وزیر جهاد کشاورزی گفت: کل تولید انار در جهان حدود ۶ میلیون تن است که ۱.۳ میلیون تن آن در ایران تولید می‌شود و بخش بالایی از این تولید در شهرستان بادرود اصفهان است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی که به استان اصفهان سفر کرده است، در چهاردهمین جشنواره انار شهرستان بادرود اظهار کرد: شهرستان نطنز در استان اصفهان یک بهشت کوچک است، شهرستانی که در زمینه باغات در مناطق کویری و کوهستانی در استان اصفهان زبانزد است.

وی افزود: انار بادرود و گلابی نطنز از میوه‌های شاخص اصفهان هستند، به خصوص انار که از محصولات صادراتی است و در جهان رتبه سوم تولید این محصول را داریم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: کل تولید انار در جهان حدود ۶ میلیون تن است که ۱.۳ میلیون تن آن در ایران تولید می‌شود و بخش بالایی از این تولید در شهرستان بادرود اصفهان است.

وی افزود: باغات در کشور ما از نظر ارزآوری اهمیت بالایی دارند، هرچند که در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت زراعت از باغات غفلت شده است.

مقام عالی وزارت با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی باغداری را یک مزیت نسبی در کشور می‌داند، ابراز امیدواری کرد: به زودی کشاورزی قراردادی را که در بخش زراعت شروع شده و باعث توسعه زراعت در سال اول دولت سیزدهم شده و حدود ۳۰ درصد افزایش تولید در بخش غلات داشتیم، در بخش باغبانی هم اجرایی کنیم و با کشاورزی قراردادی از باغبانی در کشور حمایت کنیم، قطعاً این کار باعث ارزآوری در کشور خواهد شد.

وی افزود: در زمینه آفت انار معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی طرح پایلوت را در این منطقه اجرا خواهد کرد تا دیگر شاهد این آفت در باغات نباشیم.

لزوم ایجاد باغ مادری در شمال اصفهان

ساداتی‌نژاد ادامه داد: باغات گلابی نطنز نیاز به نوسازی دارد و باید در زمینه نهال گواهی شده در این منطقه اقدامات ویژه انجام شود، همچنین راه‌اندازی یک باغ مادری در شمال اصفهان یک ضرورت برای این منطقه محسوب می‌شود.

وی در رابطه با صنایع تبدیلی در استان اصفهان گفت: هر سرمایه‌گذاری که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی در اصفهان به خصوص شهرستان بادرود و نطنز باشد در زمینه تسهیلات و واگذاری اراضی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: به دلیل کم‌آبی و کویری بودن منطقه توسعه گلخانه را باید جدی بگیریم و در این خصوص یک خط اعتباری ویژه‌ای را در نظر خواهیم گرفت، همچنین برای احیا و بازسازی قنوات در شمال اصفهان و منطقه بادرود و نطنز ۱۰ میلیارد تومان خط اعتباری در نظر خواهیم گرفت.

وی در خصوص اجرای طرح الگوی کشت عنوان کرد: با دستور رئیس جمهور پس از نیم قرن وزارت جهاد کشاورزی طرح الگوی کشت در کشور اجرایی کرده است که این یک اقدام بسیار مهم است؛ به این معنا که در هر منطقه بر اساس آب و هوا، اقلیم و اکولوژی محصول کشاورزی تولید خواهد شد و این محصول کشاورزی را مورد حمایت قرار خواهیم داد.

مقام عالی وزارت ادامه داد: این اقدام از امسال در کشور شروع شده و ما تمام حمایت‌های لازم از جمله بخشودگی آب‌بها و برق‌بها برای چاه‌های کشاورزی را در طرح الگوی کشت پیش می‌بریم و خرید تضمینی را برای محصولات الگوی کشت انجام خواهیم داد تا زحمت کشاورز به هدر نرود.

وی افزود: با الگوی کشت به اندازه نیاز داخل محصول تولید می‌کنیم و برای صادرات از زمان کشت محصول برنامه‌ریزی می‌کنیم.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: با کشاورزی قراردادی بذر، کود، سم و بیمه را برای کشاورز تامین می‌کنیم تا کشاورز تنها دغدغه تولید محصول را داشته باشد و پس از برداشت با کشاورز تسویه حساب می‌کنیم.

وی ادامه داد: کشاورزی قراردادی در دنیا در حال انجام است و با این کار معیشت کشاورز را تامین می‌کنیم‌.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: امسال ۸۳ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم در کشور انجام شده است و بیش از ۲۵ درصد برنج، ۳۰ درصد جو و ۱۲ درصد گیاهان دارویی در کشور افزایش تولید داشته است و در تولید ذرت علوفه خودکفا شده‌ایم.

وی در پایان گفت: در این منطقه ۹۰ هزار راس دام سبک و سنگین داریم، پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها بخش تولید دام و طیور فشار زیادی را تحمل کرده است و با وجود تمام این سختی‌ها پای تامین سفره مردم ایستاده‌اند که از تمام تولیدکنندگان تشکر می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید