وزیر جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی دولت برای سنددار شدن تمام اراضی کشاورزی کشور تا سال ۱۴۰۴ با دستور رئیس‌جمهور خبر داد.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی ظهر امروز در آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته دامغان در تالار همایش‌های شهید شاهچراغی این شهر اظهار داشت: صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی تا پایان دولت سیزدهم با تأکیدات آیت‌الله رئیسی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تا ابتدای دولت سیزدهم تنها چهار درصد از اراضی کشاورزی در کشور دارای سند مالکیت بود، تصریح کرد: دولت بنا دارد که این مشکل مهم بهره‌برداران بخش کشاورزی کشور را حل کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فرایند برنامه‌ریزی شده برای صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی در کشور عنوان کرد: بر این اساس باید تا پایان سال ۱۴۰۲ با برگزاری جلسات کمیسیون‌ها و جلسات رفع تداخلات ارضی، میزان این تداخلات به صفر برسد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به ظرفیت‌های مناسب و مزیت‌های نسبی پسته دامغان نسبت به سایر نقاط کشور عنوان کرد: کیفیت محصول تولیدی و عملکرد بالای تولید در واحد سطح، دو خصوصیت برجسته پسته دامغان است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی از باغات پسته به عنوان سرمایه مهم بخش کشاورزی در کنار دیگر محصولات راهبردی بخش یاد کرد و افزود: کشت پسته با آب و هوای بخش زیادی از کشور سازگار است.

وزیر جهاد کشاورزی، ارزآوری بالا را از مزیت‌های کشت پسته عنوان و با اشاره به اینکه حدود ۵۵۰ هزار هکتار از باغات کشور به پسته‌کاری اختصاص یافته است، عنوان کرد: ارزش صادراتی پسته در سال گذشته نسبت به سال‌های پیش از آن کمی کاهش داشته که باید تلاش شود تا دوباره کشورمان به رتبه نخست صادرات پسته دنیا بازگردیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید پسته در دامغان، عنوان کرد: ارتقای توانمندی پسته‌کاران و ارتقای تولید از رویکردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی در شهرستان دامغان است.

ساداتی‌نژاد به معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مأموریت داد تا با برنامه‌ریزی اصولی و اجرای برنامه‌هایی نظیر اصلاح باغات قدیمی، نوسازی باغات پسته، به زراعی، تولید این محصول در دامغان را به دو برابر تا سال آینده برساند.

وی همچنین بر لزوم توجه بهترین برندینگ و تجاری‌سازی، بسته‌بندی و توسعه صنایع فرآوری پسته در دامغان تأکید کرد.

مقام عالی وزارت با اشاره به ظرفیت‌های مهم جشنواره پسته دامغان برای افزایش سودآوری این محصول در این شهرستان گفت: توجه به موضوعات مرتبط به دانش‌بنیان‌ها و زنجیره ارزش و تولید ثروت برای محصول پسته نشان می‌دهد که همایش ملی پسته دامغان در حال رسیدن به بلوغ است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین افزایش ۱۲۸ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری را بی‌نظیر عنوان و آن را عامل حرکت به سوی اقتصادی شدن کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت سبب شد تا اقتصاد دیگر محصولات کشاورزی مانند ذرت، برنج و حتی بسیاری از محصولات باغی به حرکت در آید.

وی با اشاره به مشکلاتی که بهره‌برداران بخش دام و طیور کشور متأثر از همراهی برنامه‌های یارانه‌ای دولت متحمل شده‌اند، گفت: بهره‌برداران دام و طیور از شریف‌ترین و دلسوزترین اقشار کشورند که دلسوزانه پای تأمین غذا و سفره مردم ایستاده‌اند؛ در حالی که در تنگنای شدید اقتصادی قرار دارند.

ساداتی‌نژاد از آغاز برنامه‌ریزی‌ها در دولت برای رفع بخشی از مشکلات بهره‌برداران بخش دام و طیور کشور خبر داد و اضافه کرد: بحث تهاتر نهاده با گوشت و تولید گوشت قراردادی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در شرایط فعلی بخشی از معضلات بهره‌برداران این بخش را حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید