وزیر جهاد کشاورزی امشب در برنامه «تهران ۲۰» به ارائه گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون پرداخت.

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی امشب در برنامه «تهران ۲۰» شبکه تهران درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی از آغاز دولت سیزدهم، گفت: مهمترین مساله حوزه غذا، تولید است و جذابترین و راهبردی‌ترین و مهمترین محصول کشاورزی گندم است که یکی از محصولات شاخص به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به نگاه در حوزه تولید به خصوص تولید گندم به عنوان یک کالای راهبردی برنامه‌ریزی دقیقی در این بخش انجام شده و اثرات اصلی خود را در فصل زراعی جدید نشان می‌دهد و سال زراعی آینده خواهیم توانست نتیجه برنامه‌ریزی‌های انجام شده را ببینیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در ۳ فروردین ماه سال جاری به عنوان اولین گام عملیاتی گفت: در اولین جلسه هیات دولت پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه به خودکفایی، کاهش وابستگی و تولید داخلی؛ قیمت گندم به ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد که با توجه به قیمت قبلی ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم رشد چشمگیری داشته است.

وی با تاکید بر حمایت از تغذیه خاک در سال جاری، افزود: خاک‌های کشور به دلیل افزایش قیمت کود دچار چالش بوده و همین مساله عملکرد را در واحد هکتار را کاهش می‌دهد که در حمایت از خاک و حاصلخیزی آن قیمت کود کاهش یافت.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، سال گذشته دولت ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد، در حالی که امسال ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تا به امروز از کشاورزان خریداری شده و توانستیم رشد خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: در زمینه تولید برنج نیز به رشد ۲۵ درصدی تولید نسبت به سال‌های قبل رسیدیم و امسال تولید برنج باکیفیت به دلیل استفاده از کود بهتر و بیشتر را شاهد بوده‌ایم.

مقام عالی وزارت با اشاره به تولید ذرت علوفه‌ای در کشور تصریح کرد: امسال در تولید ذرت علوفه ای به ۱۴ میلیون تن تولید و خودکفایی این محصول رسیدیم، همچنین تولید جو ۳۰ درصد در کشور افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به رونق بسیار خوب در تولیدات محصولات کشاورزی یادآور شد: عمده محصولات کشاورزی در دنیا از دیم به دست می‌آید در حالی که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد محصولات تولیدی کشورمان از کشت آبی است؛ شاهد رها شدگی در دیم بوده‌ایم و این بخش حوزه‌ای فراموش شده در ایران است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: طرح جهش دیمزارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سطح ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی دیم کشور در سال زراعی انجام شد و ۱.۵ میلیون تن تولید دیمزارها افزایش یافت؛ برای سال زراعی آینده در ۵.۲ میلیون هکتار از دیمزارها طرح جهش تولید در دیمزارها عملیاتی می‌شود که ۴.۵ میلیون تن افزایش محصول در سال زراعی آینده را در پی دارد.

وی درباره این طرح گفت: در این طرح اختصاص بذر با ۵۰ درصد تخفیف، تخصیص کود به کشاورزان فعال، بیمه محصولات با ۳۵ درصد تخفیف به کشاورزان انجام و علاوه بر مشوق‌های عنوان شده تسهیلات برای خرید مکانیزاسیون نیز ارائه می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه نگاه ما در حوزه تولید نگاه حمایتی است، افزود: خروجی این حمایت، معیشت مناسب کشاورزان خواهد شد؛ امسال ۶۷ هزار میلیارد تومان پول برای خریداری گندم به کشاورزان پرداخت شده است؛ امروز نیز ۵ هزار میلیارد تومان نیز از مطالبات پرداخت شد. روز گذشته نیز کل مطالبات کلزاکاران تسویه شد؛ شروع هفته دولت تا هفته آینده ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر مطالبات گندمکاران را پرداخت و با آنان تسویه می‌کنیم.

وی با اشاره به پرداخت یارانه کشت به محصول سویا در سال جاری، گفت: برای کاشت این محصول ۶ میلیون تومان در هر هکتار یارانه کشت می‌دهیم؛ به سمتی حرکت کرده‌ایم که کالاهای اساسی، غلات و دانه‌های روغنی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را حمایت کنیم تا کالاهای اساسی را به خودکفایی برسانیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به این که اساسی‌ترین و محوری‌ترین کار در بخش کشاورزی، کشاورزی قراردادی است، یادآور شد: از آغاز دولت سیزدهم در ۲۶۰ هزار هکتار از گندمزارهای در مهر ماه به عنوان نمونه کار، کشاورزی قراردادی انجام دادیم که کار بسیار موفقی بود.

وی درباره اجرای کشت قراردادی در سال زراعی آینده نیز گفت: برای امسال از ۱۵ شهریور ماه با شروع فصل زراعی در ۲ میلیون هکتار از اراضی گندمزار کشاورزی قراردادی انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورز را در این طرح تامین مالی کرده و در زمان برداشت با او تسویه حساب می‌کنیم؛ بانک مرکزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی قرارداد کشاورز را توسط بخش خصوصی به عنوان وثیقه می‌پذیرد و تسهیلات پرداخت می‌کند تا بخش خصوصی طرف قرارداد نهاده خریداری کند و در اختیار کشاورز بگذارد.

وی با اشاره به اینکه مدرن‌ترین کار در حوزه کشاورزی کشت قراردادی است، تصریح کرد: این کار در دنیا رایج است و ۴۰ درصد محصولات دنیا با کشاورزی قراردادی تولید می‌شود و ما در ایران ۱ درصد کشاورزی قراردادی انجام داده‌ایم.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: هدفگذاری ما تا پایان دولت ۲۰ درصد کشت قراردادی در محصولات مختلف است و در شعار این طرح «کشاورز ما بذری را نمی‌کارد مگر اینکه بداند مشتری آن کیست» را مد نظر قرار داده‌ایم؛ در سال آینده با این هدفگذاری پیش می‌رویم که گندم نان را به پایداری در خودکفایی برسانیم.

وی ادامه داد: ما در سال‌هایی خودکفایی داشتیم اما حرکت سینوسی در آن وجود دارد و در برخی سال‌ها واردکننده گندم هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به اینکه ۲ میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد و اگر ۵ تن در هر هکتار گندم تولید کنیم باید ۱۰ میلیون تن گندم آبی تولید پایدار داشته باشیم؛ لذا در سال آینده پایداری در گندم نان هدفگداری شده است.

وی افزود: ما ۹ میلیون تن مصرف گندم نان داریم و امیدواریم بتوانیم در سال آینده پایداری در گندم نان را داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد درباره تولید برنج و قیمت آن نیز گفت: امسال ۲۵ درصد تولید برنج در کشور افزاش داشته، همچنین ضریب تبدیل برنج بسیار بالا بوده یعنی برنج به دست آمده بیشتر و باکیفیت بالاتر است که به دلیل تغذیه خوب بوده است.

به گفته وی، در سال جاری ۴۶ هزار هکتار از شالیزارهای شمال کشت قراردادی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی تولید برنج در سال گذشته و افزایش تقاضا و کاهش تولید، تصریح کرد: در برنج داخلی مشابه‌ای برای عرضه و کاهش قیمت نداشتیم؛ در حالی که با افزایش قیمت برنج خارجی و توزیع توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران قیمت آن را مهار می‌کنیم؛ بنابراین در زمان ورود دلال و واسطه در برنج ایرانی و سوداگری ابزار مداخله در بازار نداریم در همین راستا کشت قراردادی برنج را علاوه بر حمایت از کشاورزی برای ابزار مداخله‌ای در بازار انجام داده‌ایم.

وی افزود: قیمت در زمان مناسب توسط شورای قیمت‌گذاری مصوبه مجلس شورای اسلامی پس از تعیین قیمت برنج، خریداری انجام می‌شود. در حال حاضر نیز قیمت رو به کاهش به دلیل فصل برداشت است، همچنین بحث واردات برنج در فصل برداشت نیز وجود دارد.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: بزرگترین حمایت از مصرف کننده حمایت از تولیدکننده است زیرا اگر تولید وجود نداشته باشد نمی‌توانیم در مورد قیمت صحبت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حضور غیرتمندانه صنعت دام و طیور در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، تصریح کرد: در دنیا جنگ اوکراین سبب کمبود محصولات کشاورزی و سهمیه‌بندی آن شد در حالی که علاوه بر جنگ اوکراین و افزایش قیمت در دنیا، همیشه سال جدید همراه با افزایش قیمت است که علاوه بر آن، ما طرح هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی آن را اجرا کردیم اما کمبودی در کشور نداشتیم؛ لذا نشان می‌دهد وزارت جهاد، جامعه کشاورزی و صنعت دام و طیور غیرتمندانه در هدفمندی یارانه‌ها که یک ضرورت در کشور بوده عمل کرده‌اند.

وی افزود: بزرگترین وظیفه وزارت جهادکشاورزی وفور کالا و تولید در بخش کشاورزی اعم از دامی و کشاورزی در یکساله دولت سیزدهم مدنظر بوده و دیگر توزیع مرغ با کارت ملی را نداریم و یک پایداری در تولید را شاهد هستیم.

مقام عالی وزارت ادامه داد: البته پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها در اقلام مختلف ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش مصرف داشته‌ایم؛ به صورت نمونه در یک ماه تا ۱۸۰ هزار تن صنعت روغن مصرف می‌کرده که الان به ۸۰ هزار تن رسیده یعنی قاچاق حذف شده است.

ساداتی‌نژاد افزود: در طرح مردمی‌سازی جمع‌آوری مازاد تولید را انجام داده‌ایم و جمع‌آوری مرغ و گوشت مازاد استمرار دارد؛ البته منظور از مازاد، تولید ارزشمندی است که مازاد بر نیاز مصرف است.

به گفته وی، صادرات دام زنده نیز برای حمایت آزاد کرده‌ایم و شیوه نامه آن هفته گذشنه ابلاغ شده است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: عوارض صادراتی دام و طیور را برای تکاپو در بازار تولید حذف کرده‌ایم؛ در تخم مرغ و شیر خشک نیز بدون عوارض آزاد کرده‌ایم تا صنعت بتواند اضافه بر نیاز خود را صادر کند. برای تامین نقدینگی برای صنعت دام و طیور مصوبه ۲۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده و تا به امروز ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حدود ۸۸ هزار نفر از جامعه صنعت دام و طیور آن را دریافت کرده‌اند و این تسهیلات کماکان استمرار دارد.

به گفته وی، ۱۵ هزار نفر از دامداران عشایری و روستایی دامدار کارت دریافت کردند که بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با تسهیلات ارزان قیمت ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است و تلاش داریم ای تسهیلات را استمرار دهیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در صنعت طیور جوجه یکروزه است، یادآور شد: جوجه یکروزه (مجتمع‌های مرغ مادری) مانند نیروگاه‌های ما هستند زیرا جوجه یکروزه تولید شده برای تولید گوشت می‌روند بنابراین اگر آسیب ببینند ۱۴ ماه زمان برای رسیدن دوباره زمان لازم دارد و مانند سایر صنایع کشور نیست .

ساداتی‌نژاد افزود: در حال حاضر مصرف کاهش داشته اما چون در ماه‌های سرد سال مصرف افزایش می‌یابد از ماه مرداد خرید تضمینی ۳۰ میلیون عدد نخم‌مرغ نطفه‌دار را آغاز کرده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اصلاح نظام در حوزه زمین‌های کشاورزی، گفت: یکی از ۵ محور راهبردی در وزارت جهاد کشاورزی صدور اسناد اراضی بوده است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، ۴ درصد زمین‌های کشاورزی در ابتدای دولت دارای سند بوده‌اند و نسبت به قانون عقب ماندگی وجود دارد که در روند عادی ۳۰ تا ۳۵ سال زمان لازم دارد.

وی افزود: قرارگاه صدور اسناد اراضی با کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل شده و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده است.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: تداخلات از سال ۹۴ که قانون کاداستر تصویب شده تا شهریور ماه ۱۴۰۰ و شروع دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی ۱۸ میلیون هکتاری رفع تداخل شده بود از آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۵۴ درصد رشد وجود داشته و ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در ۱۱ ماه رفع تداخل شده است.

وی گفت: صدور اسناد اراضی از سال ۹۴ تا شهریور ۱۴۰۰ در مجموع ۲۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایران دارای سند تک برگ شده است. در ۱۱ ماهه دولت سیزدهم ۶۵۸ هزار هکتار از اراضی صاحب سند شده و تا پایان ۱۴۰۲ همه زمین‌های کشاورزی بخش تداخل را به پایان می‌رسانیم و تا پایان دولت با همکاری سازمان ثبت و قوه قضاییه اراضی کشاورزی را سنددار کنیم.

وی از مردم خواست تا قبل از خرید زمین از جهاد کشاورزی شهرستان و استان‌های استعلامات لازم را داشته باشند و قدر این میراث بین‌ نسلی را بدانند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره فعالیت‌های آبخیزداری انجام شده نیز اظهار کرد: امسال در ۱.۲ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز فعالیت آبخیزداری انجام داده‌ایم؛ این رویه پاسخگو نیست؛ باید ۹۰ میلیون هکتار از اراضی حوزه آبخیز، آبخیزداری شود که با اجرای سالی ۱ میلیون هکتار ۹۰ سال به طول می‌انجامد.

ساداتی نژاد گفت: با تاکید رئیس جمهوری باید لایحه آبخیزداری نوشته شود تا سالی ۹ تا ۱۰ میلیون هکتار از اراضی به کمک مردم آبخیزداری شود و این مهم می‌تواند حوزه آب و خاک ما را حفظ کند.

وی افزود: طرح کاشت یک میلیارد درخت را برای تثبیت کربن نیاز است که بنا است این طرح را با کمک مردم عملیاتی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای الگوی کشت در فصل زراعی، تصریح کرد: همرا با وزیر نیرو تمهید شده تا پس از ابلاغ الگوی کشت کشاورزانی که در این طرح حرکت می‌کنند بخشودگی در آب بها شامل آنها شود تا مشوقی در جهت حرکت در اجرای طرح الگوی کشت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید