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های استان گلستان بر روی سامانه ستکاوا ثبت شده‌اند.

وی ادامه داد: از این طریق واسطه‌ها حذف می‌شوند و معیشت تولیدکننده به خطر نخواهد افتاد، این هوشمندسازی در زمینه گوشت قرمز و باقی محصولات هم انجام خواهد شد.

مقام عالی وزارت در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بیان کرد: بخش کشاورزی از فقر سرمایه‌گذاری برخوردار است، نقش بخش کشاورزی در جی دی پی ۱۱.۷ درصد است اما سرمایه‌گذاری در این بخش ۴ درصد در سال است و باید سرمایه‌گذاری به این بخش بازگردد لذا باید به سراغ سرمایه‌گذاران بخش‌های سلامت، پتروشیمی و فولادی برویم و سرمایه را از خارج از بخش کشاورزی جذب کنیم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه کشاورزان به ترویج نیاز دارند، گفت: باید در این زمینه فعال‌تر از قبل عمل کنیم و به کمک کشاورزان در مزارع، باغات و واحدهای تولیدی برویم.

دیدگاهتان را بنویسید