وزیر جهاد کشاورزی گفت: از هفته آینده خرید تضمینی دام را در استان سمنان سرعت می‌دهیم و نهاده‌های دامی را به دام روستایی و عشایری به صورت امانی خواهیم داد تا مشکل نقدینگی را برطرف کنیم.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از گلخانه هیدروپونیک در شهرستان دامغان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تولید بدون بازار مفهوم ندارد، فرماندهی واحد تولید و بازار در دولت سیزدهم نشان دهنده دغدغه دولت در حوزه تولید کشاورزی است.

وی ادامه داد: قرارگاه دیپلماسی غذایی را در روزهای چهارشنبه با حضور تمامی ذی‌نفعان راه‌اندازی کرده‌ایم و مسایل مربوط به صادرات و بازار همسایگان در این قرارگاه بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: در ابتدای دولت در صادرات فلفل دلمه‌ای با مشکل مواجه شدیم و با پیگیری این مسئله را سه ماهه حل کردید و برای عدم تکرار آن جلسات متعددی را با طرف روس داشتیم و در حال حاضر سازمان حفظ نباتات به صورت برخط با روسیه همکاری می‌کند.

وی ادامه داد: مشکلات صادرات لبنیات به روسیه و سیب به پاکستان برطرف شد و مواد پروتئینی که ۶ سال به عراق ارسال نمی‌شد، از سر گرفته شده است، همچنین مشکلات صادرات کیوی به هند را برطرف کردیم و به تازگی به سراغ بازارهای چین رفتیم و مجوز صادرات عسل، مرکبات و لبنیات گرفته شده و به دنبال صادرات پای مرغ هم هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: رفع تعهد ارزی سیب و مرکبات را ۵۰ درصد کاهش دادیم تا صادرات آن سرعت بیشتری پیدا کند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه صنعت دام و طیور پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها شرایط سختی را داشته و با غیرت پای غذا و سفره مردم ایران ایستاده است، گفت: این صنعت شرایط سختی را تا به امروز داشته که این شرایط به خصوص در بخش روستایی و عشایری استمرار دارد که با دستور رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت بسته حمایتی را برای این آماده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: از هفته آینده خرید تضمینی دام را در استان سمنان سرعت می‌دهیم و نهاده‌های دامی را به دام روستایی و عشایری به صورت امانی خواهیم داد تا مشکل نقدینگی را برطرف کنیم؛ همچنین مرحله دوم دامدارکارت را در خصوص دام‌هایی مانند شتر آغاز خواهیم کرد.

مقام عالی وزارت خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که بتوانیم حداکثر حمایت را با خرید تضمینی از صنعت دام و طیور داشته باشیم، تهاتر دام و طیور مازاد با نهاده را شروع کردیم و صنعت دام و طیور استقبال خوبی در این زمینه داشتند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در تامین نهاده دامی نداریم، ادامه داد: بنادر مملو از نهاده دامی است و کمبودی در این زمینه در کشور وجود ندارد.

وی در رابطه با برگزاری همایش ملی پسته گفت: همایش ملی پسته توانسته خود را در حد ملی تثبیت کند، کیفیت پسته در دامغان نسبت به تولیدات دیگر در کشور بالا است و از نظر عملکرد در رتبه اول قرار دارد.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: معاونت باغبانی طرحی را در زمینه افزایش ظرفیت عملکرد پسته آماده خواهد کرد تا در طول این فصل تا سال جدید تولید بتوانیم با توانمندسازی و به باغی متوسط تولید را یک پله دیگر ارتقا دهیم، همچنین اعتبارات مورد نیاز را از محل ردیف بودجه مربوطه اختصاص خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان عنوان کرد: نگرانی برای تحقیقات میدانی ایستگاه تحقیقات پسته در دامغان وجود دارد به همین جهت سازمان تحقیقات در هفته آینده با اعزام تیم بررسی مشکلات این ایستگاه را مرتفع خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید