وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سفر ریاست جمهوری به سمنان ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه سیلوی گرمسار در نظر گرفته شده که در بخش اول ۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی که به شهرستان گرمسار سفر کرده است، در بازدید لز سیلوی ۱۰۰ هزارتنی این شهرستان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ممنوعیت در صادرات دام، فرآورده‌های دامی و طیور نداریم و تا روز گذشته ۱۰۰ هزار راس ثبت صادرات دام زنده داشته ایم، برای سهولت کار صادرات دام را به استانها واگذار کرده‌ایم و امضای طلایی را حذف کرده ایم.

وی افزود: در چند روز آینده صادرات اولین محموله دام زنده انجام خواهد شد و مسائل مربوط به تسهیلات و سرمایه در گردش که متوقف شده بود از هفته آینده مجددا راه اندازی خواهد شد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم روز گذشته نهایی و اعلام شده است، گفت: قیمت هر کیلو گرم گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به علاوه یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کشت اعلام شده است و تمام هم و غم دولت حمایت از تولید به خصوص تولید محصولات اساسی است.

مقام عالی وزارت عنوان کرد: استان سمنان، استان معین برای پایتخت در حوزه تامین گوشت مرغ است لذا توسعه این صنعت در سمنان و گرمسار بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه مذاکرات خوبی صورت گرفته است، با اعلام آمادگی سرمایه گذاران امیدوارم اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.

وی افزود: در حوزه فناوری و سرمایه گذاری در گرمسار اقدامات خوبی انجام شده و قابل توسعه است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: پروژه سیلوی گرمسار حدود هشت سال است که راه اندازی نشده و باید به سرعت راه اندازی شود، این سیلوی ۱۰۰ هزار تومانی از نظر پدافند غیر عامل بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: ۹۲ درصد از این پروژه به اتمام رسیده و ۸ درصد باقی مانده است، در سفر ریاست جمهوری به سمنان ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شده که در بخش اول ۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده است و امیدواریم با بررسی‌های انجام شده در اسرع وقت امسال به بهره‌برداری برسد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این سیلو یک پروژه ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومانی است و امیدواریم بهره‌برداری از آن سریع‌تر انجام شود.

وی با بیان اینکه اولویت دولت سیزدهم توسعه خودکفایی و کاهش وابستگی به غلات پایه و محصولات اساسی است، گفت: در سال اول دولت، کشاورزی قراردادی جزو برنامه‌های محوری دولت بود و امسال هم استمرار خواهد داشت، خرید تضمینی گندم در راستای تولید انجام شد، جهش کشت در دیمزارها از ۲.۶ میلیون هکتار به ۵.۲ میلیون هکتار افزایش خواهد یافت و در حمایت از کشت دانه های روغنی ۶ میلیون تومان یارانه کشت برای هر هکتار سویا در نظر گرفته شده است.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: نتیجه حمایت های قیمتی و غیر قیمتی افزایش تولید گندم به ۱۱ میلیون تن، افزایش تولید برنج به ۲.۳ میلیون تن و افزایش تولید جو تا ۸۰۰ هزار تن بوده است، همچنین در خرید تضمینی کلزا مابه تفاوت قیمت خرید دولتی و بخش خصوصی را به کلزاکاران پرداخت کردیم.

وی با بیان اینکه تا چند روز آینده تمام مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: مطالبات گندم‌کاران ۸۲ هزار میلیارد تومان است که با ۱۲ هزار میلیارد تومان پرداخت در چند روز آینده، مطالبات به صفر می‌رسد و این میزان پرداخت با پنج سال گذشته برابر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید