وزیر جهاد کشاورزی از اجرای الگوی کشت از پاییز امسال در کشور خبر داد و گفت: برای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند، علاوه بر پرداخت یارانه کود، تخفیف ۵۰ درصدی آب‌بها در نظر گرفته شده است.

سید جواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگویی به تشریح اجرای طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی پرداخت و افزود: الگوی کشت از پاییز ۱۴۰۱ اجرایی شده و مشوق‌هایی برای اجرای آن در نظر گرفته شده است. براساس قانون بودجه به کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند نه تنها یارانه کود پرداخت می‌شود بلکه از تخفیف ۵۰ درصدی آب‌بها که وزارت نیرو در نظر گرفته، برخوردار می‌شوند.

وی افزود: نیم قرن است که درگیر اجرای طرح الگوی کشت هستیم، در پایداری غذا و کشاورزی هم راهی جز اجرای این طرح نداریم لذا اگر بخواهیم کشاورزی اقتصادی باشد، باید براساس اقلیم حرکت کنیم و برای این کار با توجه به مشکل آب و مسایلی این‌چنینی باید به سمت اجرای الگوی کشت در کشور برویم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ از ابتدای فصل پاییز ‌باید الگوی کشت را ابلاغ می‌کردیم که این کار انجام گرفت و به استان‌های کشور ابلاغ شد، کارگروه اقدامی نیز تشکیل شد و هر دوشنبه استان به استان با مجموعه‌های دست‌اندرکار اعم از مدیران شهرستان‌ها کار را پیش بردیم.

ساداتی‌نژاد در خصوص مشوق‌های کشاورزان برای اجرای الگوی کشت گفت: مهم‌ترین بخش، الزامات اجرای الگوی کشت است. ما برخی الزامات مانند یارانه کشت را نداریم که در بودجه سال ۱۴۰۲ باید ببینیم، اما براساس الزاماتی که داریم، باید اقدام کنیم. به عنوان مثال در بودجه سال ۱۴۰۱ یارانه کود داریم و به کسانی که براساس الگوی کشت در استان‌ها پیش روند، یارانه کود پرداخت می‌کنیم، یعنی یک کیسه کود پتاسه و فسفات که یک و نیم میلیون تومان هزینه آن است را به کسانی که الگوی کشت را رعایت کنند، حدود ۵۰۰ هزار تومان حساب می‌کنیم یعنی این افراد یارانه می‌گیرند و کسانی که الگوی کشت را رعایت نکنند، کود را با قیمت آزاد باید تهیه کنند.

وی با بیان این که برخی الزامات تشویقی را در بودجه سال آینده باید ببینیم، تصریح کرد: در مورد تخفیف آب‌ بها با وزارت نیرو توافقاتی شده است تا کسانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند از ۵۰ درصد بخشودگی برخوردار شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که الگوی کشت موضوع مهمی است اما تنها به وزارت جهاد کشاورزی مربوط نیست و موضوعی فرادستگاهی و فراقوه‌ای است، گفت: الگوی کشت موضوعات دیگر ما را هم نظم می‌بخشد، به عنوان مثال در حوزه تحقیقات ۷ هزار تحقیق انجام گرفته در سازمان تحقیقات کشاورزی کاملا منطبق بر الگوی کشت نیست، آمایش تحقیقاتی در کل کشور منطبق بر الگوی کشت نیست، در این راستا عملیاتی که از پاییز امسال شروع شده و در حال پیگیری است، هرچه جلو رویم عمق بیشتری پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید