وزیر جهاد کشاورزی گفت: بازار طیور را به اتحادیه‌ها واگذار می‌کنیم و سپس به سمت واگذاری اتحادیه دامداران در بحث دام هم خواهیم رفت، این موضوع فوق‌العاده مهمی است که تشکل‌ها و اتحادیه‌ها خودشان بتوانند در بازاررسانی و تنظیم بازار فعالیت کنند.

 سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی که امروز پنج‌شنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۱ به منظور بازدید از پروژه‌های بخش کشاورزی شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار به استان اصفهان سفر کرده است، در جمع خبرنگاران خوانسار، با بیان این که به دعوت نماینده مردم گلپایگان و خوانسار توفیق شد خدمت مردم عزیز این شهرستان‌ها برسیم، گفت: گلپایگان و خوانسار، ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های کشاورزی دارند و شمال استان اصفهان هم ظرفیت دامداری و هم ظرفیت کشاورزی بسیار خوبی دارد.

وی افزود: این شهرستان‌ها در صنایع فرآوری کشاورزی نیز فعال هستند مثلا خوانسار در بحث عسل ظرفیت بی‌نظیری دارد و گلپایگان در بحث فرآوری صنایع لبنی دارای یک نشان ملی در کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی به مطالبات و مسایل و مشکلات بخش کشاورزی که در نشست با دامداران و کشاورزان مطرح شد، اشاره و خاطرنشان کرد: موضوع اسناد اراضی کشاورزی، تداخلات اراضی، نبود سردخانه و … از جمله مشکلات این شهرستان‌ها است که برای رفع آنها سازوکار و زمانی برای رفع آن تعیین کردیم.

وی به برنامه دولت سیزدهم برای رفع کامل تداخلات اراضی کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۲ و صدور اسناد کشاورزی تا پایان دولت اشاره کرد و گفت: رفع تداخلات اراضی کشاورزی و صدور اسناد در هر استان از یک شهرستان آغاز شده است، در استان اصفهان نیز، این کار در اراضی کشاورزی شهرستان گلپایگان آغاز می‌شود و امیدواریم به عنوان کار ویژه و اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ در تمام اراضی این شهرستان اجرایی شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که بحث سردخانه از دیگر مشکلات این دو شهرستان است، گفت: برای رفع این مشکل، به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در صنایع فرآوری و سردخانه، تسهیلاتی از محل تبصره ۱۸ اختصاص می‌دهیم.

وی موضوع آبیاری‌های نوین را از دیگر مسائل این شهرستان‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی باید به این موضوع توجه ویژه شود، در بحث آبخیزداری هم در این منطقه اعتباراتی را اختصاص داده‌ایم تا بتوانیم از آب و خاک این منطقه صیانت کنیم.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: از هفته گذشته اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون از طریق بانک کشاورزی به استان‌ها آغاز شده است تا مشکلات حوزه مکانیزاسیون استان‌ها رفع شود.

به گفته وی، در بحث دامدارکارت در فاز دوم‏، پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات را در بحث مردمی‌سازی آغاز کرده‌ایم که ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن به استان‌ها اختصاص یافته تا دامداران و مرغداران از آن استفاده کنند.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: پیگیری مطالبات مرغداران یکی از موضوعاتی که به جد دنبال آن هستیم، در این راستا، بازار را به اتحادیه‌ها واگذار می‌کنیم، این موضوع فوق‌العاده مهمی است که تشکل‌ها و اتحادیه‌ها خودشان بتوانند در بازاررسانی و تنظیم بازار فعالیت کنند.

وی ادامه داد: اتحادیه مرغداران کشور در ۳۱ استان از طریق بانک کشاورزی و صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری مربوطه حمایت شدند، که بتوانند خرید مرغ مازاد را از مرغداران انجام دهند، ذخیره‌سازی کنند و در زمان مورد نیاز آن را به بازار عرضه کنند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توافق صورت گرفته بین سازمان جهادکشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه مرغداران، مابه‌التفاوت و ضرر و زیان اگر در هنگام فروش اتفاق بیفتد، شرکت پشتیبانی امور دام آن را تامین خواهد کرد.

وی با تاکید بر این که ما بازار را به خود مردم یعنی به اتحادیه‌ها واگذار می‌کنیم، اظهار امیدواری کرد؛ کم کم به سمت واگذاری اتحادیه دامداران در بحث دام هم خواهیم رفت، تلاش ما این است که خود اتحادیه‌ها و تشکل‌ها بتوانند از حوزه کشاورزی صیانت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید