وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرایط کشاورزی خوزستان با اجرای طرح الگوی کشت و تفویض اختیارات بهبود خواهد یافت.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست ستادی با فعالان کشاورزی استان خوزستان که با حضور معاونین وزیر جهاد کشاورزی، مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، معاونین روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی خوزستان و فعالان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در این استان برگزار شد، اظهار کرد: ابلاغ الگوی کشت پس از ۵۰ سال اقدام جسورانه ای بود که انجام شد و برای اینکه این کار به سرانجام برسد مقرر شد استان به استان حرکت کنیم.

وی افزود: خوزستان لنگر کشاورزی کشور است و این مسیر سختی‌هایی را به دنبال دارد لذا برای حل این موضوع برنامه اقدام برای این استان را در نظر خواهیم گرفت.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه الگوی کشت اقدام ملی است، عنوان کرد: کارگروه ملی الگوی کشت را در شورای آب ریاست جمهوری مطرح کردیم که ریاست آن با معاون اول رئیس جمهور است، در ستاد معاون اول رئیس جمهور و در استان‌ها استاندار رئیس کارگروه استانی بوده و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان دبیر کارگروه است.

وی تاکید کرد: باید بر روی طرح الگوی کشت تمرکز کنیم و اقدامات و برنامه‌های لازم را تدوین کنیم.

مقام عالی وزارت با اشاره به این که اجرای الگوی کشت باید عملیاتی شود و در ابتدا این کار را با استان خوزستان شروع کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: برای اجرای الگوی کشت در خوزستان اعتبارات نیاز داریم، محدودیت منابع وجود دارد و انتظار برای لوایح، زمان‌بر است.

وی با بیان این که باید در ۷ استان قطب کشاورزی الگوی کشت انجام شود و برای آن باید از بند ت تبصره ۸ استفاده کنیم که در این بخش ۳۰ هزار میلیارد تومان پول داریم و تهاتر اموال می‌تواند این اعتبار را به ارمغان بیاورد، افزود: برای اصلاح این تبصره به کمک مجلس نیاز داریم که اجازه آن داده شود تا مسایل به سرعت برای اجرای الگوی کشت برطرف شود، سازمان برنامه و بودجه منابع برای الگوی کشت ندارد و به بند ت نیاز داریم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان ۲.۵ میلیارد دلار پول لازم داریم که از طریق الگوی کشت طرح را به عنوان قطب کشاورزی در خوزستان اجرایی کنیم و با تهاتر نفت به این بخش کمک می‌کنیم.

وی با بیان این که ما در خوزستان به دنبال تفویض اختیارات هستیم، گفت: متولی کشاورزی در خوزستان رئیس جهاد این استان است و کسی حق استقلال تصمیم‌گیری در خوزستان را ندارد، اختیارات وزیر به رئیس جهاد استان خوزستان تفویض خواهد شد.

ساداتی‌نژاد در پایان با بیان این که خوزستان ظرفیت بزرگی برای کشاورزی کشور است، عنوان کرد: شرایط خوزستان با اجرای طرح الگوی کشت و تفویض اختیارات بهبود خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید