وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد قرارگاه “تحول و پیشرفت” در وزارت جهادکشاورزی گفت: این قرارگاه وظیفه شهرهای مولد را برعهده دارد و در حال حاضر در حال امکان‌سنجی ۵ شهر بر اساس مصوبه است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه‌ افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهی‌گیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته، در جمع خبرنگاران گفت: حوزه شیلات حوزه‌ای است که نسبت به سایر بخش‌ها مورد غفلت در سالهای گذشته بوده و نیاز به حمایت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: ظرفیتهای بسیار جذاب در حوزه سرمایهگذاری در این حوزه در کشور وجود دارد.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: میزان تولید در استان‌های داخلی برابر با استان‌های ساحلی است و این موضوع نشان می‌دهد که فعالیتهای بسیاری را می‌توان در سواحل انجام داد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در شمال و جنوب کشور وجود دارد، از سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایهگذاری در حوزه شیلات دعوت کرد تا با توجه به ارزآوری بسیار بالا و وجود بازارهای صادراتی خوب، در این حوزه سرمایهگذاری کنند.

به گفته وی، سازمان شیلات ایران و شرکت شهرک‌های کشاورزی در این زمینه آمادگی لازم برای کمک به متقاضیان را دارند.

ساداتی‌نژاد با بیان این که امسال اولین شهرک شیلاتی برای تولید میگو در حجم یکهزار تن به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال نیز به ۲ هزار تن می‌رسد، یادآور شد: شهرک شیلاتی سبب ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد در منطقه می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از ایجاد شهرهای مولد کشاورزی بر بستر شیلات و در فاز نخست ۵ نقطه ساحلی در جنوب کشور خبر داد و گفت: به عنوان شهرک‌های نمونه آغاز به کار می‌کنند و خانه‌های این شهرک‌ها و شهرهای مولد خانه‌های مولید هستند که علاوه بر سکونت اشتغال نیز دارند.

وی افزود: هر خانه مولد در کنار سکونت، اشتغال و تولید را انجام می‌دهد و خرید نهاده‌ها و محصول عملاً توسط عامل توسعه انجام می‌گیرد؛ به‌نوعی در این شهرها کشاورزی قراردادی به‌عنوان یک بستر برای حمایت از اشتغال و اسکان آن منطقه داریم.

مقام عالی وزارت خاطرنشان کرد: سازمان شیلات در سال اول دولت براساس برنامه تحولی حوزه شیلات تلاش‌های خوبی داشته و شاهد رشد در حوزه صادرات خاویار بوده‌ایم.

وی با اشاره به تولید ۳۷۲ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی افزود: بیش از ۹۰ درصد از این تولیدی ماده بوده و در این حوزه ۲۲۰ درصد رشد داشته‌ایم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به این که نگاه ما در حوزه صید حمایت از ذخایر دریا است، تصریح کرد: نگاه‌مان به محدود کردن صید است و این محدودیت در حال حاضر وجود دارد. البته از طرف دیگر با تعدادی از صیادانی که به صورت غیرمجاز اقدام به صید می‌کنند مواجه هستیم؛ لذا برنامه تقویت ذخایر موضوع بسیار مهمی است و عملا با این وسیله اشتغال پایدار در منطقه ایجاد و تولید ثروت می‌کنیم؛ این مهم از برنامه‌هایی است که توسط شیلات پیگیری می‌شود و در سال آینده نتیجه خوبی از آن را خواهیم دید.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه “تحول و پیشرفت” در وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: این قرارگاه وظیفه شهرهای مولد را برعهده دارد و در حال حاضر در حال امکان‌سنجی ۵ شهر بر اساس مصوبه است، همچنین تلاش داریم در این ۵ شهر اول از مکان‌هایی که زیرساختهایی دارد یا در حاشیه شهرها و روستاهای آن، استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مرغ آرین نیز گفت: مرغ آرین بسیار حائز اهمیت است؛ در حال حاضر صادرات مرغ آرین آزاد است و نگاه و اولویت ما در بحث صادرات این محصول بوده و در خرید تضمینی نیز اولویت خرید ما مرغ آرین است و ۱۲ درصد گرانتر از سایر نژادها خریداری می‌کنیم.

به گفته وی، نگاه حمایتی در ابعاد مختلف از مرغ آرین وجود داشته و این سیاست معاونت امور دام در وزارت جهاد کشاورزی است.

دیدگاهتان را بنویسید