وزیر جهاد کشاورزی در جمع راهپیمایان مراسم یوم ا… ۲۲ بهمن گفت: دولت سیزدهم کار خود را در حوزه اقتدار غذایی کشور در جنوب غرب آسیا آغاز کرده است.

 سید جواد ساداتی‌نژاد امروز شنبه در مراسم راهپیمایی یوم ا… ۲۲ بهمن در جمع مردم شهرستان میناب اظهار داشت: نداشتن سند در اراضی کشاورزی و تداخلات این اراضی با منابع ملی، یکی از مشکلاتی است که اکثر کشاورزان از جمله در همین شهرستان با آن روبرو هستند، لذا با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته، امروز ۲۰ درصد زمین های کشاورزی صاحب سند شدند.

وی با اشاره به تصویب قانون حدنگار در سال ۱۳۹۴ افزود: تا سال ۱۳۹۹ باید تمام زمین‌های کشاورزی سنددار می‌شدند در حالی که قبل از دولت سیزدهم تنها برای ۴ درصد این اراضی، سند صادر شده بود.

ساداتی‌نژاد بار دیگر تاکید کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات تمام اراضی کشاورزی انجام و تا پایان دولت سیزدهم، کل اراضی کشاورزی صاحب سند مالکیت شوند.

وی ادامه داد: کشاورزان با برخورداری از سند مالکیت زمین‌های خود می‌توانند آن را به عنوان وثیقه در اختیار بانک‌ها قرار دهند و وام و تسهیلات دریافت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی، حمایت از تولیدکنندگان در قالب توسعه کشاورزی قراردادی در حوزه امنیت غذایی را از دیگر برنامه‌ها و دستاوردهای دولت سیزدهم نام برد و گفت: در ابتدای این دولت، ۲۵۰ هزار هکتار کشاورزی قراردادی داشتیم و در فصل زراعی جاری، این سطح به ۱.۵ میلیون هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان این که کشاورزی قراردادی را تا آخر دولت سیزدهم توسعه خواهیم داد، تصریح کرد: کشاورزی قراردادی یکی از ابزارهای مدرن حمایت از تولیدکنندگان است و در قالب این قرارداد، کود، سم، بذر و نهاده‌های دامی که از دغدغه‌های تولیدکنندگان است تامین و پس از تولید محصول، پول آن با کشاورز تسویه می‌شود.

مقام عالی وزارت وعده داد که کشاورزی قراردادی به سایر محصولات کشاورزی گسترش یابد.

وی تقویت تولید محصولات کشاورزی در راستای اقتدار ملی و تامین امنیت غذایی و حاکمیتی را از دیگر محورهای کار دولت سیزدهم بیان کرد و اذعان داشت: ظرف یکسال از فعالیت دولت سیزدهم، تولید غلات ۲۲ درصد رشد داشته و ۷.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته ایم.

ساداتی نژاد افزود: در راستای افزایش توان تولید و حمایت از کشاورزان، قیمت تضمینی گندم از ۵ هزار تومان در هر کیلوگرم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو گرم افزایش یافت.

وی با اشاره به این که سال زراعی گذشته با این قیمت گندم تصویب شده، مبلغ ۸۳ هزار میلیارد تومان به گندمکاران پول پرداخت شد، اذعان داشت: تعیین قیمت گندم به معنای تعیین قیمت سایر محصولات کشاورزی است و وقتی قیمت گندم افزایش می‌یابد، سایر محصولات کشاورزی نیز خود را با آن هماهنگ می‌کند و این بدان معنا است که کشاورزی به سمت اقتصادی شدن حرکت می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی، توسعه و رفع موانع صادرات را از دیگر محورهای مهم بخش کشاورزی در دولت سیزدهم نام برد و گفت: ما در گذشته به کشورهایی همچون پاکستان، هند، عراق، روسیه و چین صادرات نداشتیم، اما با تلاش‌های صورت گرفته، امروز سیب تولید ایران پس از۱۶ سال وقفه به پاکستان، لبنیات به روسیه و محصولاتی مانند طیور به عراق صادر می‌شود.

وی با اشاره به امضای چهار پروتکل میان ایران و چین تصریح کرد: با امضای این پروتکل‌ها، امروز پای محصولات ایران به بازار بزرگ چین رسیده و ما صادرات محصولاتی مانند عسل، مرکبات و لبنیات را به این کشور خواهیم داشت.

ساداتی‌نژاد با بیان این که ایران علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخشی از غذای همسایگان را هم تامین می کند، گفت: در این راستا نیاز به افزایش بهره وری و بکارگیری علم و دانش در بخش کشاورزی داریم.

وی افزود: ضروری است با استفاده از علم و دانش و فناوری‌های روز، بذرها اصلاح و گواهی و نهال‌های شناسنامه‌دار کشت شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای بهره‌گیری از علم و دانش در حوزه کشاورزی، کارهای بزرگی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته به طوری که امسال در شش استان کشور، دهکده فناوری و نوآور راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی افزود: سال آینده در ۱۰ استان دیگر نیز پارک علم و فناوری ایجاد شود.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در گذشته تنها ۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به بخش کشاورزی بودند، اما با تلاش‌های انجام شده، در سال نخست دولت سیزدهم این تعداد به ۶.۵ درصد ارتقا پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی در یک سال گذشته به ۴۸۰ شرکت رسیده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: به رغم تمام سختی‌ها، تحریم‌ها و فتنه‌ها اما مردم، دانشجویان و نخبگان با قدرت در مسیر دستیابی به قله‌های خودکفایی و امنیت غذایی گام برمی‌دارند.

وی ارزان‌سازی غذا از طریق افزایش بهره‌وری را از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

ساداتی‌نژاد اذعان داشت: ما در این دولت تولید، برنامه‌ریزی برای تولید و بازار را به مردم و اتحادیه‌ها واگذار می‌کنیم تا با اطمینان بیشتر و بهتر نیاز غذایی مردم تامین شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در حوزه‌های طیور، دام، چای و برنج کار برنامه‌ریزی تولید و بازار را به اتحادیه‌ها واگذار کردیم و در حوزه محصولات باغی نیز کار را به مردم و اتحادیه‌های مربوطه خواهیم سپرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به این که امروز کشاورزان تولید اقتدار برای جمهوری اسلامی می‌کنند، تاکید کرد: کار کشاورز ایرانی دیگر تولید یک غذای ساده نیست بلکه تولید کننده قدرت است.

وی ادامه داد: امروزه برخی کشورهای صاحب قدرت، غذا را به سمت سلطه کردن پیش می‌برند.

ساداتی‌نژاد شهرستان میناب را یکی از قطب های امنیت غذایی دانست و گفت: میناب بخشی از محصولات کشاورزی و نیازهای سفره ایرانیان را تولید می‌کند و تولیداتشان بر سر سفره مردم سایر کشورها هم است.

وی در بخش دیگری ازسخنان خود اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، مردم ایران با مقاومت و ایستادگی در برابر تحریم‌ها و کارشکنی‌ها به سمت قله‌های ترقی حرکت کردند.

وزیر جهاد کشاورزی، انقلاب اسلامی را حرکتی به سوی آزادی خارج شدن از زیر بار استکبار عنوان کرد و گفت: مردم ما انقلاب کردند تا هویت دینی و عزت ایرانی خود را پیدا کنند.

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی ما دچار تحقیر، حقارت و خفت بودیم و در حوزه‌های مادی هم شرایط خوبی نداشتیم به طوری که روستاها فاقد برق و آب و زیرساخت‌های حمل و نقل بودند، تعداد دانشجویان حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر بود و زنان جایگاهی نداشتند.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: پس از انقلاب ما در حوزه‌های علمی، دانش‌بنیان، نانوفناوری، سلول‌های بنیادی و حوزه هسته‌ای به دستاوردهایی رسیدیم که آرزوی خیلی از کشورها است.

وی گفت: امروز ما صادرکننده تجهیزات نظامی و پهپاد هستیم و در حوزه ماهواره و فضا، حرف برای گفتن داریم.

وزیر جهاد کشاورزی، ارتباط میان مردم و رهبر معظم انقلاب را رمز تداوم انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: ارتباط میان مردم و رهبری دقیقا همان چیزی است که دشمن هدف قرار داده است.

وی اضافه کرد: حضور مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن فقط یک پاسداشت ساده نیست بلکه به معنای استمرار ارتباط ما با رهبر معظم است و پیام بزرگی به دشمنان دارد.

ساداتی‌نژاد در سخنانش شهدای انقلاب، شهدای جنگ و شهدای مدافعان حرم و شهید سلیمانی که برای امنیت و سرافرازی کشور جانشان را فدا کردن ستود.

دیدگاهتان را بنویسید