ساداتی‌نژاد از تسویه ۵۰ میلیارد تومان از مطالبات دامداران استان خراسان شمالی در هفته آینده خبر داد.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح طرح آبیاری روستای اسلام‌آباد شهرستان مانه و سملقان، گفت: مقام معظم رهبری در ابتدای سال در مورد کشاورزی صحبت‌های مهمی داشتند و در این هفته نیز در دیدار اعضای هیات دولت با ایشان بر امینت غذایی به عنوان مساله درجه یک کشور تاکید داشتند.

وی افزود: ما در حوزه تولید با توجه به سخنان مقام معظم رهبری اهتمام ویژه ورزیدیم و در این دولت بازار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید با توجه به واگذاری بازار به وزارت جهاد کشاورزی بر اساس عملکرد این وزارتخانه فراموش نشده است، افزود: باید طبق قانون در اول فصل کاشت به کشاورزان قیمت خرید اعلام شود تا کشاورز بتواند تصمیم به نوع کاشت محصول خود بگیرد.

وی یادآور شد: ما نمی‌توانیم به کشاورزمان دستور دهیم که چه چیزی بکارد بلکه باید با اعلام قیمت به او انگیزه بدهیم که چه چیزی بکارد.

مقام عالی وزارت یادآور شد: در شهریور سال گذشته قیمت گندم را اعلام کردیم و قیمت خرید تضمینی آن را ۷۵۰۰ تومان اعلام کردیم؛ در سوم فروردین ماه نیز پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری در اولین جلسه هیات دولت قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دادیم؛ در سال‌های گذشته چنین نگاهی به گندم وجود نداشته است.

به گفته وی، قیمت کود را به دلیل اینکه خاک‌هایمان کم کوددهی داشت کاهش دادیم و این موضوع سبب میشد تا عملکرد محصول کشاورز کاهش یابد که با کاهش قیمت کود این مساله رفع خواهد شد.

وی یادآور شد: امسال در استان خراسان شمالی ۵۰۰ درصد خرید تضمینی گندم رشد داشته که بی‌نظیر است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه اعتقاد دارم نتیجه اعمال این سیاست را در سال زراعی آینده خواهیم دید، گفت: انشالله در هفته آینده قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده را اعلام خواهیم کرد که کشاورزان ما بدانند دولت در مورد تولید محصولات اساسی و رسیدن به خودکفایی ایستاده است و آن را با اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: کشت قراردادی در ۲۵۰ هزار هکتار به صورت پایلوت انجام شد و انشالله امسال کشت قراردادی گندم را در کشور انجام می‌دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مطالبات ۵ تا ۶ درصدی گندم‌کاران، گفت: هفته آینده کل مطالبات گندمکاران با توجه به انتهای فصل پرداخت می‌‌شود تا بدهی به گندمکاران نداشته باشیم.

وی افزود: ۵۰ میلیارد تومان مطالبات دامداران این استان نیز در هفته آینده تسویه می‌شود.

ساداتی‌نژاد در خصوص آبیاری نوین و اجرای آن نیز گفت‌: انشالله آن را استمرار می‌دهیم و اعتبار خوبی برای این مهم در نظر گرفتیم.

وی یادآورشد: برای صیانت و حفاظت آب در آبخیزداری نیز ۴۳۰ میلیارد تومان در سفر هیات دولت به استان خراسان شمالی اعتبار در نظر گرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه گلخانه، گفت: با حضور رئیس جمهور بنا شد تا توسعه گلخانه‌ها را از ۲۰ هزار هکتار فعلی به ۱۰۰ هزار هکتار برسانیم؛ یعنی سبزی و صیفی را به گلخانه ها انتقال دهیم و در زمین های آبی آزاد شده گندم بکاریم.

وی با بیان اینکه با انتقال علوفه به مراتع در زمین های آبی محصولات استراتژیک در زمین های آزاد شده کشت خواهد شد، گفت:   از امسال با رشد بیشتری در شهرک های گلخانه ای را توسعه‌ می دهیم تا سبزی و صیفی را با بهره وری بیشتر و مصرف آب کمتر تولید کنیم.

ساداتی‌نژاد ضمن خدا قوت به عشایر برای تولید پروتئین کشور، گفت: بانک کشاورزی باید تسهیلات در نظر گرفته شده توسط دولت به دامداران و کشاورزان را بدون وقفه و بدون دغدغه پرداخت کند؛ چک برگشتی، معوقه وام و وثیقه بانکی هیچکدام در این طرح محدودیتی در پرداخت تسهیلات به کشاورزان نیست.

وی گفت: بانک کشاورزی برای حمایت از کشاورزان شکل گرفته است و بانک توسعه‌ای و تخصصی است و نباید مانند سایر بانک‌ها به آن نگاه کنیم، تمام قواعد رایج بانکی پس از مردمی سازی یارانه ها برای حمایت از کشاورزان با مصوبه از شورای پول و اعتبار رفع شد.

مقام عالی وزارت با اشاره به خشکسالی و تغییر اقلیم، گفت: بهره‌وری در آب بسیار اهمیت دارد و با آبیاری نوین و کشت‌های گلخانه‌ای محقق می‌شود.

وی یادآور شد: از هفته گذشته با بانک کشاورزی مذاکراتی انجام شده و درخواست کنندگان تسهیلات برای مکانیزاسیون می‌توانند به بانک برای دریافت تسهیلات از هفته آینده مراجعه کنند و محدودیتی در این حوزه نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خرید ۱۰ هزار راسی دام با قیمت مناسب در خراسان شمالی، گفت: برای خرید نهاده با توجه به افزایش قیمت آن به سرمایه در گردش نیاز است که ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این مهم دیده شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن هنوز پرداخت نشده و با کمک مدیرعامل بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات سرعت خواهد گرفت.

به گفته وی، اتحادیه عشایری استان نیز به نیابت از عشایر می‌تواند تسهیلات دریافت کند و نهاده مدت دار خریداری کند تا مساله نهاده های دامی مورد نیاز عشایر مرتفع شود.

وی ادامه داد: همچنین پشتیبانی امور دام استان نیز با قراردادی به صورت امانی نهاده های دامی در اختیار عشایر قرار دهد و در نهایت دام را خریداری می‌کنیم و یا عشایر پس از فروش دام با پشتیبانی امور دام تسویه می‌کنند.

ساداتی‌نژاد گفت: پس از جنگ اوکراین قیمت غذا رشد شدیدی در دنیا داشته است. در حال حاضر هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که تورم در غذا پس از جنگ اوکراین را تجربه نکرده باشد.

وی افزود: خیلی از کشورها نیز دچار کمبود، سهیمه بندی و صف نیز شده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کنار بحران امنیت غذایی در دنیا آزاد سازی نرخ ارز را نیز در کشور عملیاتی کرده‌ایم، یادآور شد: با وجود این مهم کمبودی در کشور ما اتفاق نیفتاد و سهیمه‌بندی نداشتیم و دلیل آن غیرت کشاورز و دامداری ایرانی بوده است.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: صادرات دام از روز شنبه آزاد شده به دلیل حمایت از دامداران بوده است.

وی در پایان گفت: امانی در اختیار دادن نهاده‌ها را نیز در حوزه عشایری و روستایی که مشکل تامین علوفه دارند را شرکت پشتیبانی امور دام انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید